چاه ۱۴۷ رگ سفید مثل هر چاه دیگر رفتار خاص خود را دارد و قیاس آن با سایر چاه ها از جمله نفت‌شهر قیاس مع الفارق است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب: یک کارشناس حفاری چاه های نفت و گاز با اظهار این مطلب گفت: بعضا مشاهده می شود که زمان مهار چاه رگ سفید را با برخی دیگر از چاه ها از جمله دهلران، نفت شهر و یا کنگان مقایسه می کنند، طبعا از نظر کسانی که با ساختار میدان رگ سفید آشنایی دارند، اینگونه مقایسه ها غیرحرفه ای و غیرکارشناسی است.

یونس عباسی لرکی گفت: گنبد گازی میدان رگ سفید بعد از "پازنان" دومین گنبد گازی گس‌درایو ایران است که حفاری در آن چالش های خاص خود را دارد و به علت حجم گاز و فشار مخزن چنانچه فورانی در آن رخ دهد، کنترل آن از سطح با دشواری های نامتعارف همراه است.

رییس منطقه ۲ حفاری شرکت ملي مناطق نفتخیز جنوب افزود: با مطالعه تاریخچه میدان رگ سفید مشاهده می کنیم که پیش از این نیز دو بار در سال ۱۳۴۵ و ۱۳۵۴ در این میدان حوادثی مشابه رخ داده و چاه های شماره یک و ۳۳ رگ سفید دچار فوران و آتش سوزی شده و دکل های شرکت امریکایی RMB در آتش سوخته است؛ در هر دو مورد و کارشناسان آن شرکت برای کنترل فوران، از چاه های امدادی بهره گرفته اند.

وی تصریح کرد: با توجه به این تاریخچه و وضعیت خاص مخزن، فشار چاه و دمای آتش، اگر ما موفق به کنترل چاه از سطح بشویم در نوع خود موفقیتی کم نظیر و به مثابه رکوردی در این زمینه است.

این کارشناس حفاری افزود: بطور کلی مهار چاه های نفتی از چاه های گازی آسان تر است و این موضوع به اختلاف گرادیان و سرعت صعود گاز بر می گردد؛ در نظر داشته باشیم در چاهی همچون رگ سفید ۱۴۷ در حالت هرزروی کامل، صعود گاز با سرعت ۱۷۰ متر در ثانیه انجام می شود و چاه پس از حدود ۱۰ ثانیه فلو می کند؛ مسلما عملیات تاپ کیل در این چاه که دارای شرایطی اینگونه و فشاری افزون بر ۲۴۰۰ پوند می باشد با نفت‌شهر که در رده چاه های نفتی با فشار زیر ۱۰۰۰پوند بوده، بسیار متفاوت است.

عباسی لرکی یادآورشد: در کنگان نیز عملیات کنترل فوران از عمق و با استفاده از چاه های کمکی در بازه زمانی ۱۲۵ روزه انجام شد.

این کارشناس نفت و حفاری خاطرنشان ساخت: در ارتباط با تاثیر فعلی حفاری چاه های کمکی برکاهش فشار خروجی چاه ۱۴۷ توضیح داد: حفاری در چاه های امدادی ۱۴۸ و ۱۴۹ به ترتیب در عمق ۱۸۷۰و ۱۷۴۱ متری در حال انجام است و تا رسیدن به کپ‌راک و مخزن آسماری حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر باقی مانده است بنابراین به عمق لازم نرسیده و در حال حاضر هیچ تاثیری بر کاهش فشار خروجی چاه در حال فوران ندارد. 

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =