مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: 60 درصد معتادان چه مرد و چه زن متاهل هستند و این یعنی خانواده­‌های ما از کارایی لازم برای ایجاد ترمز و مقابله با آسیب­‌های اجتماعی برخوردار نیستند.

فهیمه فرهمندپور در کنگره ملی خانواده سالم که امروز (27 آبان ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، گفت: مراکز علمی و تحقیقاتی باید هر چه بیشتر پژوهش­‌ها و تحقیقات را به مشکلات و معضلات معطوف کنند.

وی با بیان این که آسیب­‌شناسی حوزه­‌های اجرایی و علمی لازم است، افزود: میان حوزه‌­های پژوهشی و تحولات اجتماعی فاصله وجود دارد و پژوهش­‌ها از تحولات اجتماعی عقب افتاده و برای تحولات جدید پاسخی نداریم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: در کشور ظرفیت دانشجویی و علمی بالایی وجود دارد و پایان‌نامه­‌ها و رساله­‌های بسیاری سالانه تولید می‌­شوند ولی یک مدیر اجرایی برای پاسخ دادن به نیازها، دست خالی است.

فرهمندپور با اشاره به فاصله میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی گفت: در حوزه علوم انسانی و علوم رفتاری ارتباط میان دانشگاه­‌ها و دستگاه­‌های اجرایی ضعیف است و فاصله بسیاری وجود دارد.

وی با بیان این­که خانواده­‌ها باید کارآمد باشند، اظهار کرد: کارآمدی خانواده­‌ها، مشکلات اجتماعی را کاهش می‌دهد. باید در خصوص کارآمدی خانواده­‌ها بررسی و تحقیق انجام شود و پژوهشگران ایده­‌هایی برای کارآمدن شدن خانواده‌ها ارایه کنند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: در عمده کشورها عمده معتادان مجرد هستند، اما در کشور ما 60 درصد معتادان چه مرد و چه زن متاهل هستند. این یعنی خانواده­‌های ما از کارایی لازم برای ایجاد ترمز و مقابله با آسیب­‌های اجتماعی برخوردار نیستند.

فرهمند با بیان این‌­که لازم است دلایل آمار بالای معتادان متاهل در کشور بررسی شود، ادامه داد: در یک زمان گفته می­‌شد که تاهل می‌تواند عاملی بازدارنده در آسیب‌­های اجتماعی باشد، گرچه من به این امر اعتقادی ندارم ولی باید بررسی شود چه اتفاقی افتاده که اکنون آسیب‌های اجتماعی در زندگی زناشویی رخ می­‌دهد.

وی اظهار کرد: از دیگر معضلات، آمار بالای زندانیان متاهل است؛ همچنین نیمی از نوجوانان و جوانان که در مراکز تربیتی و اصلاحی به سر می‌برند به دلیل مشکلات خانوادگی گرفتار شده‌اند و 30 درصد از افرادی که در این مراکز هستند، والدین آن­‌ها طلاق گرفته­‌اند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با تاکید بر اهمیت ارتباط خانواده‌ها و دولت و تقسیم وظایف بین این نهادها، گفت: پیش از انقلاب و در آن شرایط، خانواده‌­ها از امنیت اجتماعی برخوردار بودند و خانواده­‌ها بدون حمایت دولت می­‌توانستند فرزندان خود را خوب تربیت کنند و باید اکنون بررسی شود که چرا در دولت جمهوری اسلامی این آسیب­‌های اجتماعی در خانواده‌ها وجود دارد.

فرهمندپور ادامه داد: یکی از دلایل این است که خانواده­‌ها پیش از انقلاب اعتمادی به دولت نداشتند و وظایف تربیتی را خود انجام می­دادند، اما پس از انقلاب به نادرستی وظایف تربیتی به دولت واگذار شد؛ قرار نیست دولت فرزندان را تربیت کند و وظایف خانواده‌­ها و دولت باید مشخص شود.

وی با بیان این که فرضیه­‌ها در مورد مشکلات تربیتی باید پیش از مطرح شدن بررسی شود، گفت: متاسفانه برخی اظهارنظر می­کنند که مشکلات تربیتی به دلیل اشتغال یا تحصیل بانوان است در حالی که هیچ دلیلی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد، زیرا بیشتر مادران در کشور خانه‌دار هستند، پس به جای مطرح کردن این فرضیه­‌ها باید بررسی انجام داد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده عنوان کرد: از آسیب‌های دیگر، شیوع و توسعه فرهنگ فردگرایی و نوع ارتباط با خانواده است؛ این موضوع قابل توجه است و باید مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد.

فرهمندپور اظهارکرد: در مورد نقش بانوان در مسایل تربیتی مبالغه و نقش پدری نادیده گرفته می­‌شود. باید وظایف پدرانه و مادرانه را در خانواده‌ها تعریف و توازن ایجاد کرد؛ در این خصوص کوتاهی شده و لازم است تحقیقات انجام شود زیرا پاسخگوی نظام تربیتی در خانواده­ها مردان هستند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =