از فریدون جیرانی تا بهاالدین خرمشاهی؛ تقدیر از عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی

بهاالدین خرمشاهی، آیت‌الله بطحایی گلپایگانی، فریدون جیرانی و جلال فیاضی به صورت جداگانه نظرات خود را درباره حسین انتظامی و عملکردش در دوران حضورش در معاونت مطبوعاتی بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین انتظامی پس از پنج سال حضور در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چند روزی است که جای خود را محمد سلطانی فر داده است و حال اهالی مطبوعات کشور به ارزیابی عملکرد او در دوران حضورش در معاونت مطبوعاتی پرداخته‌اند.

بهاالدین خرمشاهی حافظ شناس مشهور و مترجم قرآن، آیت الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، فریدون جیرانی فیلمساز و مدیرمسئول روزنامه سینما و سیدجلال فیاضی مدیرعامل سابق ایرنا نظرات خود را درباره انتظامی و عملکردی که در این پنج سال داشت به صورت مصاحبه و پیام بیان کردند.

خرمشاهی درباره عملکرد انتظامی به ایکنا گفت: نام حسین انتظامی برای ذهن من با چند چیز گره خورده است. یکی مطبوعات و رسانه‌ها، دیگری مدیریتی سختکوش و توانا.

او ادامه داد: «به قول جناب حافظ «که یمن همت او کارهای بسته گشاد باری، او را از سالیان دور می‌شناسم که به برپایی و تاسیس رسانه های ارجمندی همت گمارد. انتصاب او در معاونت مطبوعاتی با همان عشق و سختکوشی و توانمندی اش، بی شک موجب رشد و تعالی بوده است. گرچه جهان رسانه های کاغذی در مقابل جهان رسانه های جدید رنگ باخته است اما او به جایگاه هر یک از اینان به تدبیر و مدیریت درست وقوف دارد. امیدوارم این عزیز ارجمند هر کجا هست و می رود نامش و کارهایش به نیکی به سرانجام رسد که تاکنون رسیده است.»

گلپایگانی هم در پیامی که در ایرنا منتشر شد اظهار کرد: «از آنجایی که قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت منبع اصیل هدایت بشر هستند؛ لازم است که مطبوعات و رسانه ها نیز در تمامی امور خود به این منابع اصیل هدایت توجه کرده و بدان متمسک شوند.»

او افزود: «در این راستا اقدامات شایسته ای صورت گرفته که تسهیل در صدور مجوزهای رسانه ها و مطبوعات قرآنی و توسعه رسانه های دینی از جمله سیاست های مبارک این دوره معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که بسیار قابل تقدیر است و باید استمرار یابد.»

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این تلاش نشان از پیام حقیقت طلبی و گام برداشتن مدیریت مطبوعات و رسانه ها در خصوص ترویج فرهنگ کتاب الله داشته و دارد، اظهار امیدواری کرد بیش از پیش عامل به قرآن و اسلام باشیم و این نوع سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مسئولان دلسوز در خصوص اسلام و قرآن همواره گسترش چشمگیر داشته باشد و موجبات خیر و برکت برای ترویج مفاهیم اسلام ناب محمدی را در رسانه ها فراهم سازد.

جیرانی هم درباره دوران انتظامی نوشت: «در دوره معاونت مطبوعاتی دکتر حسین انتظامی، هم مطبوعات و هم رسانه های آنلاین در حوزه سینما بسیار گسترش و توسعه یافت. به نظرم این توسعه مطبوعات سینمایی، مرهون نگاهی بود که موانع را برمی داشت و تلاش می کرد تا سازو کارهای تسهیل امور را برای اصحاب مطبوعات فراهم کند. نگاه مدیریتی او رفع موانع فعالیت رسانه‌ها بویزه رسانه‌های تخصصی بود و می توان دوره مدیریت انتظامی را دوره گسترش چشمگیر رسانه های سینمایی دانست؛ خصوصا در عرصه رسانه های آنلاین موفقیت های خوبی برای اطلاع رسانی سینما به وجود آمد.»

فیاضی نیز در یادداشتی در ایسنا درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی چنین نوشت: «دکتر حسین انتظامی پس از چهارسال، سکان معاونت مطبوعاتی را به یکی دیگر از اهالی رسانه سپرد.

بی تردید او در سنگر دیگری منشا خدماتی ارزشمند به فرهنگ جامعه خواهد بود، اما نمی‌توان از تلاش‌های صادقانه و موثر او در عرصه رسانه ایران زمین در دوران تصدی معاونت مطبوعاتی به راحتی عبور کرد.

انتظامی مرد اخلاق و رسانه است و در این سال‌ها این دو ویژگی او برجسته‌تر از همیشه خود را در فضای رسانه‌ای کشور نمایاند. اخلاق مداری انتظامی و تلاش او برای دفاع از حقوق رسانه‌ها موجب شد که در این مدت در دو انتخابات دیگر ـ علیرغم تصدی مسؤولیت دولتی ـ باز هم با رای اکثریت مطلق مدیران رسانه‌ها به عنوان نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شود، تا شش دوره متوالی رسانه‌ها را در این هیات نمایندگی کند. این انتخاب‌های مستمر ـ آن هم با رای بالای اهالی رسانه ـ بیانگر اعتماد ارزشمند جامعه رسانه‌ای ایران به انتظامی است؛ پشتوانه‌ای که در طی تصدی چهار ساله معاونت مطبوعاتی همواره همراه او بود.

کارنامه انتظامی در معاونت مطبوعاتی نیز صفحات درخشان و پرافتخاری دارد؛ رتبه بندی مطبوعات و خبرگزاری‌ها و تنظیم مناسبات دولت و رسانه‌ها بر اساس این رتبه‌بندی، ضابطه‌مندی و شفاف سازی یارانه مطبوعات و برقراری امکان دسترسی همگان به میزان یارانه مطبوعات، قطع یارانه مطبوعات دولتی و وابسته به نهادهای عمومی، توجه بیشتر به مطبوعات محلی، توجه به امنیت شغلی خبرنگاران از طریق اختصاص بخشی از یارانه مطبوعات به بیمه خبرنگاران، اختصاص بخشی از یارانه به مخاطبان رسانه‌ها با ایجاد سامانه اشتراک، کاهش تصدی‌های دولتی و واگذاری بخشی از امور به تشکل‌های صنفی، ساماندهی خانه‌های مطبوعات کشور، نهایی کردن لایحه قانون سازمان نظام رسانه‌ای و تقدیم آن به دولت، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و بسترسازی برای پایبندی داوطلبانه رسانه‌ها به آن و بسیاری اقدامات ارزشمند دیگر کارنامه دکتر انتظامی در معاونت مطبوعاتی را از سایر دوره ها متمایز و برجسته تر می سازد.

تلاشهای دکتر انتظامی ـ مرد اخلاق و رسانه ـ را در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ارج می نهیم و برای او در سنگرهای دیگر خدمت آرزوی توفیق داریم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =