سعید اسدی: در انتخاب آثار یک فرمول پیچیده داشتیم

سعید اسدی در نشست خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد در روند انتخاب آثار، براساس قوانین و سیاست‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی عمل شده و مصلحت اندیشی نقش ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، روز یکشنبه 26 دی‌ در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر با حضور سعید اسدی (دبیر) و پیمان شریعتی (مدیر اجرایی) برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، سعید اسدی درباره آثار انتخاب شده در بخش‌های مختلف جشنواره به ویژه «مرور تئاتر ایران» که انتقادهایی را به همراه داشته است، بیان کرد: «آن‌چه در جدول می‌بینیم برگزیده‌ای از تئاتر ایران است و از آنجا که تنها فرصت انتخاب 40 اثر در بخش مرور وجود داشت، آثار براساس سلایق و دیدگاه‌های مختلف انتخاب شدند تا تئاتر ایران را نمایندگی کنند.»

او در پاسخ به این‌که آیا مصلحت و ممیزی‌هایی برای کنار گذاشته شدن نمایشی از جشنواره که متقاضی بوده، وجود داشته است، گفت: «ماجرا این است که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یک جشنواره دولتی است که باید در آن سیاست‌های فرهنگی پیگیری شود، سهم ایرانیان و نسل‌های متفاوت تئاتری دیده شود و رضایت عمومی را هم ایجاد کند. واقعیت این است که برای انتخاب کارها با یک فرمول پیچیده طرف هستیم.»

اسدی ادامه داد: «مصلحت همیشه وجود دارد و اگر من دبیر یک جشنواره کاملا مجزا و هنری بودم و متولی برگزاری جشنواره هم بخش خصوصی بود، می‌توانستم خیلی راحت‌تر پاسخگو باشم چرا که اینجا قوانینی براساس سیاست‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی وجود دارد که در برگزاری جشنواره باید لحاظ شوند.»

در این‌باره پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره‌ تئاتر فجر هم توضیح داد: «بخش مرور جشنواره در واقع شامل آثاری است که از مرکز هنرهای نمایشی مجوز گرفتند و کاری که مجوز گرفته قطع به یقین مشکلی برای اجرا در جشنواره ندارد اما واقعیت این است که بسیاری از نمایش‌ها متقاضی حضور در جشنواره نبودند و من شخصا به دست‌اندرکاران بعضی از نمایش‌ها زنگ زدم اما آن‌ها به دلایل مختلف از جمله میسر نبودن جمع کردن بازیگران گروه دورهم، امکان شرکت در جشنواره را نداشتند.»

سعید اسدی در بخشی دیگر از این نشست درباره انتخاب آثار بخش بین‌الملل و نیز در پاسخ به این که این آثار ارتباطی با انقلاب اسلامی و مناسبت دهه فجر پیدا می‌کنند یا خیر، اظهار کرد: «اعتقاد من این است که تئاتر ایران برای جهان پیشنهاد دارد و باید در این راستا فرصت‌سازی کرد که یکی از این فرصت‌ها جشنواره تئاتر فجر است.»

او افزود: «در دنیا مجموعه آثاری به لحاظ تکنیکی یا مضمونی اجرا می‌شوند که برای انتخاب باید با فرهنگ ما مطابقت داشته باشند. براین اساس یکی از آثاری که در جشنواره امسال کاملا با رویکرد و موضوعات مدنظر منطقه منطبق است، نمایشی از اسپانیاست که به سفر پناهندگان برخی از کشورهای اطراف ما به اروپا می‌پردازد.»

اسدی با تأکید بر این که در بخش بین‌الملل معرفی تکنیک‌های جدید تئاتر امروز دنیا و اجراهای تعاملی متفاوت از مهمترین رویکردهای انتخاب آثار بوده است، همچنین اضافه کرد: «موردی که امسال مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد، مصوبه غیرعادلانه آمریکا در سال گذشته است که در سفر برخی از گروه‌های تئاتری به ایران مانع ایجاد کرد.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر همچنین در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به نحوه انتخاب آثار، اعلام نشدن نمایش‌های متقاضی شرکت در جشنواره، رقابتی شدن و اضافه کردن بخشی با نام «مسابقه تئاتر جوانان»، اظهار کرد: «اعتقاد من این است که جشنواره نباید رقابتی باشد. با این حال امسال به این موضوع فکر کردم که فرصتی به جوانان داده شود. انتخاب‌ها و تقسیم‌بندی من براساس ابداع و خلق خودم نبوده بلکه براساس تاریخچه جشنواره و نقدهایی که در طول سال‌ها مطرح شده بود، انجام شده است.»

او در ادامه در پاسخ به انتقادی دیگر درباره پویش «من هم یک تئاتری‌ام» که در فضای مجازی از سوی این جشنواره به راه افتاده است و اینکه شأن تئاتر آنقدر بالاست که نباید وارد این عرصه‌ها شود، توضیح داد: «فرهیختگی تئاتر نباید مانع ارتباط اجتماعی شود. امروز تئاتر یکی از نهادهای اجتماعی است که بخشی از کوشش ما باید توسعه آن باشد. در حال حاضر در حوزه کمی، تعداد تئاترها افزایش پیدا کرده و قطعا یک روزی کیفیت هم به اندازه کمیت رشد می‌کند.»

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «اما آن چه پیش آمده یک دعوت عمومی برای تئاتر است. تمام تلاش ما این است که همه خود را تئاتری بدانند هر چند شاید یکی از مهمترین چالش‌های ما این باشد که چه میزان صندلی به منتقدان و هنرمندان تئاتر بدهیم که اگر این جشنواره مردمی است چند درصد باید به مردم داده شود.»

او درباره تداخل چند روزه جشنواره تئاتر فجر و فیلم و مشکلات ناشی از آن گفت: «ما یک تقویم شمسی و قمری داریم که رویدادهایی در هر دو وجود دارد. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یک مسئله مهم روبروست و آن هم هماهنگ کردن حضور آثار غیرایرانی در جشنواره است. در این راستا یک برنامه‌ریزی یک ساله انجام می‌شود و تغییر زمان برگزاری جشنواره و هماهنگ شدن با گروه‌هایی که از خارج از کشور می‌آیند، بسیار سخت و دشوار است.»

اسدی ادامه داد: «اگرچه سینما ممکن است خیلی جذاب‌تر باشد اما شأن تئاتر فوق‌العاده است، هر چند تئاتر به عنوان یک هنر فرهیخته زیر سایه سینما قرار دارد، با این حال من خیلی نگران نیستم که جشنواره تئاتر زیر سایه جشنواره فیلم قرار بگیرد اما طبق تقویم بین‌المللی امکان جابه‌جایی نداشتیم.»

در بخشی دیگر از این نشست، مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر هم با اشاره به این که تا روز 12 بهمن اجرای رسمی جشنواره ادامه خواهد داشت، گفت: «از 12 تا 22 بهمن‌ در واقع ادامه جشنواره را خواهیم داشت که آن هم به حضور گروه یوجینو باربا در ایران مربوط می‌شود. او به همراه گروه خود روز 12 بهمن به ایران می‌آید و پنج روز اجرای عمومی به همراه مسترکلاس و ورک‌شاپ برایش برنامه‌ریزی شده است.»

شریعتی ادامه داد: «جشنواره سی‌وپنجم تئاتر فجر شاید به لحاظ مهمان یکی از مهمترین دوره‌های این جشنواره باشد، چرا که امسال حدود 2000 نفر مهمان‌خواب از شهرهای مختلف داریم که به تهران سفر می‌کنند و قطعا سرویس‌دهی به آن‌ها در اولویت جشنواره است. ضمن اینکه حدود 20 گروه نمایشی خارجی هم با تعداد نفرات مختلف به ایران می‌آیند که مثلا گروه لهستان 40 نفر هستند و تمام آن‌ها مشکلات عدیده‌ای را به لحاظ ورود بار یا حضور در ایران دارند.»

او خاطر نشان کرد: «جشنواره تئاتر فجر یکی از مهمترین جشنواره‌ها در حوزه اجرایی است، چرا که در جشنواره‌ای مثل فیلم فقط کپی فیلم‌ها آماده می‌شود اما در تئاتر از ویزا گرفته تا بار و دکور گروه‌های نمایشی و شرایط سیاسی که حضور گروه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مشکلات متعددی وجود دارد.»

شریعتی درباره بودجه جشنواره امسال هم اظهار کرد: «در مقایسه با سال گذشته بودجه جشنواره دوره سی‌وپنجم افزایش زیادی نداشت و ما تلاش می‌کنیم با همان عدد و رقم سال قبل جشنواره را برگزار کنیم اما پیش‌بینی ما روی چهار میلیارد تومان است و قسط اول کمک هزینه گروه‌ها هم براساس آنچه در فراخوان اعلام شده بود، امروز 26 دی ماه پرداخت می‌شود.»

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا جشنواره توانسته است اسپانسری داشته باشد، گفت: «جشنواره تئاتر فجر به مفهوم اینکه از جایی پولی به جشنواره تزریق شود، اسپانسر ندارد که البته تلاش‌های زیادی صورت گرفت اما اتفاقی نیفتاد و ما صرفا از بودجه مصوب جشنواره کارها را پیگیری می‌کنیم.»

در این‌باره سعید اسدی هم توضیح داد که برخی پیشنهادها برای اسپانسری جشنواره مطرح شد اما مبالغی که قرار بود بدهند آنقدر ناچیز بود که آن را در شأن تئاتر و جشنواره نمی‌دانستیم.

در این نشست خبری که بیش از دو ساعت به طول انجامید، سعید اسدی توضیحاتی آماری را هم از آثار شرکت کننده در جشنواره امسال ارائه کرد و گفت: «‌111 نمایش ایرانی و 19 نمایش خارجی در این دوره اجرا می‌شوند که در میان نمایش‌های خارجی 17 اثر صحنه‌ای و دو اثر هم محیطی هستند.»

به گفته او از 111 نمایش ایرانی هم 69 نمایش از تهران هستند که میانگین سنی کارگردانان این آثار حدود 36 سال است.

اسدی داوران بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره را به این شرح اعلام کرد: «محمدامیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر داوران مسابقه جوانان هستند. رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدی‌زاده و نادر برهانی‌مرند آثار مسابقه مرور تئاتر ایران را داوری می‌کنند. در بخش مسابقه بین‌الملل هم علاوه بر فرهاد مهندس‌پور و مسعود دلخواه، تئودور اسپیریتور (یونان)، ناتاشا ونت وستند (هلند) و گئوم سئوک (کره جنوبی) به عنوان داور انتخاب شدند و در آخر حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقی‌زاده داوران بخش محیطی جشنواره هستند.»

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =