رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت فهم مجتهدانه دین توسط روحانیت گفت: روحانیت برای تبلیغ دین باید ضمن حفظ روش های سنتی از ابزارهای جدید رسانه ای نیز نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در همایش تخصصی صیانت از روحانیت و حوزه های علمیه که به همت دادستانی ویژه روحانیت در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تشریح نقش روحانیت در جهان امروز پرداخت و گفت: تحصیل معرفت دینی به معنای فهم مجتهدانه دین، تبلیغ دین و شرکت در اجرای تعالیم دینی، سه وظیفه مهم روحانیت در عصر حاضر است که باید در هر سه زمینه، نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس قوه قضاییه با تشریح هر یک از این وظایف، به "مقوله معرفت" فهم دینی پرداخت و اظهار کرد: علما و بزرگان در عرصه های گوناگون فقه، اصول، تفسیر، حدیث و کلام، ذخایر بسیار ارزشمندی برای ما به یادگار گذاشته اند که باید از این مواریث پربها در تحصیل و توسعه معرفت دینی بهره ببریم. امروز در جهانی زندگی می کنیم که باید از اصل دین و فروعات آن دفاع کنیم زیرا برخی جریان ها در جهان امروز، دائما در حال تولید شبهات و تشکیک های جدی در زمینه های گوناگون از جمله اثبات واجب، معاد، رسالت انبیا و ... هستند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: توسعه ارتباطات موجب ترویج این شبهات شده و اذهان جوانان را هدف قرار داده است، ما معتقدیم دین حق را اختیار کرده ایم و بر این اساس، فهم ما مقصور به مرزهای جغرافیایی نیست. امروز جمهوری اسلامی مورد توجه دنیاست و ما باید به تناسب جایگاه و موقعیت خطیر نظام جمهوری اسلامی، سخن برای ارائه به دنیا داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به انتشار برخی آثار در دهه ۶۰ میلادی در زمینه سکولاریسم که پیش بینی کرده بود دین در عرصه های سیاسی و سایر شئون زندگی اجتماعی دائما در حال عقب نشینی است، اظهار کرد: یکی از مروجان این دیدگاه به نام «پیتر برگر» در کتابی به نام «روح بی ماوا» پیش بینی کرده بود که در آینده نزدیک دین در زندگی اجتماعی بشر هیچ جایگاهی نخواهد داشت. این در حالی است که چند سال بعد، همین شخص مجموعه ای تدوین کرد و مقاله ای هم به رشته تحریر درآورد مبنی بر اینکه ادعاهای گذشته اش نادرست بوده و باور دینی به شکل فزاینده ای در حال توسعه و ایفاء نقش در حیات اجتماعی و سیاسی در جهان است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: مسلما انقلاب اسلامی در تجدید حیات دین از این جهت و دخالت آن در شئون سیاسی و اجتماعی جوامع، نقشی اساسی داشته است. تحلیلگران و پژوهشگران متعددی در دنیا در زمینه تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در احیای تفکر دینی تحقیقاتی به انجام رسانیده اند. این امر نشان دهنده این است که امروز جمهوری اسلامی و نظام مبتنی بر دین مبین اسلام، مورد توجه دنیاست و این وظیفه روحانیت را برای پاسخ به سوالات اساسی و بنیادین پیرامون اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر دین، سنگین تر می کند.

رئیس دستگاه قضایی با بیان اینکه امروز انواع تشکیک ها درباره اسلام توسعه یافته است، به برخی دیدگاه ها مبنی بر عدم امکان تحقق مقولاتی نظیر «اخلاق اسلامی»، «قضای اسلامی» و ... اشاره کرد و افزود: برخی معتقدند اخلاق و قضای اسلامی وجود ندارد بلکه اخلاق مسلمان ها و قضای مسلمان ها معنی دارد. تنها راه پاسخ به چنین شبهاتی، فهم مجتهدانه دین است. سال ها قبل در کشور ما نیز چنین شبهاتی القا می شد، نظیر آنچه که به عنوان مجموعه مقالات با عنوان «قبض و بسط تئوریک شریعت» انتشار یافت و متاسفانه در دوره هایی برخی افراد در جایگاه مدیریت اجرایی کشور حضور داشتند که با این دیدگاه ها همراهی می کردند. مسئول پاسخگویی به این شبهات که ذهن جوان های ما را آغشته می کند، روحانیت است؛ البته روحانیتی که به فهم مجتهدانه از دین دست یافته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی، اجتهاد حقیقی را نیازمند تحصیل برخی مقدمات دانست و گفت: این اجتهاد باید در همه زمینه ها باشد و صرفا محدود به احکام فقهی نیست بلکه در مسائل گوناگون نظری و سایر معارف دینی نیز نیازمند اجتهاد هستیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تشریح وظیفه دیگر روحانیت با عنوان «تبلیغ دین» گفت: حسب آیات متعدد قرآن کریم مشاهده می کنیم که تبلیغ دین، وظیفه و رسالت انبیاء بوده است که در حال حاضر این وظیفه بر دوش روحانیت قرار دارد. در جهان امروز، در فضای حقیقی و مجازی نوعی فرهنگ بیگانه در قالب های مختلف از کتاب و فیلم و سریال گرفته تا سایر محصولات فکری و فرهنگی، در حال القاء و ترویج است. امروز، وسایل تبلیغ متحول شده و روحانیت معزز باید ضمن پایبندی به سنت ها و اصول، در کنار شیوه های سنتی از وسایل و ابزار جدید برای تبلیغ دین استفاده کند و در فضای مجازی و حقیقی حضوری فعال داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با تاکید بر لزوم برنامه ریزی های دقیق و هدفمند در زمینه تبلیغ دین، گفت: با تکرار مکررات و کم کاری نمی توان به تبلیغ صحیح دین پرداخت. مبلغان باید تلاش کنند که پیام خود را با نهایت جذابیت به مخاطب منتقل کنند و این امر جز با تلاش و برنامه ریزی به دست نمی آید.

رئیس قوه قضاییه با تشریح وظیفه سوم روحانیت با عنوان «شرکت در اجرای تعالیم دینی» اظهار کرد: در نظام دینی و سیاسی ما جایگاه ولایت فقیه منحصر در فقیه جامع الشرایطی که تعیین او با مکانیزم خاصی که در قانون اساسی مذکور است،انجام می پذیرد. روحانیت در برخی جایگاه های دیگر نظیر ریاست قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان به عنوان فقیه، ریاست دیوان عالی کشور بحسب قانون اساسی باید نقش قانونی خود را ایفا کند و حتی در مورد قضاوت نیز گرچه قاضی از باب ضرورت و یا بحسب حکم اولی می تواند مجتهد نباشد اما باید قدرت فهم و استنباط احکام را دارا باشد. بنابراین روحانیت باید در برخی جایگاه های مهم در نظام سیاسی کشور ما نقش و وظیفه خود را ایفاء کند و در واقع این بار سنگینی است که بر دوش روحانیون نهاده شده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی که با خون شهدا و مجاهدت مجاهدان و به ویژه حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) تحقق یافت، امروز در دنیا و در منطقه جایگاه بسیار مهمی دارد. بی تردید می توان گفت که جمهوری اسلامی، مقتدرترین نظام سیاسی در منطقه است. همین امر موجب شده است که همواره مورد توجه و هجمه های خاص دشمنان باشد و در این میان از آنجا که روحانیت شیعه نقشی اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایفاء می کند، طبیعی است که روحانیت همیشه هدف هجمه های دشمن باشد و مورد تخریب قرار گیرد. امروز جمهوری اسلامی در مقابل قلدرترین کشورها ایستاده و تمام محاسبات دشمن را در منطقه و جهان بر هم زده است. داعش را در منطقه درست کردند و القا کرده بودند که مبارزه با آن ۲۰ سال به طول می انجامد در حالیکه جمهوری اسلامی به یاری برادران مسلمان خود در عراق و سوریه شتافت و به این ترتیب ظرف حدود سه سال این بساط جمع شد. گرچه اگر کمک های خارجی و حمایت های بی دریغ آمریکا و برخی اذناب منطقه ای آن از داعش نبود، این بساط بسیار زودتر جمع شده بود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه روحانیت در هر سه وظیفه مذکور باید «فاستقم کما امرت» را نصب العین قرار دهد و ایستادگی کند، گفت: هر چه استقامت بیشتر باشد، تخریب ها، توهین ها و افتراها بیشتر خواهد بود اما نباید عقب نشینی کرد زیرا خداوند وعده داده است که از مومنان دفاع خواهد کرد" ان الله یدافع عن الذین آمنوا" و مومن باید همچون کوه استوار باشد" کالجبل الراسخ".

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: روحانیت زمانی می تواند ایستادگی کند که اصلاح درونی داشته باشد. ما برای نجات خود و ایفای وظایف سنگینمان باید در راه اصلاح خود به صورت جدی گام برداریم. نمی توانیم جوان را به حق و تقوا دعوت کنیم، در حالی که خودمان اهل حق و تقوا نباشیم. عالمی که راه اخلاق و قرب به حق را طی نکند، نمی تواند دست کسی را بگیرد.

رئیس قوه قضاییه در پایان بر لزوم شناخت و مراقبت نفس، انس با حق، ذکر موت و حسابرسی پیش از مرگ تاکید کرد و گفت:ما روحانیون باید از خود در برابر انحرافات و لغزش ها صیانت کنیم.

براساس این گزارش، در این همایش آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان کل ویژه روحانیت و تولیت آستان قدس رضوی و حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور و رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت نیز حضور داشتند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =