پرسشی که این روزها و به دنبال بسته بودن سایت ثبت‌سفارش خودرو مطرح است، این‌که آیا همچنان با ابزار تعرفه و جلوگیری از واردات می‌توان به حمایت از تولید داخل پرداخت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سال‌های گذشته پیش‌نویسی برای تعیین سند جامع استراتژی خودرو نوشته شد، اما این سند به صورت رسمی نتوانست الزامی برای خودروسازان جهت ارتقای کیفیت و توسعه فعالیت‌ها باشد.
به اعتقاد کارشناسان، خودروهای داخلی با قیمت‌های فعلی توان رقابت جدی با خودروهای خارجی ندارند، بنابراین باید با ارتقای کیفیت، شرایط رقابتی در صنعت خودرو ایجاد شود.
در این شرایط، این سوال مطرح است که آیا همچنان با ابزار تعرفه و جلوگیری از واردات می‌توان به حمایت از تولید داخل و کیفی کردن تولیدات پرداخت؟


شما کاربران محترم خبرآنلاین می‌توانید دیدگاه خود را در این زمینه در بخش نظرات مطرح کنید.

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    224 1
    با این جیب مدیران و این سیستم فشل ، نه بدتر میشه بهتر نمیشه
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      55 3
      الان مساله کیفیت خودرو‌ نیست مساله کمیت و بنزینهای سمی است.سوال اشتباه است هوا را ببینید
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      14 0
      هیچ ابزاری قدرت بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی رو نداره جز تعطیلی این کارخونه ها
  • enayat UA ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    235 2
    اگر جان انسانها مهم بود بخاطر آلودگی هوا تعرفه ماشین‌ها رو صفر میکردند ....پراید ،۴۰۵،نیسان آبی از سطح شهر جمع میشد..
  • عرشیا A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    225 1
    به هیچ عنوان.فقط باعث گردن کلفتی لگن سازهای وطنی میشود...............
    • بی نام RO ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      74 2
      فقط باعث میشه سود نجومی خودروسازا بیشتر بشه
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    160 2
    ابزار تعرفه با ممنوعیت واردات متفاوته. ضمن اینکه تعرفه اگر به شکل درست استفاده بشه می‌تونه مفید باشه. به این ترتیب که در یک پروسه 10 یا 20 ساله هر سال میزان تعرفه رو کاهش داد تا اون رو به صفر رسوند. در چنین شرایطی صنایع فرصت دارند ظرف ده یا بیست سال خودشون رو به شرایط رقابتی برسونند. منتهی در ایران این مکانیسم برعکسه و با ایجاد انحصار برای تولیدکننده اون رو تشویق به کاهش کیفیت می‌کنند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    152 1
    قطعا خیر. راه افزایش کیفیت خودرو همانی است که در همه دنیا عمل میشود حذف دخالت دولتها، رقابت عادلانه ، سرمایه گذاری و ثبات اقتصادی، افزایش تعرفه فقط در جهت پر شدن خواص است از جمله دولت و تأثیری در کیفیت نخواهد داشت.
  • پیمان A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    129 2
    با این کار کمک میکنیم که بیشتر ماشین داخلی بی کیفیت داشته باشیم .تعرفه باید کم بشه که خودرو ساز مجاب بشه کیفیت محصولاتشو ببره بالا..همیشه بر عکس عمل میکنیم.و دلیل پیشرفت نکردنمون همینه/
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    143 1
    تولید داخلی افسانه ای بیش نیست بعنوان مثال سایپا پس از چند دهه تولید پراید حتی نتوانسته بخاری آنرا فقط کمی اصلاح کند تولید موتور و گیربکس و بدنه و غیره پیشکش.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    58 14
    میشه ولی نه با این مدیرها و این سیستم بانکی
  • gharh RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    79 1
    تولید خودرو و شرایط رقابتی آن در کشور ما نسبت به همه جا برعکسه. با جلوگیری و بالاتر بردن تعرفه گمرک میخواهند رونق و رقابت ایجاد کنن. نتیجه ش چی میشه ؟ فروش و انداختن انواع گاری با شمایل جدید و تحت عنوان خودروهای داخلی .
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    66 1
    با دیدن این سوال تنها جوابی که به ذهن هر شخصی که شرایط حاکم ، نحوه پاسخگویی مدیران ارشد و خودروسازان و جایگاه مصرف کننده رو میبینه خطور میکنه به صورت خلاصه: لبخند تلخ اندوهناکه ، این بالا بردن هم مثل هم بالا بردنها نه در کیفیت تاثیر داره و نه در رفاه مردم صرفا جهت تامین کسورات متعدد بودجه و چیزهای دیگه هست و تمام؛ شخصا متاسفم که عموم جامعه نسبت به همه چیز تا این میزان بدبین شدیم.
  • مجید جعفری فر A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    73 1
    باسلام وخسته نباشید اگر جان انسانها مهم بود بخاطر آلودگی هوا وترافیک سنگین تعرفه ماشین‌های هیبرید وبرقی رو صفر میکردند وحتی سوبسید منبع تامین سوبسید عدم استفاده بنزین نیز برای خودرو برقی می دادن وپراید ،پژو ۴۰۵،نیسان آبی ودیگر خودروهای چینی بی کیفیت را از سطح شهر جمع میشد..
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    71 1
    اصلا، فقط خیال مدیران خودرویی راحت تر می شود از بابت انحصار . قیمتها را به بهانه های مختلف مثل افزایش نرخ فولاد و نرخ ارزو افزایش دستمزد افزایش می دهند بدون افزایش کیفیت . بهره وری در صنایع ما نیست . مدیریت خوب هم نداریم . تنها راه نجات یا تعطیلی صنعت خودروست . یا ادغام واقعی با خودروسازان واقعی و پذیرفتن شراکت آنها از بازار ایران و منطقه . راه سی سال رفته افزایش تعرفه و بستن ورود خودرو خطاست
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    46 1
    حمایت از تولید داخل میتونه به شکل اعطای تسهیلات به خریدار کالای داخلی باشه نه اینکه کالای خارجی را گرون کنیم تا مردم مجبور به خریدن کالای داخلی بشن . به اینصورت بتدریج مردم به سمت کیفیت بالاتر خواهند رفت چون با قیمت جهانی خودروها بسیاری از مردم توان خرید خودرو خارجی را خواهند داشت و به این ترتیب خودروساز داخلی راهی بجز بالا بردن کیفیت خودش نخواهد داشت
  • سعيد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    67 1
    اگر با افزايش تعرفه كيفيت بالا ميره چرا در ديگر كشورها بدون اعمال آن در همه موارد كيفيت بالاست
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    72 1
    خیر ، فقط مردم رو مجبور می کنید که بنجل های داخلی بخرند
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    91 2
    ایرانی اگر ماشین ساز بود تا الان شده بود کره و ژاپن خودروساز هستند و ایرانی فرغون سازی طمعکار و بی استعداد
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      10 57
      ایرانی ماشین سازه و می تونه ولی یک عده فرصت طلب اجازه نمیدن
  • زاتنننررتتار A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    69 1
    خیر فقط بهشتی برای خودرو سازان داخلی است .جهنم برای خریداران
  • تقی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    58 3
    کلا باید تعرفه برداشته شود وفقط حقوق وعوارض گمرکی بابت واردات خودرو اخذ شود
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    51 2
    به نام خدا نخیر
  • فرشاد A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    58 2
    زماني كه كشور توليد پيكان را داشت كشوري مثل كره و مالزي و چين حسرت اين موقيت را داشتند .متاسفانه بي كفايتي و سو مديريت باغث شده كه مردم حسرت سوار شدن خودرو كره اي را دارند . تا واردات آزاد نشه و خودروهاي بي كيفيت چيني وارد نشه قطعه ساز ما از خواب غفلت بيدار نخواد شد
  • علیرضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    36 1
    سیاست حمایت از تولید داخلی در کشور ما به انحراف رفته و به همان دلایلی که چـــهل سال موجب بهبود کیفیت خودروهای تولیدی نشده چـــهل سال دیگر هم نخواهد شد.
  • بی نام DE ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    15 3
    کیفیت خودروهای داخلی فقط با عوض شدن مدیران ایران خودرو و سایپا بالا خواهد رفت. این مدیران چندین ساله هیچ ایده ای برای بهتر کردن کیفیت خودروها ندارند و امتحان خود را در این سالها چند بار افتاده اند.
  • کوروش IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    41 1
    آخه کجای دنیا ماشین هایی مثل سانتافه، اسپورتیج، کرولا و ... خودروی لوکس محسوب میشه که توی مملکت ما بهشون میگن خودروی لوکس و تعرفه بالا براش منظور میکنن تعرفه بالا یعنی به غارت بردن دارایی های ملت توسط دولت.
  • سعید A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    18 1
    با تشکر از این تیتر با توجه به فضای غیر رقابتی و رانتی موجود، اگر رشدی هم باشد بسیار کند و غیر متناسب با روند رشد بین المللی خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    29 2
    اگه می شد که تا الان شده بود. پس نمی شه و تاوانش رو مردم با جان خود می دهند. خودروهای داخلی در هیچ زمینه ای کیفیت ندارند. خداییش دانش خود روسازی نداریم و تازه باید شروع کنیم و بیاموزیم.
  • بی نام DE ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    27 1
    وقتی دولت خودروساز رو به عنوان منبع درآمد خودش میبیند، از تمام ابزار استفاده میکنه برای استفاده حداکثری تنها راه خصوصی سازی واقعی و ایجاد رقابت، نه تعرفه بازی
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    27 1
    با این ابزار فقط به بی کیفیت تر شدن خودروها کمک می شود. چون در بین مردم توانائی خرید خودرو خارجی کم شده و فقط مجبورند خودرو ایرانی بخرند. تولید کننده هم که خیالش راحته
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    32 1
    افزایش تعرفه با هدف درآمد بیشتر برای دولت صورت میگیرد. کسی به کیفیت خودرو داخلی اهمیت نمی دهد.
  • میثم A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    31 1
    باید تعرفه حداکثر10 درصد باشه و خودروسازها خصوصی بشن به معنای واقعی
  • شهاب A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    3 0
    معلوم هست که نه تعرفه تا بیست تا سی درصد منطقی هست بیش تر از ان توجیه ندارد. تعرفه فقط برای خودروهای لوکس گذاشته بشود ماشینهای میلیاردی. خودروهای هیبریدی باید تعرفه وعوارضشان صفر باشد.
  • قلی A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    14 0
    جالبه که علاوه برتعرفه ورودی 55درصدی خودرو هروزارت وسازمانی ازوزارت بهداشت بگیرید تاسازمان استانداردو نیروی انتظامی وهلال احمر وستاداسقاط خودرو و.....برای خودشان ازواردات خودرو عوارض تعیین کرده اند که جمعش به 130درصد میرسه ولی ظاهرا همینم حضراتو قانع نکرده والان چند ماهه در وارداتو بستن دارن ایین نامه جدید مینویسن بیشترش کنن
  • بی نام RO ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    14 0
    جالبه، معمولا نظرات اکثریت مردم در نظرسنجیها برخلاف نظرات مسولان و نمایندگان است. این نشان می دهد کسانیکه برای مردم تصمیم میگیرند هرگز برای مردم کاری نخواهند کرد
  • وحید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    10 0
    ما خودرو ساز نمیخواهیم ،به کی بگیم؟
  • حسین A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    9 0
    خیر به هیچ عنوان فقط باعث بی خیال شدن خودروسازان وطنی نسبت به کیفیت خودرو شده و خودروها بی کیفیت تر خواهند شد البته جیب خیلیا پر از پول میشه و خودروسازان بیشتر حق الناس می کنند وگاری هاشون مردم بیشتری را به کشتن میدهند تازه باید فکری به حال بنزین بی کیفیت و سمی هم بکنن اگه خودروسازان وطنی کار بلد بودند میرفتند تو رده خودروهای برقی کار می کردند که البته افسوس و صد افسوس که فقط به فکر جیبشونن
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 0
    بله به شرطی که تعرفه بیاد پایین
  • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    8 0
    ایران چاره ای جز واردات بدون تعرفه ندارد
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    4 0
    حتی فکرش هم احمقانه است
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    15 0
    وزارت صنایع با پیشنهاد افزایش تعرفه می خواد در نهایت به بقیه نشون بده که من درآمد و عرضه بیشتری دارم و توانمند ترم. در صورتیکه افزایش تعرفه خودرو در شرایط فعلی عین خیانت به کشور و مردمه. همه می دونند که این گونه حمایت های تعرفه ای هیچ پیشرفتی در این صنعت نداشته و سو مدیریت و سو استفاده از مردم را افزایش داده، آلایندگی هوا و تلفات انسانی را بیشتر کرده و دولت ها و مردم این هزینه ها را پرداخت کرده و می کنند. مردم مظلوم هم که صداشون به جای نمی رسه و از طرفی مجبورند هزینه خرید بی کیفیت ترین خودروهای دنیا را چندین برابر پرداخت می کنند و برای سوار شدن به یه ماشین یه کم بهتر باید چندین برابر سایر کشور ها پول بدن، آلودگی را تنفس کنند و از طرفی بر اثر کوچکترین تصادف مصدوم و یا خانواده شون بدبخت بشه.
  • فرزاد IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    10 1
    سلام. راه درست آزاد شدن واردات خودرو و افزایش قیمت سوخت است. به این ترتیب علاوه بر افزایش درامد دولت، با ورود و کاهش قیمت خودروهای ایمن و کم مصرف وضعیت محیط زیست و الودگی هوا و تصادفات جاده ای هم اصلاح میشود. افزایش تعرفه چیزی جز ادامه وضع اسف بار بازار خودرو و تهدید سلامت مردم نیست. تولید کننده ای که خود را در فضای غیر رقابتی و امن احساس کند هرگز تلاشی برای بهبود کیفیت تولیدات خود نمیکند.
  • محمد EU ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    7 0
    با سلام بنظرم من تا وقتی خودروسازهای ما دولتی باشن و مدیران ارشد این خودرو سازی ها فقط به فکر تولید بیشتر هستند ،تعرفه خودروی وارداتی بالا باشد یا پایین هیچ فرقی ندارد. ببینید سقف قیمت خودروهای تولید داخل 52 تا 53 میلیون هست ، اما کف قیمت خودروهای وارداتی از 110 شروع میشه ، پس خریداران خودرو داخل و خارج از هم متمایز میشن، اما اگه دولت یک ضربالاجل برای خودروسازان ببیند و بعد از آن به صورت پلکانی تعرفه را کم و کمتر کند ، آقایان خودروساز داخلی مجبور میشوند تا خودروهای خود را به آپشنها و امکانات روز دنیا مجهز کنند و همچنین ایمنی های استاندارد خودروهای روز دنیا را نیز برروی محصولاتشان تعبیه کنند ،