میزان در واکنش به اظهارات اخیر بقایی نوشت: رهبر معظم انقلاب بارها درخصوص قوه قضائیه و مسائل مرتبط با آن واکنش نشان داده و رهنمودهای زیادی در خصوص دستگاه قضا انجام داده اند. به طوری که از این قوه به عنوان یک نعمت یاد کرده اند که نباید تضییع شود.

قوه قضائیه نعمت است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه ۱۲ تیر سال جاری در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور در جمع‌بندی سخنانشان، مراقبت از نعمت‌های الهی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: «نعمت جوانان»، «نعمت جمهوری اسلامی»، «نعمت قوه‌ی قضائیه و توانایی‌های آن» و «نعمت همراهی و محبت و اطاعت مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامی»، از جمله نعمت‌های بزرگ پروردگار هستند و همه باید مراقبت کنند که این نعمت‌ها تضییع نشود و از آن‌ها استفاده‌ی حداکثری شود.

وجود یک قوّه‌ی قضائیّه‌ی مستقل و شجاع و قاطع را همه باید قدر بدانند
ایشان همچنین در بخشی از اظهارتشان در دیدار مردم قم - ۹ دی ۹۵ - فرمودند: «شما می‌بینید به سپاه حمله میشود، به بسیج حمله میشود، به شورای نگهبان حمله میشود، این‌ها همین است؛ من کاری به این بگومگو‌های اخیر بین رؤسای دو قوّه ندارم، این‌ها چیز‌های مهمّی نیست، این‌ها تمام میشود به حول و قوّه‌ی الهی؛ چیز اهمّیّت‌داری نیست، دشمن میخواهد این چیز‌ها را بزرگ کند؛ لکن وجود یک قوّه‌ی قضائیّه‌ی مستقل و شجاع و قاطع را همه باید قدر بدانند؛ همه باید کمک کنند. بنده، هم از دولت‌ها حمایت میکنم، هم از قوّه‌ی قضائیّه حمایت میکنم، هم از مجلس شورای اسلامی حمایت میکنم -من از همه حمایت میکنم-، امّا باید دید، آن‌چیزی که میتواند دشمن را در اهداف خودش ناکام کند چیست؟ ما اگر بتوانیم یک دستگاه امنیّتی قوی داشته باشیم، یک دستگاه نظامیِ مردمیِ مقتدر داشته باشیم، یک حرکت عظیم مردمی به نام بسیج داشته باشیم، یک روحانیّت آگاه متوجّه به زمان و زمان‌شناس و داخل صحنه داشته باشیم، یک قوّه‌ی قضائیّه‌ی مقتدرِ کامل داشته باشیم، یک دولت برنامه‌ریز دقیقِ شجاع داشته باشیم؛ اگر این‌چیز‌ها را داشته باشیم، حرکت ملّت ایران و حرکت کشور، حرکت موفّقی خواهد شد. این‌ها را باید تأمین کرد، دنبال این‌ها باید بود. هرکدام را که داریم خدا را شکر کنیم و نگه داریم؛ هرکدام را که نداریم تأمین کنیم؛ برای خودمان فراهم بکنیم».

قوه قضائیه هدف تهاجم‌ها و تبلیغات سوء زیادی قرار دارد
حضرت آیت الله خامنه‌ای سال گذشته نیز در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضا - ۹ تیر ۹۵- با تجلیل از رئیس قوه‌ی قضائیه به‌عنوان شخصیتی عالِم، فرزانه و جامع، گفتند: دستگاه قضائی از جهت وظایف ذاتی همچون نظارت بر اجرای قانون، و پیشگیری از جرم و همچنین از جهت حضور رئیس قوه‌ی قضائیه در شورا‌های عالی و اصلی نظام و تأثیرگذاری در سیاست‌های کلان، دارای اهمیت بسیار بالایی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به دلیل این اهمیت مثال‌زدنی، اقدامات و عملکرد قوه‌ی قضائیه همواره از حساسیت خاصی برخوردار بوده و همچنین این قوه، هدف تهاجم‌ها و تبلیغات سوء زیادی قرار دارد.

ایشان خاطرنشان کردند: تبلیغات مغرضانه‌ی رسانه‌های بیگانه و تهاجم به قوه‌ی قضائیه، در دوره‌ی کنونی افزایش بیشتری پیدا کرده که دلیل آن مواضع انقلابی، ارزشی و صریح رئیس دستگاه قضائی و مسئولان عالی این قوه است.

اقتدار؛ عامل استقلال
ایشان در دیدار ۷ تیر ۹۴ با رئیس و مسئولان دستگاه نیز «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضائی برشمردند و افزودند: اقتدارطلبی قوه‌ی قضائیه، قدرت‌طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست بلکه به معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است.

توقعات از قوه قضائیه بالاست
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ۱ تیر ۹۳ با رئیس و مسئولان دستگاه قضا نیز با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید آیت‌الله بهشتی و همچنین تجلیل از شهید آیت‌الله قدوسی، مهمترین ویژگی دستگاه قضایی نسبت به قوای دیگر را، تضمین تحقق اقامه حق و عدل از جانب همه دستگاه‌های نظام اسلامی دانستند و گفتند: بر همین اساس توقعات از قوه قضائیه بالا است و با توجه به توانایی‌ها و صلاحیت‌های برجسته ریاست این قوه که عالِمی فاضل، متدین، مجتهد، خوش فکر، انقلابی، آگاه به مسائل و شجاع است، تحقق توقعات و اهداف مورد نظر امکان پذیر به نظر می‌رسد.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی این قوه در ۵ سال گذشته، شش اولویت اصلی را برای دوره جدید بیان کردند.

قوه‌ قضائیه آنچنان با مفسد اقتصادی برخورد کند که برخوردش موجب عبرت برای کسانی باشد که دستگاه اقتصادی را به فساد می کشانند. ایشان همچنین ۷ تیر ۸۶ در دیدار با خانواده‌های شهدای هفتم تیر و مسئولان قوه قضائیه در بخشی از اظهاراتشان فرمودند: قوه‌ی قضائیه یعنی آن دستگاهی که بخش عظیمی از مقاصد نظام جمهوری اسلامی بستگی به کارآئی آن قوه و کارکرد آن دارد. مسئله‌ی عدالت، مسئله‌ی احقاق حق، مسئله‌ی قانونگرائی، ایستادگی در مقابل زورگو، متجاوز، سوءاستفاده‌چی، دادن احساس امنیت و آرامش و طمأنینه به مردم در زندگی، چیز‌هایی نیست که در نظام جمهوری اسلامی به چشمِ کم‌اهمیت بشود به آن‌ها نگاه کرد. این وظائفی است که متوجه به قوه‌ی قضائیه است؛ قوه‌ی قضائیه متکفل و متعهدِ این کارهاست. دادن امنیت به مردم یک پایه‌ی مهمش روی دوش قوه‌ی قضائیه است. چه امنیت اجتماعی، چه امنیت اقتصادی، چه امنیت اخلاقی، چه امنیت حیثیتی. درست است که دستگاه‌های گوناگونِ اجرائی هرکدام به نحوی در این کار‌ها با قوه‌ی قضائیه شریکند - مثلاً در امنیت اجتماعی، دستگاه‌های انتظامی با قوه‌ی قضائیه شریکند و باید استقرار امنیت کنند -، اما نقش قوه‌ی قضائیه در اینجا چیست؟ این است که آن کسی که متجاوز است، از سوی قوه‌ی قضائیه آنچنان با او برخورد شود که مایه‌ی عبرت شود. یا درست است که مسئولان استقرار امنیت اقتصادی غالباً در دستگاه‌های اجرائیاند - وزارتخانه‌های اقتصادی و دستگاه‌های پولی و بانکی - و این‌ها مسئولند؛ اما نقش قوه‌ی قضائیه این است که اگر در مجموعه‌ی این عملکرد‌ها و تعامل این دستگاه‌ها با مردم، مفسد اقتصادی به وجود آمد، قوه‌ی قضائیه آنچنان با او برخورد کند که برخوردش موجب عبرت برای کسانی باشد که دستگاه اقتصادی را به فساد میکشانند. این، خود یک عامل مهم در ایجاد امنیت اقتصادی است.

قوه قضاييه در مقابل مجرمي كه وابسته به جريان‌هاي سياسي است كوتاه نيايد
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در دیدار مسئولان قوه قضائیه در ۷ تیر ۷۹ تأکید كردند: "اداره‌ مطلوب‌ كشور و ایستادگی‌ در مقابل‌ قدرت‌ نمایی‌ صاحبان‌ پول‌ و قدرت‌ و جلوگیری‌ از ظلم‌ به‌ مظلومین‌ و تضییع‌ حقوق‌ عمومی‌ مردم‌ ، تنها با اقتدار، هوشمندی‌ و تصمیم‌گیری‌ بهنگام‌ دستگاه‌ قضایی‌ در اجرای‌ وظایف‌ نظارت‌، پیشگیری‌ از جرم‌ و تأمین‌ عدالت‌ و امنیت‌، ممكن‌ است‌."

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأكید بر این‌ كه‌ مطالبات‌ رهبری‌ نظام‌ از دستگاه‌ قضایی‌، متفاوت‌ از مطالبات‌ جناح‌ها، گروه‌ها و عناصر سیاسی‌ است‌، فرمودند: "هدف‌ برخی‌ جناحهای‌ سیاسی‌ با جنجال‌آفرینیها، شكستن‌ اقتدار و صلابت‌ قوه‌ قضاییه‌ و ارعاب‌ مسؤولان‌ این‌ قوه‌، به‌ منظور سلب‌ قدرت‌ اقدام‌ دستگاه‌ قضایی‌ و تسلیم‌ شدن‌ در مقابل‌ خواستهای‌ آنان‌ است‌."

ایشان‌ با تأكید بر این‌ كه‌ در جنجال‌آفرینی‌ها بر ضد قوه‌ قضاییه‌، كمتر نشانه‌ خیرخواهی‌ به‌ چشم‌ می‌خورد، تصریح‌ كردند: "مطالبات‌ رهبری‌ نظام‌ اسلامی‌ از قوه‌ قضاییه‌، نشان‌ دادن‌ چهره‌ زیبای‌ قضاوت‌ اسلامی‌ همچون‌ قضاوت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌(ع‌) در اجرای‌ عدالت‌ قاطع‌، بی‌ملاحظه‌، فراگیر و امیدواركننده‌ برای‌ افراد ضعیف‌ جامعه‌ است‌."

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأكید بر این‌ كه‌ با جرم‌ به‌ هر شكلی‌ باید مقابله‌ شود، خاطر نشان‌ كردند: "نباید بواسطه‌ احتمال‌ جنجال‌آفرینی‌، در مقابل‌ مجرمی‌ كه‌ وابسته‌ به‌ جریانهای‌ سیاسی‌ است‌، كوتاه‌ آمد."

قوه قضاییه عدم تزلزل خود را در برخورد با مفاسد اقتصادی نشان دهد( ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰)

" با آغاز مبارزه جدّى با فساد اقتصادى و مالى، یقیناً زمزمه‌ها و بتدریج فریاد‌ها و نعره‌هاى مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت‌ها عمدتاً از سوى کسانى خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می‌شوند و طبیعى است بددلانى که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده‌دلانى که از القائات آنان تاثیر پذیرفته‌اند با آنان هم‌صدا شوند. این مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند. به مسئولان خیرخواه در قواى سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، بنوعى همدستى با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومى به دستگاه‌هاى دولتى و قضائى در گرو آن است که این دستگاه‌ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند. "

هر قضاوتی به طور طبیعی یک دسته مخالف و ناراضی دارد. ناراضیهایِ از قضاوت دو گونه‌اند: بعضی کسان آداب و اصول و قواعد زیست اجتماعی را رعایت می‌کنند؛ یعنی اگر از حکم ناراضی هستند، لیکن به صورت قاضی پنجه نمی‌کشند؛ اما بعضی کسان هم رعایت نمی‌کنند؛ از قضاوت ناراضی‌اند، ولی به صورت قاضی شجاع -که باید دستش را بوسید- به خاطر حکمی که امضاء کرده، پنجه می‌زنند! از قضاوت ناراضی‌اند، ولی از مجرمِ محکوم شده دفاع می‌کنند! دفاع از مجرم، جرم است؛ دفاع از مجرمِ محکوم‌شده طبق قانون، مبارزه با قانون است. بعضی کسان باید این‌ها را بفهمند. ما بار‌ها گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که قاضی باید مستقل باشد و تحت تأثیر کسی قرار نگیرد. با تلفن و امرِ کسی نمی‌شود قضاوت کرد؛ باید با وجدان و علم و حجّت شرعیِ خود قضاوت کند. این دستوردهنده تحمیل‌کننده کیست؟ شکل عادیِ معمولیِ ساده قدیمیِ آن این است که یک نفر بگوید آقا این‌گونه حکم کن؛ والّا چنین و چنان! این روشِ چندان رایجی نیست. طور دیگر هم می‌شود قاضی را زیر فشار قرار داد: با تیتر روزنامه، با فشار سیاسی و انواع و اقسام جوسازی. از یک طرف قاضی باید تحت تأثیر این جوسازی‌ها قرار نگیرد- دستگاه قضا؛ چه مدیران ارشد، چه قضات شریف و محترم، به هیچ‌وجه نباید تحت تأثیر کار غیر منطقی کسانی قرار گیرند که می‌خواهند مقاصد خودشان را با جوسازی علیه قوّه قضاییّه ساماندهی کنند و پیش ببرند- از طرف دیگر خود آن افراد باید بدانند که کار خلافی می‌کنند. البته کار خلاف از طرف مسؤولان کشور قابل اغماض است؛ اما نه آن وقتی که به صورت رویّه درآید. همه قضات شجاع و همه بخش‌های دستگاه قضایی، آن روزی که به وظیفه خودشان عمل کنند و خدا را حاضر و ناظر بدانند و با چشم باز قضاوت کنند، باید به خودشان ببالند.( بیانات در جمه مسئولان قضایی 1380/04/07)

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691586

برچسب‌ها