۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
جامه‌دران بزم رزم

بزم رزم را سید وحید حسینی به گونه‌ی ترکیبی ساخته است. این ترکیب بیان روایی تاریخ شفاهی است. روایت در تاریخ شفاهی مبتنی بر دریافت‌ها از شنیده‌ها و عقاید شاهدانی است که در بطن ماجرایی حضور داشتند یا در باره آن تحقیق کرده‌اند. گستره تاریخ شفاهی در ژانر مستند در درجه اول باید به صداقتش پایبند باشد و فیلم حسینی منصف و معتدل و گاهی فاخر جلوه گری می‌کند.

روايت فيلم مصائب و سرگذشت هنر موسيقي و اهالي شريف آن بين سالهاي 1357 تا 1367 است. در كنار اين مهم به بازخورد مخاطب و شرايط سياسي و فرهنگي و اجتماعي ايران نيز پرداخته شده و براي روايت تاريخي افرادي جلوي دوربين كارگردان آمده اند كه خود بازيگر اصلي آن دوران در زمينه موسيقي هستند. و اين بازيگران خود نيز به دو دسته اهالي موسيقي مانند حسين عليزاده، بيژن كامكار، كامبيز روشن روان ... و مديران موسيقي در سازمان هاي متبوع مانند راديو تلويزيون و وزارت ارشاد مانند مهدي كلهر و حميد شاهنگيان تقسيم مي شوند.

در روايت بزم رزم موسيقيدان و ترانه سرا در كنار مديران وقت عرصه موسيقي آن دوران به اظهار نظر و يادآوري تاريخي يك دهه موسيقي ايران پرداخته اند.

صداقت در گفتار هر دو دسته از راويان در خور تقدير است. هم موسيقيدان و هم مدير موسيقي هر دو در كمال انصاف به بيان ناگفته هايي از آنچه گذشته است مي پردازند و بنظرم گل حرف هاي اين مستند از دهان حسين كلهر و بيژن كامكار درآمده است.

جالب اينجاست كه عمده مديران موسيقي كه در اين فيلم حضور دارند در حال حاضر مسئوليت خاصي حداقل در اين حوزه ندارند. و اما سرنوشت موسيقيدان ها اما بسيار متفاوت بوده است. بزم رزم را كه ببينيد متوجه مي شويد كه چه دوران سختي  در طي دهسال اول انقلاب بر موسيقي رفته است. و چه رسالت سترگي همين اهالي شريف موسيقي بردوش كشيدند و بعدها عمدتا قدرهم نديدند و برصدر هم ننشستند.

براي متولدين 1360 به بعد اين اثر مستند مي تواند يك گنج كوچك براي دريافت يك حس و حال ملي و ديني باشد. يك نقشه راه براي درك شرايط روز جامعه در دوران اوايل انقلاب تا شروع جنگ و خاتمه آن. براي قديمي ها نيز اين فيلم نوستالژيك و نقشه راه است. بازخواني وقايع موسيقي در اين يك دهه مي تواند تا حدودي بازتاب آيينه جامعه هم باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =