اقتصادنیوز نوشت: دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی از واردات ماهیانه سه میلیون دلار اسباب‌بازی به کشور خبر داد و گفت: 90 درصد بازار ایران را اسباب‌بازی های خارجی پر کرده است.

محمدحسین فرجو گفت: صنعت اسباب‌بازی از نظر درآمدزایی پس از تجارت اسلحه، مواد مخدر و لوازم آرایش قرار دارد و بر پایه آمارهای منتشر شده در سه تا چهار سال گذشته، سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی در آمریکا ۳۵۰ دلار، اروپا ۲۵۰ دلار و چین ۶. ۳ دهم دلار است.

فرجو در ادامه گفت: سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی در ایران پنج دلار و میانگین جهانی آن ۳۴ دلار است.

وی تاکید کرد: درآمد حاصل از تولید اسباب‌بازی در چین چند برابر درآمد نفتی ایران است.

فرجو افزود: اسباب بازی‌های خارجی با فناوری نوین، شمارگان (تیراژهای) میلیونی و قیمت ارزان وارد کشور می‌شود؛ در حالی که تولیدکننده داخلی با تیراژ کم و سرمایه اندک این کار را انجام می‌دهد؛ زیرا نمی‌تواند در این زمینه ریسک کند.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: همه شرکت‌های بزرگ می‌خواهند بخشی از بازار این صنعت را از آن خود کنند. حتی برخی تولیدکنندگان کودکان را در کارخانه‌های خود استخدام کرده‌اند و نظر آنان را در مورد اسباب بازی‌های خود می‌پرسند تا اطمینان یابند اسباب بازی‌ها پس از وارد شدن به بازار فروش، با استقبال کودکان روبرو می‌شود.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: تولیدکنندگان حوزه اسباب‌بازی باید حمایت شوند تا شرکت‌های بیشتری وارد این حوزه شوند و بتوانند با حمایت از سوی سازمان‌ها و نهاد‌ها براحتی اسباب‌بازی تولید و توزیع کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با ورود متخصصان و دانشگاهیان در رشته‌های هنر، فیزیک، مکانیک، شیمی و شرکت‌های دانش بنیان این بخش روز به روز تقویت شود و سهم اسباب بازی‌های داخلی در بازار افزایش یابد.

وی ادامه داد: اگر ۲۵ درصد سهم بازار از آن اسباب بازی‌های داخلی شود می‌توانیم به جای واردات، به سوی صادارات اسباب بازی‌های خوب و مناسب به کشورهای همسایه و فرانسه برویم.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی خبر داد مجوز ایجاد رشته کار‌شناسی ارشد طراحی اسباب‌بازی هشت سال پیش از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفته شد اما تاکنون این رشته در دانشگاه‌ها راه اندازی نشده است.

فرجو افزود: برنامه‌های ایجاد رشته طراحی اسباب‌بازی تدوین شده و به پایان رسیده است و در صورتی که این رشته امسال به تصویب وزارت علوم برسد از مهرماه سال آتی و در صورتی که در بهار سال ۱۳۹۵ به تصویب برسد از بهمن ماه، دانشگاه‌های سراسری می‌توانند در مقطع کار‌شناسی ارشد در این رشته دانشجو پذیرش کنند.

وی از ساخت اسباب‌بازی در ایران بدون طراحی و زیرساخت‌های علمی انتقاد و ابراز امیدواری کرد با ایجاد رشته طراحی اسباب‌بازی در دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی صنعت اسباب‌بازی در کشور ارتقا یابد.

فرجو افزود: تا پایان اسفندماه جاری تفاهم‌نامه‌ای بین شورای نظارت بر اسباب‌بازی با صندوق مهر امید امضا خواهد شد که بر پایه آن به تولیدکنندگان اسباب‌بازی که یک فروشگاه اسباب‌بازی ایجاد کنند، یک میلیارد ریال تسهیلات می‌دهند.

همچنین به کارخانه و کارگاهی که طرح توجیحی قابل دفاعی داشته باشد، چند برابر این میزان با بهره چهار درصد می‌پردازند.

به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، از آغاز امسال ۴۰۰ طرح در این شورا به ثبت رسیده است و پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به ۴۵۰ طرح برسد که نسبت به پارسال رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

فرجو افزود: از سال ۱۳۸۱ تاکنون از مجموع ۲۸۰۰ طرح ثبت شده در زمینه اسباب بازی، دو هزار طرح به تولید انبوه رسیده است.

به گفته وی، ساخت یک اسباب‌بازی به دلیل داشتن مرحله‌های مختلف مانند قالب زنی، تزریق، مونتاژ، بسته بندی، طراحی و...، ده‌ها شغل ایجاد می‌کند.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =