خراسان نوشت:

همه ما با شايعات مواجه شده ايم؛ چه شايعاتي که بعدها فهميديم واقعي نبوده و چه شايعاتي که هنوز هم فکر مي کنيم حقيقت دارند! اما معمولاً کاربرهاي شبکه هاي اجتماعي، بيشتر با اين شايعات مواجه مي شوند. اگر اهل وايبر، واتس آپ و اين اواخر تلگرام باشيد، قطعاً هر روز شايعاتي مي خوانيد يا تصاويري از آن را مي بينيد. در ادامه گزيده اي از اخبار غيردقيق، شايعات اينترنتي و همچنين ماجراي پشت پرده آن را مي خوانيد؛ مواردي که شايد بعضي از آن ها از ديدِ خيلي از ما شايعه نباشد!

 

آدم کوچولو در ايران!

يک ويدئوي بي کيفيت چندي پيش منتشر شد که در آن يک آدم کوچولوي زشت و کثيف، خيلي مودب و باوقار روي زمين نشسته بود، تنها دليلي که ثابت مي کرد اين موجود بندانگشتي است، وجود روزنامه و يک اسکناس هزار توماني جلوي اين آدم کوچولو بود که نشان مي داد در برابر اسکناس چقدر جثه ريزي دارد. در حقيقت اين ويدئو تنها يک دختر بچه کثيف و سياه شده را نشان مي داد که هنر چندان خاصي هم براي گول زدن مخاطب در ويدئو به کار نرفته بود. با اين وجود عده زيادي آن را باور کردند.

 

جولان يک تمساح در عسلويه

تصاويري از يک تمساح که در ميان چند لوله قطور صنعتي پرسه مي زند و آن ها را گاز مي گيرد! اين تصاوير و متن کوتاهي درباره تمساحي که در تأسيسات حوزه نفتي پارس جنوبي پيدا شده است، ما را مطمئن مي کند از اين که يک کروکوديل بزرگ در عسلويه جولان مي دهد. اما واقعيت چيست؟ با جست وجويي ساده در اينترنت که چند دقيقه اي بيشتر وقت ما را نمي گيرد، متوجه مي شويم اين عکس در سال 2003 در استراليا گرفته شده است و کلاً ربطي به عسلويه ندارد.

 

پيدا شدن جسد پري دريايي

از اين دست شايعه ها زياد است. با يک عکس خارجي (که ممکن است واقعي هم نباشد) و يک خبر دروغ به راحتي شايعه مي سازند! اين بار پاي يک موجود غيرواقعي به بازار شايعات رسيد: يک پري دريايي که مي گفتند جسدش را در چابهار پيدا و دفن کرده اند! عکس مربوط به يک فيلم سينمايي آمريکايي است که در آن يک پري دريايي با جلوه هاي ويژه به تصوير کشيده شده است اما اين پري دريايي مرحوم، سر از بازار شايعات درمي آورد!

 

دانشجوي الاغ سوار

چند وقت پيش که زمزمه هاي تک نرخي شدن بنزين به راه افتاده بود، عکسي در فضاي مجازي دست به دست مي چرخيد که جواني را با کت و شلوار و عينک و خلاصه يک تيپ دانشجويي نشان مي داد که سوار يک الاغ شده است و عده اي دورش را گرفته اند. خبرش هم اين بود: جوان دانشجو در اعتراض به تک نرخي شدن بنزين با الاغ به دانشگاه رفت! اين عکس و بخشي از خبر، درست بود اما دليل اعتراض اين آقا تک نرخي شدن بنزين نبود؛ او 5 سال پيش با اين شيوه به نبود پارکينگ در دانشگاهشان معترض شد!

 

انفجار مهيب در تهران

«290 کشته در انفجاري در تهران»؛ خبر دروغي که از يکي از سايت هاي خبري خارجي شروع شد و زود هم بساطش برچيده شد. تصوير منتشر شده مربوط به حادثه ترکيدگي و سقوط لوله هاي آب در پارکينگ يک ساختمان در اصفهان بود که خسارت جاني نداشت. اما گاف ديگر سايت مدعي، اين بود که محل حادثه را که در يک منطقه مسکوني در «اصفهان» بود، مرکز شهر تهران اعلام کرد. خوشبختانه اين شايعه خيلي زود فروکش کرد.

 

گوشت سگ، سوسيس مي شود

يکي از جديدترين شايعات اين روزها، ماجراي 2 هزار کيلو گوشت سگي است که مي گويند به سوسيس تبديل شده است. ظاهراً مأموران از يک کارخانه توليد سوسيس، گوشت سگ پيدا کرده اند و ماجرا لو رفته است. سه تصوير هم به دنبال اين شايعه منتشر شده است؛ يکي عکس يک کارگاه کثيف قصابي، ديگري سه متهم که دستگير شده اند و عکس سوم تصوير دردناک سگي که سلاخي شده اما سرش سالم است. عکس اول يک کشتارگاه بدون مجوز است، دومي عکس 3 دزد است که چند سال پيش دستگير شده اند و عکس سوم، کاري است که يک حيوان آزار بي رحم با يک سگ انجام داده است. طبق معمول تصاوير به همديگر و به خبر دروغي که همراهشان است، هيچ ربطي ندارند.


طلاق امين حيايي و همسرش

درباره ستاره ها معمولاً شايعه زياد است. به عنوان نمونه چندي پيش تصويري از امين حيايي بازيگر سينما در کنار يک خانم و خبر ازدواج مجدد او منتشر و به سرعت به شايعه شماره يک فضاي مجازي تبديل شد. عکسي که بعداً معلوم شد مربوط به مدت ها پيش است و مراسم ازدواج برادر آقاي بازيگر! اما اين شايعه به دليل تکذيب حيايي، سريع تر از ديگر شايعات رنگ باخت و از دور خارج شد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehdi IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    9 2
    آره آره کلا" همه چی آرومه...
    • مهدی A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
      0 0
      هممممممممم لایک دادا