گرم کردن در جا خودرو در زمستان علمی است؟/عادت فصل سرمای راننده‌ها؛از افسانه تا واقعیت

به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟

در این تفکر قدیمی تصور می‌شود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث می‌شود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمین شود. به گزارش ساینس آلرت اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می‌تواند به موتور صدمه برساند. 

در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.

استفان سیاتی،مهندس مکانیک که ۲۶ سال است درباره موتورهای احتراقی کار می‌کند می‌گوید گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می‌شود که  روغن از روی سیلندر و پیستون‌ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد. به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید.
در زمان سردی هوا  بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی‌شود و  به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده‌اند که  در زمان سرد بودن موتور  برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند. در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می‌شود که  مقدار زیادی  سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره‌های سیلندر برسد و  روغن موجود در پیستون‌ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد. 



یک راه حل ساده: حرکت آرام به جای گرم کردن در جا
راه حل مقابله با این مسئله ساده است: حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید 
گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می‌آید و باعث می‌شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود. 

۵۴۵۴
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    99 5
    یکی بیاد بابای ما رو قانع کنه خداوکیلی هیچ رقمه تو کتش نمیره...
    • mahyar A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      14 1
      به این میگن درد مشترک
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      15 1
      درکت میکنم پدر منم همین کارو میکنم و سر صبح باید چندین دقیقه پیچیدن بوی دود در خوونه رو تحمل کنیم دقیقا توی حیاط هم اینکارو میکنه خیلی عادت بدیه
  • امير A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    35 8
    دوست عزيز البته در هواي سرد وقتي استارت مي زنيم حتما لازم است تا رسيدن دور موتور به 1000 دور در دقيقه و وضعيت نرمال موتور صبر كرد و سپس اقدام به حركت آرام كرد. اين موضوع از صداي موتور نيز قابل تشخيص است.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    17 2
    در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود عادی شدن موتور یعنی دمای موتور به حدی نرمال شود که فلصله ها،غلظت رون در سرما،وپاشش سوخت در دمای مناسب صورت بگیرد.به همین دلیل در موتورهای انژکتوری برداشتن سنتی ترموستات امکان پذیر نیست چون کامپیوتر این موتورها بوسیله سنسورهای متعدد دستور لازم برای سوخت پاشی را صادر میکند
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      2 1
      چه ربطی به ترموستات داشت؟ اصلا ترموستات ماشینای ایرانی مکانیکیه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    8 9
    فقط ماشین کاربراتوری نیاز به گرم کردن3 دقیقه درجا دارد....مهندس مکانیک دانشگاه شریف
  • علی اکبر DE ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    5 23
    سلام.قطعا ماشین باید بعد استارت خوردن پنج دقه درجا کار کنه بعد حرکت کرد که پدر ماشین درنیاد
    • دانشجو A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      13 2
      دوست عزیز شما یه چیزایی شنیدید دارید این حرف ها رو میزنید ما تو دانشگاه درس هاش رو خوندیم.من دیدم بعضیا ماشین رو روشن میکنن همون ابتدا شروع میکنن به گاز دادن که زودتر گرم بشه هم به شدت آسیب به موتور میزنه هم بد میسوزونه.بعد از استارت حداکثر تا یک دقیقه صبر کنید که دور موتور نزدیک حالت نرمال بشه بعد چند دقیقه ی اول رو با سرعت معمولی رانندگی کنید و پر گاز نرید بهترین روش گرم شدن ماشینه
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    11 3
    من که امتحان کردم اگه ماشینم در جا کار کند دور موتور اون در مقایسه با زمانی که همزمان با استارت کرد به راه بیفتم منظم تر است حالا من حرف این بنده خدا را قبول کنم یا دور نوسانی ماشینم
    • دانشجو A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      3 2
      دوست عزیز اگر دور موتور شما بالا و پایین میره در صورتی که مشکل از استپر موتور نباشه سر باتری رو جدا کنید و بذارید شب تا صبح برق ماشین قطع باشه.معمولا وقتی کامپیوتر ماشین بهم میریزه با این کار ریست میشه اما اگر درست نشد ببرید نمایندگی بگید دیاگ بزنن.
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    5 0
    3 دقیقه کافیه به هیچ مشکلی هم برنمیخوره
  • فرزاد 91 A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    7 3
    آقا. من پیکان 82 انژکتور دارم . صفرشو خریده بودم . 12 ساله دستمه . همیشه بعد استارت حرکت کردم همه فصل ها موتور هنوز باز نشده روغن موتور همیشه اتومات استفاده کردم.... پژو 405 هم دارم.مدل89..... اونم صفرشو خریده بودم . دقیقا همینطوری استفاده میکنم . هیچ اثر بدی یا صدمه ای نداشته درجا هیچ سودی نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    8 2
    این مطلب کاملا علمی و ثابت شده است . من خودم این مطلب رو چند سال پیش تو مجله ماشین خوندم و بهش عمل میکنم . تا حالا هم برای موتور ماشینم اتفاقی نیفتاده.
  • آروانا A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    2 3
    متاسفانه این مترجم گرامی انگار حواسش نیست در ایران هنوز از تکنولوژی 20سال پیش داره در خودروها استفاده میشه. من خودم در رشته مکانیک سیالات درس خوندم و تجربه ماشین ایرانی و خارجی رو هم دارم. این حرفای مهندس در مورد ماشینهای خوب خارجی صدق میکنه ولی به هیچ وجه تاکید میکنم به هیج وجه در مورد ماشینهای ایرانی صدق نمیکنه. من در ده سال پیش در دوره کاشناسی از استادم شنیدم که گرم کردن ماشین یه اصطلاح هست و معنیش این نیست موتور گرم بشه و اتفاقا موتور در سرما بهتر کار میکنه، منظور از گرم کردن خودرو گرم شدن روغن در فصل سرد و رسیدن روغن به موتور و گیربکس هست. در ماشینهای خارجی بخاطر بهینه سازی که شده این مورد اساسی نیست ولی در ماشینهای ایرانی رعایت نکردن این مورد و حرکت ماشین بدون گرم کردن باعث اسیب به گیر
  • سعید RO ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    1 0
    اینا که میگن ماشین 2 دقیقه گرم نشه میخان ماشینامون خراب شه
  • احسان IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    1 0
    سلام. یه مستند تلویزیونی تحقیقی رو در مورد مصرف قند نشون داد. دو گروه علمی از دانشگاه معتبر کاملا باهم اختلاف نظر داشتند آخرم هیچکدومشون نتونستن از لحاظ علمی اون یکی رو قانع کنن حالا چون میگن مهندس فلان مقاله هاش رو باید قبول کرد؟ یعنی شرایط ماشین، آب و هوا،مدل اصلا مهم نیست؟ شاید تحقیق اون مهندس روی یه لامبورگینی بوده مثلا، خب یعنی با یه پراید متفاوت نیست؟ خودم مگان دارم، هروقت درجا حرکت میکنم دور موتور روی یک نوسان نسبی داره و ماشین حالت ریپ داره اما بعد 2دقیقه دور موتور ثابت و ریتم موتور عالیه. حداقل در ظاهر با 2 دقیقه گرم کردن ماشین بدون ریپ راه میافته. در ضمن واسه جلوگیری از آلودگی راههای خیلی بهتر و کارای واجبتری هست ک باید انجام بدیم