رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور گفت: دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 فرصتی برای کشور ایجاد کرد که ما شاهد توسعۀ همکاری‌های علمی و فنی به ویژه در زمینه ایمنی هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیۀ اروپا و کشورهای نظیر سوئیس، ژاپن، اسپانیا، چک، اسلواکی، اسلونی، مجارستان و آلمان باشیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  ایسنا، دکتر حجت‌اله صالحی در افتتاحیه بیست و چهارمین نشست رییسان نظام ایمنی کشورهای دارنده نیروگاه هسته‌ای نوع WWER به میزبانی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور که با حضور 12 کشور عضو مجمع WWER صبح روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان با اشاره به توسعه همکاری‌های ایران و آژانس پس از برجام، گفت: قرار است آژانس با برگزاری دوره‌های آموزشی، نیازها و خلاءهای مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور را در خصوص مسائلی از قبیل تدوین و تنظیم ضوابط و مقرارت ایمنی برطرف نکند.

وی گفت: در این رابطه و در راستای پروژه همکاری فنی هیأتی از آژانس در ماه جاری به ایران خواهد آمد. هم‌چنین هفته آینده نیز در راستای تاسیس مرکز عالی ایمنی هسته‌ای در ایران، کارگاه آموزشی برای مسوولان مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور  در آژانس برگزار خواهد شد.

رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تصریح کرد: تأسیس مرکز عالی ایمنی هسته‌ای در ایران نیز یکی از ثمرات برجام است که در پیوست 3 آن مورد تاکید قرار گرفته است. در این راستا اتحادیه اروپا پیگیر این مساله بوده و نزدیک به 2 سال است که ما در حال مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم.

صالحی افزود: جهت ارتقاء توانمندی‌های فنی نظام ایمنی هسته‌ای ایران بر اساس قرارداد اتحادیه با کنسرسیومی به نام ENCONET متشکل از نظام‌های ایمنی 4 کشور دارای تجربه طولانی نیروگاهی اسلواکی، اسلونی، چک و مجارستان برای اجرای پروژه همکاری اتحادیه اروپا با ایران تعیین شده‌اند. هم‌چنین قرار است شرکت AREVA که دومین برنده مناقصه اسفند ماه گذشته بود در انجام "استرس تست" نیروگاه اتمی بوشهر با ایران همکاری داشته باشد و ما با پشتیبانی شرکت ENCONET بر روند این کار نظارت خواهیم داشت.

وی گفت: ورود ما به عرصه تولید انرژی هسته‌ای با نیروگاه اتمی بوشهر که یک نیروگاه نوع WWER است، آغاز شد. برنامۀ فعلی ما نیز ساخت و احداث دو واحد جدید نیروگاهی WWER نسل جدید در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر است. مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور هم‌زمان با ساخت اولین نیروگاه نوع WWER در ایران، عضو فعال مجمع WWER بوده است.


رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور گفت: یکی از کارگروهایی که اخیرا به این مجمع اضافه شده است کارگروه مدیریت استهلاک است. پس از برگزاری بیست و سومین نشست مجمع در روسیه که تمرکز آن بر مدیریت استهلاک بود این کارگروه ایجاد شده است و با توجه به اهمیت موضوع مدیریت استهلاک، نشست اخیر در اصفهان نیز به این موضوع مهم اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌های تخصصی فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و درک مشکلات و مسائل ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای فراهم می‌کند، افزود: در جهان امروز تبعات حوادث و مسائل هسته‌ای محدود به مرزهای جغرافیائی یک کشور نمی‌شود بلکه از لحاظ زیست محیطی می‌تواند تمامی کشورهای همسایه و منطقه خود را تحت تاثیر قرار دهد، بنا بر این ارتقاء سطح همکاری‌های در زمینه ایمنی هسته‌ای فراتر از روابط معمول سیاسی خواهد بود.

 

 

صالحی ادامه داد: از این رو در جهان کنونی، رویکرد عاقلانه خصوصاً در زمینه ایمنی هسته ای، به اشتراک گذاری تجربیات و اطلاعات با همه کشورها می باشد و نباید تعاملات سیاسی این رویکرد را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در دوران حساس کنونی و گشایش روابط بین المللی پس از برجام، طرفهای درگیر در برجام با درک موضوع، ایمنی هسته ای را در متن توافق مورد نظر قرار دادند. وی افزود بدون تردید ما نیازمندِ تحکیم و ارتقاء همکاری ها به بالاترین سطح در زمینه ایمنی هسته ای هستیم.


شایان ذکر است که از ابتکارات مهم در زمینه توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای نوع یاد شده ایجاد مجمع نظام های ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای ( WWER Regulators Forum) در سال 1993 است.

هدف از تشکیل این مجمع افزایش ایمنی و حفاظت در برابر اشعه در کشورهای عضو با استفاده از تجربه جمعی، تبادل اطلاعات و تقویت تلاش های مسئولین نظام ایمنی هسته ای کشورها از طریق بررسی و تبادل تجربیات در خصوص مسائل و موضوعات مرتبط با ایمنی، بهبود سیاست ها و نیز شیوه های نظارتی بر فعالیتهای هسته ای نیروگاهی است.

این مجمع به صورت دوره ای و نشست های سالیانه خود را در یکی از کشورهای دارنده نیروگاه نوع WWER برگزار می‌کند.

تشکیل این نشست در ایران برای اولین بار و با حضور و مشارکت بیشترین تعداد از کشورهای عضو، نشانه تغییر رویکرد کشورهای هسته ای نسبت به ایران و نویدبخش آینده ای درخشان در زمینه های مختلف همکاری، به ویژه در زمینه امور مربوط به ایمنی هسته‌ای است.

بنا بر این گزارش، این اجلاس تا عصر روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در این نشست که برای اولین بار به میزبانی نظام ایمنی هسته‌ای کشورمان برگزار می‌شود، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی و نماینده شرکت GRS آلمان نیز حضور دارند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =