اثری درباره روان‌شناسی دین/ واحدی درسی در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان

کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی دین» اثر مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی‌اصل در باکو به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی دين» اثر مسعود آذربايجانی و سيد مهدی موسوی‌اصل به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو و با مشارکت دانشگاه بین‌المللی خزر جمهوری آذربایجان و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد.

اين كتاب که شایسته تقدیر چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجو به عنوان متن درسي براي دانشجويان رشته روان‌شناسي، الهيات و دين‌شناسي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا تهيه شده است، امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، همه علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

وظیفه روان‌شناسی دین، بررسی پدیده دینداری از منظر روان‌شناسی و توصیف و تبیین عوامل و زمینه‌های دینداری، ابعاد آن، سنجش و اندازه‌گیری دینداری و آثار و پیامدهای آن در زندگی فردی و اجتماعی است.

توجه به این رشته به گونه‌ای افزایش یافته که رسماً به عنوان واحد درسی در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا جایگاه خود را یافته و گاه به عنوان یک رشته تخصصی به شمار می‌آید.

در کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی دين» به دلیل مجال اندک، تنها به این بسنده شده که مهم‌ترین مسائل، آرا و دیدگاه‌ها بررسی شود. فصل اول کتاب به تعریف روان‌شناسی دین، تاریخچه و روش‌شناسی آن می‌پردازد.

فصل دوم، نظریه‌های سه روان‌شناس مشهور: ویلیام جیمز، فروید و یونگ را بررسی می‌کند. به ابعاد دین و دینداری و کاویدن شرایط فهم دینداری و دیدگاه‌های مربوط به ابعاد دین در فصل سوم پرداخته شده است.

فصل چهارم، اشاره‌ای مختصر به تاریخچه و روش‌های اندازه‌گیری دینداری، مبانی نظری و مشکلات اندازه‌گیری دینداری دارد و فصل پنجم آثار دینداری در سطح فردی و اجتماعی و نیز هزینه‌های دینداری را بررسی می‌کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =