۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۴

حل مسایل و مشکلاتی که در یک پارادایم مشخص تولید شده در همان پارادایم ممکن نیست. باید پارادایم دیگری شکل داد تا آن مسایل و مشکلات حل شود.

محمد مهدي حيدريان كه پيشتر طي چندين سال فعاليت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا سطح معاونت امورسينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش رفته بود اينك چند صباحي است كه دوباره سكان سينماي كشور را در دست گرفته است.

وي از جمله موسسان تشكل خانه سينما است. همان تشكل مردم نهادي كه خصومت ريس سازمان سينمايي دولت دهم با آن منجر به تعطيلي خانه سينما و بروز كشمكش هاي دراز دامن سينماگران با دولت محمود احمدي نژاد شد. مهندس حيدريان به مدت يازده سال در اوان تصدي اش در وزارت ارشاد مديركل نظارت و ارزشيابي سينمايي بوده و از پيچ و خم ها و نگراني ها ي حوزه به شدت مميزي شده سينما آگاه است. اينك اما سينما با ورود به عرصه ديجيتال و توسعه روزافزون ابزار حمل و شبكه هاي عرضه اطلاعات با آنچه وي پيشتر مشق كرده متفاوت شده است.

وفاق و سخت جاني تن پاره هاي فرزندي (خانه سينما) كه خود وي در تولدش موثر بود در برابر يك دولت مستقر(دولت دهم) تا جايي پيش رفت كه پنج نامزد از ميان هشت نامزد رياست جمهوري در برنامه هاي شان، وعده گشايش درهاي بسته اين خانه را مي دادند. اين مولفه هاي پيش گفته با افزايش دانش آموختگان سينمايي چه بصورت دانشگاهي و چه به صورت آزاد محيط سينماي امروز ايران را ترسيم مي كند. در وارسي اوضاع سينما از رشد هنر -صنعت سينما در ديگر كشور هاي جهان به ويژه منطقه خاورميانه نيز در اين ده سال اخير، نبايد غافل شد.

مجموعه اين متغيير ها گوياي اين نكته است كه اداره سينماي امروز ايران با نظام پيشين و با مولفه هاي موثر در پارادايم قبلي ممكن نيست. هم چنين بلوغ اصناف سينمايي و ظهور مطالباتي نظير امنيت شغلي، حضور موثر در شوراهاي تصميم گير در عرصه كسب و كار سينمايي، حق شمردن شدن كسب و كار سينمايي و نه امتياز دانستن آن ، امكان تبليغ كالاي سينمايي هم چون ساير محصولات، باور پذير ساختن فضاي خانواده در فيلم ها و گران شدن هزينه توليد سينمايي و كاهش برخورداري ها از بودجه عمومي و دولتي از جمله متغيير هايي است كه محمد مهدي حيدريان ناگزير به توجه به آن است.

در جوامع مدرن امروزين ضمن اصلاح پيش فرض هاي حاكميتي نظير حق شمردن كسب و كار براي شهروندان و نه امتياز دانستن اش (كه دولت هر گاه و به هر كه مايل بود بدهد و هر وقت اراده كرد بستاند) براي اداره درست جامعه، سازو كار متوازني از سه ضلع حاكميت، بخش خصوصي و نهاد مدني را بازتعريف كرده است. برآيند ايفاي نقش هر كدام از اين اضلاع پيش گفته، پيشران و قوام بخش فعاليت صحيح و پايدار جامعه است. بر اين اساس بنظر مي رسد مهندس حيدريان با درك شرايط كنوني خواهد كوشيد به حضور موثر نهاد خانه سينما با تشكيل سازمان نظام صنفي سينما به تقويت حضور فرزند خويش همت گمارد و با كاهش تصدي گري و باز تعريف مفهوم نظارت حاكميت از نظام صدور مجوز ساخت به نظام خردگرايانه پروانه صلاحيت توليد به تهيه كنندگان و پروانه نمايش نسبت به حل مشكلات نظام فعلي سينما همت گمارد.

بي شك دو اقدام تحسين بر انگيز دكتر حجت الله ايوبي در دوران صدارتش بر سازمان سينمايي؛ بر گزاري تخصصي جشنواره جهاني فيلم فجر و راه اندازي گروه نمايش هنر و تجربه نيز در اين پرادايم نوين، بيشتر به چشم خواهد آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =