رونق گردشگری فارس با راه اندازی راه آهن مثلث طلایی گردشگری

«خبر جنوب » نوشت: 13 خرداد سال 88 زمانی که اولین قطار شیراز – اصفهان با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت حرکت خود را آغاز کرد و مسافرین آن با لبخندی ایستگاه را ترک کردند، هیچ کس فکر نمی کرد این مسافت که با اتوبوس 10 ساعت به طول می انجامید به بیش از 27 ساعت برسد!

همين موضوع باعث شد برخي از مسافران در برگشت، اتوبوس را بر قطار ترجيح دهند و پس از آن نيز اين افتتاح نمادين باعث شد تا كمتر كسي در فارس قطار را به عنوان وسيله سفر خود برگزيند اما به تدريج با افتتاح ايستگاه مركزي شيراز و بالا رفتن سرعت قطار و امكانات آن فارسي ها هم نشان دادند كه اگر امكانات مناسب داشته باشند آن ها نيز مسافران خوبي براي قطار مي شوند. در اين ميان اما به رغم قول هاي مسئولين دولت هاي مختلف به جز راه آهن شيراز - اصفهان تا كنون از هيچ كدام از خطوط ريلي شيراز - بوشهر، شيراز - خوزستان، شيراز - بندرعباس، شيراز - يزد خبري نيست اين در حالي است كه به گفته مسئولين راه آهن و به باور كارشناسان اجراي اين خطوط علاوه بر توجيه اقتصادي به دليل ايمني بالاي حمل و نقل مي تواند در كاهش تلفات جاده اي نيز تاثير به سزايي داشته باشد.
مديركل راه آهن فارس در اين ارتباط به «خبرجنوب» گفت: محور ريلي فارس در حال حاضر 500 كيلومتر طول دارد كه 17 ايستگاه آن در شيراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقليد، آباده و شهرضا فعال است و جزو بهترين ايستگاه هاي كشور مي باشد.
غلامحسين ولدي ادامه داد: در حال حاضر سرعت قطار در 92 درصد از مسير شيراز - اصفهان 120 تا 140 كيلومتر بر ساعت است كه همين امر باعث كاهش مدت زمان سفر نسبت به سال هاي گذشته شده در حالي كه طول مسير ريلي شيراز - تهران 200 كيلومتر بيش از مسير جاده اي است كه اين طولاني بودن مسير به دليل شرايط فني است.
وي با اشاره به راه اندازي ايستگاه راه آهن شيراز در سال 90 ادامه داد: در حال حاضر قطار هر روز از شيراز به سمت تهران و يك روز در ميان به سمت مشهد حركت مي كند و تلاش داريم حركت قطار به مشهد را به صورت روزانه داشته باشيم.
ولدي گفت: در سال 89 افزون بر 21 هزار مسافر توسط قطار شيراز - اصفهان جا به جا شدند اين در حالي است كه با افزايش سرعت و كيفيت قطار اين رقم در سال گذشته به نيم ميليون نفر رسيد. در 10 ماه نخست سال جاري نيز با 3 و نیم درصد رشد طي اين مدت 390 هزار مسافر توسط راه آهن فارس جا به جا شده اند.
وي با اشاره به برخي مزاياي سفر با قطار گفت: بزرگ ترين مزيت سفر با قطار امنيت بالاي اين وسيله نقليه است به گونه اي كه طبق آمار ايمني سفر با قطار 50 برابر حمل و نقل جاده اي است به گونه اي كه در طول 8 سال فعاليت راه آهن فارس تا كنون شاهد هيچ گونه حادثه و سانحه و مصدوميت مسافران نبوديم.
ولدي ادامه داد: در حال حاضر چند نمونه قطار لوكس از جمله قطارهاي 5 ستاره فدك، نورالرضا (ع) و پلور سبز در اين مسير تردد دارد و برخي از اين قطارها مانند يك هتل متحرك و داراي امكانات خوبي هستند.
مدير كل راه آهن فارس با اشاره به امكان حمل خودرو با قطار از راه اندازي قطار مختص مسير شيراز - اصفهان و بالعكس به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي راه آهن فارس خبر داد و افزود: راه اندازي قطار گردشگري (بوم گردي) يك روزه در پايان هفته، رونق صنعت گردشگري استان با اجراي خط آهن مثلث طلايي گردشگري كشور ميان شيراز - يزد و اصفهان و يكپارچه سازي حمل و نقل ريلي درون شهري و برون شهري از جمله برنامه ها و اهداف راه آهن فارس در آينده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =