لوبیای سحرآمیز قرض‌الحسنه‌ها در بازار پولی ایران

به دنبال سود بیشتر؛این خلاصه اتفاقی است که بر سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز گذشته است.موسساتی که بنا به روایتی کلنگ احداث شان در دهه 70 زده شد اما در اوج درآمدهای نفتی مثل قارچ رشد کردند.

به گزارش خبرآنلاین،این روزها تعداد اعتراض های سپرده گذاران موسسه مالی کاسپین و فرشتگان کمی طولانی تر از ثامن الحجج  و میزان (وضعیت مشابه داشنند)،اعتراض هایی که گاهی شکل خشونت آمیز هم به خود می گیرد،اما سپرده گذاران عصبانی این موسسه و 8تعاونی که در کاسپین ادغام شده اند،بیشتر از اینکه به اطلاعیه های بالاترین مقام ناظر پولی کشور گوش بدهند،گرفتار شایعات شده و بساط اعتراض خود را هر روز در مقابل سردر یکی از نهادهای اجرایی کشور پهن می کنند.

حتما هیچ شهروند ایرانی علاقه ای به دیدن صحنه این اعتراض ها ندارد؛خصوصا آن بخش که بیشتر بر ناامیدی دامن می زند.درحالی که ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و تیم سیاستگذار پولی کشور بیش از هر دستگاه دیگری برای تعیین تکلیف هرچه زودتر سهامداران این موسسه در حال فعالیت هستند.

اگر از بیرون به اعتراض ها و پاسخ های گاه به گاه مسئولان بانک مرکزی به معترضان نگاه کنید،شاید یک طرفه به قاضی بروید،درحالی که کافی است کمی خبرهای چندسال اخیر را مرور کنید و به هشدارهایی که بارها مسئولان بانک مرکزی درباره سپرده گذاری در موسساتی که مجوز ندارند،توجه کنید.

همین دیروز باز هم رییس کل بانک مرکزی هشدارهایش را تکرار کرد.او درکانال تلگرامش نوشت:« مجددا به هموطنان عزيز توصيه و تاكيد مي كنم فقط به بانک‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که  آنها تحت پوشش و نظارت بانك‌مركزی، از سلامت و استحكام مناسبي بر خوردار بوده و علاوه بر آن بر اساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت  سپرده ها قرار دارند.»

این توصیه چندباره ولی الله سیف به مردم است،توصیه ای که حالا با گسترده شدن میزان اعتراض ها مشخص می شود که اعتراض ها ثمره بی توجهی به توصیه عالی ترین مقام سیاست گذار پولی کشور است.

 از هشدار تا عمل

رقابت برای دریافت سود بالاتر ریشه در اقتصادی دارد که بانک محور است.پس از آنکه دلارهای حاصل از فروش نفتِ 120 دلاری با سیاست های غلط دولت های نهم و دهم همراه شد و به ریال تبدیل شد ، پایه پولی کشور با پول پرقدرت افزایش یافت. پول هایی این وسط سرگردان مانده بود، نیاز داشت که جایی مطمئن پیدا کند تا هم سودِخوب بدهد و هم زود به بار بنشیند. از طرفی بازار به محاق رفته مسکن هم به کمک آمد که دیگر پولی به این بخش نرود،در نتیجه بازار بانکها و موسسات مالی هر روز سکه تر شد.

در رقابتی نابرابر هرکس سود بیشتر می داد،بخت برای جذب سپرده بیشتر با او یار می شد.بانکها به دلیل محدودیت در پرداخت سود و البته تبعیت از بانک مرکزی تا جایی می توانستند در این بازار به رقابت بپردازند،از یک مرحله به بعد دیگر رقابت را به موسسسات مالی و اعتباری  و تعاونی هایی که مجوز نداشتند، می باختند.اگرچه این موسسات از سالهای دور در اقتصاد ایران شکل گرفته و به تدریج قدرتمند تر شده بودند،اما در فاصله سالهای 84 تا 91 بنیه بیشتری پیدا کردند.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی بارها از تصمیم به برخورد با این موسسات و ساماندهی آنها خبر داد،اما تا آخرین روزهای حضورش در طبقه هفدهم ساختمان فیروزه ای میرداماد از تحقق این برنامه ناگام ماند.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی دولت یازدهم،اما اولین برنامه خود را ساماندهی این موسسات که قالبا پر زر و زور و البته برخی ها هم وابسته به نهادهای قدرتمندی در اقتصاد ایران بودند،قرار داد. تصمیمی که با وودی که عملیاتی  شد،اما سیف می دانست که انتخاب این راه هم اعتراض های سیاسی و در گوشی به همراه دارد و هم اعتراض های خیابانی.

ماحصل کار سیف و همکارانش در بانک مرکزی اما به ساماندهی  ساماندهی بیش از 1700 تعاونی مالی و اعتباری غیر مجاز و 14 موسسه مالی در شرف تاسیس منجر شد.

سیف از همان ابتدا گفته بود که حاضر به مماشات نیست،اما نه «غیرمجازها» شنیدند و نه کسانی که پولشان را در این نوع موسسات سرمایه گذاری کرده بودند،به هشدارها توجه کردند.نهایت اینکه بعداز چهارسال،هر دو گروه تسلیم بانک مرکزی شده اند.

به امید یک مشت سود بیشتر

هنوز هم تعداد از افراد هستند که برای دريافت سودهاي وسوسه‌انگيزي كه حتی گاهی تا 40 تا 57 درصد هم از آنها یاد می شود، کم نیست. کسانی که به امید سود بیشتر پول‌هاي‌شان را به اين تعاونی های بی محوز که نقش قرض الحسنه و بانک را بازی می کنند، مي‌سپارند و حتما به زودی زیان خواهند دید.زیرا بانک مرکزی هشدار داده که بعد از  تصویب "قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور" و "قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" اختيارات قابل توجهی در اختیار بانك مركزی قرار گرفته که با این اختیارات، بانك مركزي مي تواند با اقتدار بيشتر، از فعالیت غیرمجازها و ايجاد مؤسسات غیرمجاز جدید جلوگيری كند.

این به منزله هشدار است؛هشداری که نه تنها سهامداران شبیه کاسپین باید بدان توجه کنند،بلکه موسسات و تعاونی هایی که هنوز سیاست گذار پولی کشور را به رسمیت نشناخته اند هم باید به عواقب کار خود بیندیشند. طبيعي است در برخورد با اين غيرمجازها نخستين افراد متضرر همين سپرده‌گذاران خواهند بود. بسياري از اين موسسات، بيش از دو دهه سابقه فعاليت دارند و فعاليت آنها در ابتدا به صورت «صندوق قرض‌الحسنه» بوده است.

اگر زماني به صندوق‌هاي قرض‌الحسنه اجازه فعاليت داده شد، با اين هدف بود كه اين صندوق‌ها در مساجد و  برای كمك به افراد محتاج  وام‌هاي جزيي بدهند،اما حالا قانون پولي و بانكي مي‌گويد موسساتي كه فعاليت گسترده پولي دارند و با جذب سپرده‌هاي مردمي اقدام به فعاليت بانكي مي‌كنند بايد از بانك مركزي مجوز داشته باشند و نيروي انتظامي وظيفه دارد با موسساتي كه چنين مجوزي ندارند، برخورد كند.

3535

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    مرجع قضایی مانع پرداخت سود شده بعد همکار سابق شان در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری و با ادعای اینکه از همه چیز اطلاع دارد و پرونده های همه زیر دستش بوده اما اخلاق اجازه نمی دهد از آنها استفاده کند در مناظرات از ماجرای کاسپین برای حمله به رقیب استفاده می کند بی آنکه بگوید یاران سابقش مانع پرداخت سود سپرده گذاران هستند آن هم به دلایل حقوقی. آیا این بی اخلاقی نیست؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 1
    این چندرغازی هم که مردم گذاشتند توی بانکها و یک چیزی می گیرند و روزگار می گذرانند کم کنید ببینم کجای دنیا را می گیرید
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    معلومه در چه کاری سرمایه گذاری می کردند که می تونستن اینقدر سود به مردم بدهند. در کار قاچاق
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    مثل اینکه ملت یه چیزی هم باید بیاد ودودستی تقدیم بانک مر کزی کنه،،،،تو گفتگو بالا از بانک مرکزی ،یه مظلوم به تمام معنا ساخته شده،،اگه از شهریور ۹۴ منحل بودن این وظیفه کی بوده که اطلاع رسانی کنه مردم بفهمن....من اسفند ۹۴ سپرده گذاری کردم....چرا در این موسسه باز بوده اصلاکه من بی خبر برم تو پولمو دو دستی تقدیم اینا کنم...حالا با هر سودی چه بیست درصد چه سی درصد ،،مگه مملکت صاحب نداره که موسسه شش ماه منحل شده درش همین جوری باز باشه.....اینایی که گفتی اقای کمره ایی همش بهانه بود....همش در حال توجیه کاسپین هستید ،،هی میخواین بگین کاسپین خوبه مشکل از قبله...
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    بعد از اینکه مردم بد بخت شدن به کار ورود پیدا کردینلطف کردین واقعا......
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    پس چطور فردي كه ورشكسته شده و توانايي پرداخت سود وام رو نداره و به بانك رفته كتبا اعلام كرده مشكلاتش رو تا قرون آخر ازش ميگيرن و كاري به مشكلات يارو ندارن مراجع واسه بدبختي مردم حرفي ندارن اما واسه بانكها كه خون مردم رو ميمكند نظر ميدن همش حرامه و تمام أموال و در آمد بانكها حرامه با اين روش اداره
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    کاشکی یه بارم با نماینده سپرده گزارا مصاحبه میکردین. این آقایون خیلی حرفایی که به ضررشون هست رو نمیزنن. اینکه چجوری 500تا شعبه یکسال و نیم تحت عنوان کاسپین که اسمشم توو سایت بانک مرکزی هست خدمات بانکی میده اما بانک مرکزی حتی یه اطلاعیه نمیده بانک مرکزی نیروی قهریه نداره باشه قبول، اما یه اطلاعیه هم نمیتونست بده؟ متاسفم واسه اینهمه دروغ و کلک
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    لطفا یکم بفکر قشرضعیف جامعه هم باشیم اونام حق زندگی دارن ....
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    مردم دوست دارن پول مفت به دست بیارن می برن بانک سود بگیرن. پول باید در گردش باشه مولد باشه. توی کشورهای خارجی بهره به پول کمه عوضش پول تو بخش اقتصادی سلامت گردش داره
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    این فرهنگ ماست دیگه دوست داریم پول مون رو بدیم دست یکی مفت مفت بهمون فقط سود برسونه
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    جناب سیف بهتر نیست پول هامون را تبدیل به سکه ویا دلار کنیم و از خیر بانک های تحت نظارت شما خارج کنیم ؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    پس چرا شما مجوز می دهید مگر درصدی از سرمایه بانکها و موسسات مالی نزد شما امانت نیست .این بمعنی چوابگویی شما در صورت هرگونه تخلفی از سوی آنها می باشد . چرا مومن به قوانین خودتان نیستید . ؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    به نظر نمی آید بانک مرکزی بتواند کاری در کوته مدت مشکل این موسسات را حل کند شاید برای نوادگانشان کاری انجام بدهد. به قول قالیباف عمر نوح میخواهد و صبر ایوب بهر صورت ضمن همدردی با مالباختگان این موضوع باید درس عبرتی برای همه ما باشد
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    من فکر کنم بانک های دولتی با سود کمتر فعلا بهترین گزینه ممکن باشند به موسسات اعتباری نمیتوان اطمینان کرد. این موسسات در باتلاق رکود مسکن و معوقات گرفتار شدند و منابع آنها هم محدود است.
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    ابتدا گفتند که پول در موسسات و بانکهای غیر مجاز نزارید بعد که ما پولمونو خارج کردیم حالا میگن پولتونو در بانکهای با سود بالا نگذارید مردم بازیچه شما شدن این قشر متوسط بی گناه با این همه مشکلات حالا باید کف دست بو کنن و مرتب در حال گمانه زنی باشن که چه خاکی بر سر چهار قرون سرمایه اشون بریزن یک کلام بگید که بانک مرکزی میخواد خودشو از زیر بار مسئو لیت خلاص کنه و راحت بشه مرتب مردم رو تحت فشار و استرس قرار میدن
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    پس نظارت بانک مرکزی کجای کار است؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    برای اخذ جواز یک فلافل فروشی کلی مراحل اداری وبهداشتی و...وجود داره چطور برای مجوز دادن به بانک هایی که نمیشه بهشون اعتماد کرد اینطوری صحبت میشه؟مجوز بانک رو بانک مرکزی میده بعدش هم میگه اعتماد نکنیدخسته نباشید
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    سلام پس وظیفه بانک مرکزی چیست وقتی مجوز میدهند پس باید هم جوابگو باشد چرا همیشه مردم گناهکارند
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    اصل موضوع زیر سوال است...منظور از موسسات غیر مجازچیست؟؟؟اگر غیرمجاز است چرا اجازه فعالیت دارن؟؟؟چطور میرزن تو بازار ی ادمس یا سوزن قفلی غیرمجاز جمع میکنن ولی نمیتونن جلو این موسسات بگیرن ....حتما باید اتفاقی یا اختلاسی رخ بده بعد اقدام کنن
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    چرا مردم بايد اينقدر اذيت بشوند؟ پس بانك مركزي چيكارست؟ پس چرا به بانكها مجوز كار داده است؟ پس مردم به كي و چي بايد اعتماد كنند؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    فلان بانک مجوز داره، شبانه روز هم تو صداسیما تبلیغ میکنه، یکی دو درصد هم سود بیشتر از بقیه میده، حالا به نظر شما، تکلیف مثل من که سواد اقتصادی نداریم چیست؟ تو چنین بانکی سرمایه گزاری کنیم یا نه؟ در ثانی الان خودروسازها دارند سود بالایی میدهند. تکلیف اونها چیه؟ اونها هم غیر مجاز هستند؟