فارس نوشت:

کارگردان و بازیگران مجموعه تلویزیونی «انقلاب زیبا» با حضور در خبرگزاری فارس درباره گلایه‌هایی که به پلیس این سریال و همچنین صحنه‌های شکنجه شده بود، پاسخ گفت.

مجموعه تلویزیونی «انقلاب زیبا» به تهیه‌کنندگی «رامین عباسی‌زاده» و کارگردانی «بهرنگ توفیقی» از جمله سریال‌های شبانه تلویزیون است که اثر موفقی محسوب می‌شود. این سریال کهبدون حاشیه و سر و صدا ساخته شد، نشان داد که انقلاب اسلامی هنوز زوایای پنهان و تاریکی دارد که متوجه فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان قرار نگرفته است.

نکته قابل توجه دیگر درباره این سریال این بود که نشان داد آثاری که قرار است مفاهیم والا و اصیلی را به مخاطب ارائه بدهند در هر زمانی می‌توانند روی آنتن باشند و لازم نیست حتما به دنبال مناسبتی در تقویم باشیم تا بهانه‌ای برای روی آنتن رفتن این آثار شود.

«بهرنگ توفیقی»، «مجید واشقانی»(سروان بهرامی) و «علیرضا کمالی‌نژاد» (حامد) از عوامل این مجموعه پر مخاطب مهمان خبرگزاری فارس شدند و به سوالات ما درباره جریان تولید و حواشی پس از پخش آن پاسخ گفتند.

«مجید واشقانی» در این نشست در پاسخ به این سوال که موضوعی که در زمان پخش سریال مطرح شد، این بود که چرا پلیس سریال عقب‌تر از ماجرا حرکت می‌کرد و نقش کمرنگی در گره‌گشایی کار داشت، گفت: من وقتی سریال ماتادور را بازی می‌کردم، این صحبت را از آقای احمدی مقدم شنیدم که قانون پلیس در تقابل با تبه‌کار در تمام دنیا یک قدم عقب‌تر بودن از پلیس است. به خاطر اینکه پلیس قرار نیست کار تبه کاری انجام بدهد و جلوتر بیفتد. تبه‌کار همواره به دنبال راه‌هایی می‌گردد که به راحتی در دسترس نباشد و همین موضوع هم او را دور از دسترس می‌کند. در این سریال عقب‌تر بودن پلیس را ناکارآمد بودن آن تعبیر نمی‌کنم.پلیس را تعقیب کننده تعریف می‌کنم، یعنی می‌گویم این عقب بودن یک تعقیب و یک رصد است.

او ادامه داد: این جریانات روی می‌دهد اما پلیس گام به گام با آنها پیش نمی‌رود به دلیل اینکه قرار نیست کار تبه‌کاری انجام بدهد. قرار است یک قدم عقب‌تر تعقیب کننده کار تا مرحله آخر باشد و این برای همه پلیس‌های دنیا در تمام دنیاست. در انقلاب زیبا هم همین بود. اگر پلیس این سریال مانند هوخشتره با 30 الی 40 ماشین و 30 الی 40 هزار نفر آدم می‌ریخت و بگیر و ببند راه می‌انداخت، می گفتند نه اصلا چنین پلیسی ما نداریم و اصلا از قسمت 3 به بعد که دیگر قصه‌ای پیش نمی‌رفت. الان که پلیس این شکلی تعریف شده، یکسری می‌گویند با 110 تماس می‌گیریم، نیم ساعت طول می‌کشد تا بیاید. اگر هم به شکل خیلی نوینی پلیس را مطرح کنیم باز هم انتقاد صورت می‌گیرد و می‌گویند مملکت ما کجا پلیس این طور وارد می‌شود. پس داستان معمایی و پلیسی چیست؟

او گفت: ما باید به طرف مقابل پلیس هم توجه کنیم. هرقدر او قوی‌تر باشد، پلیس هم قوی‌تر جلوه می‌کند. پلیس ما عقب نبود و تعقیب کننده ماجرا بود. پلیس ما در پرونده‌های واقعی می‌تواند یک جاهایی وارد ماجرا شده و کار را تمام کند اما برای رسیدن به آدمهای درشت‌تر ماجرا و اتفاق‌های بزرگ‌تر، دستگیری را به تعویق می‌اندازد تا به راس هرم برسد.

این بازیگر همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما چقدر تلاش کردید سروان بهرامی را بومی کنید و تاثیر خود را بر فیلمنامه و کارگردانی بگذارید؟ چند درصد تلاش شما به متن و کارگردانی کمک کرد؟، توضیح داد: احساسم بر این است که بازی کردن نقش‌هایی که ما به ازاء خارجی دارند بسیار سخت تر است. اگر یک نقش تاریخی به من بدهند خیلی راحت تر می توانم آن را بازی کنم برای اینکه کسی آن نقش را ندیده است و هر طور که من آن را بازی کنم، مردم همان را قبول می کنند. ولی نقش هایی که ما هر روز در زندگی می بینیم، تصویرکردنشان سخت تر است.

او گفت: نقش من هم که بومی بود و رفتارها و واکنش ها به شکلی بود که یکسری مردم ندیده بودند. اما من این تجربه را دارم و قاطعانه می توانم بگویم پلیس هایی از این دست که کار فکری می کنند در سطح جامعه نیستند. پلیس کاراگاهان مجرب دارد و در فضای مجازی و پرونده های قتل و آگاهی و اطلاعات و ... ما پلیس‌هایی داریم که اصلا قرار نیست مردم با آنها ارتباط برقرار کنند.

بازیگر نقش «سروان بهرامی» درباره اینکه شما از نزدیک با یک کاراگاه پلیس ارتباط داشته اید؟ با بدنه پلیس و افرادی که به آنها اشاره کردید، آشنا هستید؟ گفت: پدر من نظامی بوده است و در خانواده نظامی بزرگ شده ام. پدربزرگم افسر شهربانی بوده است. به همین خاطر شکل شخصیتی و نقاط مشترکشان را می شناسم. اول از همه هم تلاش کردم یک پلیس کاریزماتیک باشد. چون می توانست در بین این همه نقش گم شود. شخصیت های جذاب در سریال زیاد هستند و پلیس می تواند از قافله عقب بیفتد. اگر سریال خارجی بود امکان داشت که اصلا پلیسی هم در آن وجود نداشته باشد. یکسری هم فکر می کنند که خوب پلیس باید باشد که آخر کار بیاید و همه را بگیرد و ببرد. اما ما در انقلاب زیبا پلیس را تعریف کردیم و آن را طراحی کردیم.

او گفت: اگر در قسمت آخر پلیس نمی رسید، چه بر سر حامد و زیبا می آمد؟ شخصیت بهار که آدرس را به پلیس داد، غیر از این است که نفوذی پلیس در خانه زیباست. اگر آنها در پلیس مهره خود را چیدند، پلیس هم در بین آنها مهره خود را چید ولی مستتر اتفاق افتاد. آدمی که هیچکس فکر نمی کرد نفوذی است.

بهرنگ توفیقی نیز در این باره گفت: وقتی پای پلیس به میان می آید، برخی مخاطبان فکر می کنند که خوب پلیس باید دیگر ماجرا را حل کند و آن هم به شکل دقیق و ظریفی. این مشکلی است که سازندگان الان در مورد آن درگیر هستند.ما در آگاهی، روز اولی که برای آشنایی با فضا رفته بودیم، آقای واشقانی گریم شدند و یکی از دوستان هم سن و سال آقای واشقانی و هم رتبه سروان بهرامی سریال بود که بسیار خوش پوش و آراسته بود. ما اصلا اغراق نکردیم.

توفیقی همچنین درباره صحنه‌های شکنجه و گلایه‌هایی که در این باره مطرح شد نیز گفت: ما از بار خشونت در تدوین کاسته ایم. صحنه هایی گرفته ایم که در تدوین آن را کم کردیم. مخصوصا در صداگذاری. ما درمورد شکنجه های ساواک حرف می زنیم. روی این کار تحقیق شده و برایش جلسه گذاشته ایم. درصدی برای تصویرکردن این شکنجه ها انتخاب کردیم که در تلویزیون هم مجاز باشد. ما این اجازه را گرفتیم که این صحنه ها را پخش کنیم. آن هم به فراخور قصه بود. بله. صحنه خشونت داشت و برخی هم ناراحت شدند اما بگذارید این را بگویم که باید نشان داده می شد. اگر نشان داده نمی شد، کوتاهی اتفاق می افتاد. ما این صحنه ها را با عشق به کسانی که این صحنه ها را دیدند ساختیم و فکر می کنم که اگر آن صحنه ها را نشان نمی دادیم در حق آن بزرگواران کوتاهی کرده بودیم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    38 9
    اقایان حداقل از همین من وتو 1 یاد بگیرند که حتی اگر یک مستند در مورد حیوانات پخش می کند که صحنه های خشنوت بار دارد قبلش تذکر می دهد که والدین اگاه باشند ایا مسئولان صدا وسیبما این را نمی بینند
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    26 10
    خيلي سريال خشني بود، ما با ديدن چند قسمت ديگه دنبال نكرديم. بهتر است براي پخش فيلمهاي اين چنيني در تلويزيون در تمام مدت فيلم، 12 يا حتي بيشتر در بالاي تصوير درج شود.
    • بی نام US ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      17 9
      دیگه اغراق نکنید .قسمت آخرش خشن بود.شما سریالو از ته نگاه کردین؟؟؟
  • علی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    22 7
    من که اصلا این سریال رو ندیدم به جاش سریال دردسرهای عظیم رو دیدم که تا اینجای کار عالی بوده
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    21 5
    اینجور سریالها که دارای بار خشونت می باشد لازم است که در ساعات پایانی شب پخش شود ضمن اینکه سن مناسب تماشای این سریالها در گوشه بالای تصویرنمایش داده شود
  • شاهین A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    10 12
    سریال عالی بود و از بازی اقای واشقانی لذت بردیم .
    • باران A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
      0 0
      بدم اومد از نقششچی بود آخه؟بین این همه آدم فقط یه آرتیست؟مگه فیلم هندیه؟
  • رضا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    7 5
    جامعه ما به اندازه كافى گرفتار انواع خشونت است مثل انواع سرقت هاى خشن، خشونت هاى خيابانى، خشونتهاى خانوادگى خشونتهاى كارى، مدارس، دانشگاهها و البته انواع خشونتهاى ديگه كه نمونه اش را در رانندگى ميبينيم، ساخت اينجور سريالها كه حتى محتواى بدون خشونتش هم اتلاف وقت و پول و برق و غيره است بكنار ، تأثير بسيار منفى روى نسل جوان داره، هر چه در تلويزيون و سينما از خشونت فاصله بگيريم نسل آرامترى خواهيم داشت
  • ماري A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    8 23
    خيلي قشنگ و تلخ بود خدا خيرشان بدهد من جدا شرمنده شهدا شدم
  • بی نام US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    10 13
    واقعا سریال خوب و متفاتوتی بود.مطمئنا اگه این سریال از شبکه ای مثل من و تو پخش می شد همه منتقدهای الانش براش به به و چه چه راه می انداختن
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    7 3
    به نظرمن سریال جالب بود وهمچنین دارای فیلمنامی متفاوت وجالبی بود ضمنا شبکه یک شبکه کودک نیست که بجه ها نگاه می کنند اگه واقعا کسایی که از صحنه های خشن قسمت آخربدشون اومده ایا این خانواده ها همین قدر هم نگران جوانانشون هستند وقتی که دروغ های ماهواره ها را میشنوند یا برنامه هاش می بینند که همش اسیب به خانواده هاست برای اشنای نسل جوان با اینکه چطوری این انقلاب بدست اومده وچقدر خون ریخته شده خوب بود
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    3 2
    انتقاد بیننده ها رو در نظر نگیره کارش تمومه ... دیگه طرفداری برا کاراش نمیمونه
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    خیلی فیلم اموزنده ای بود