دویچه وله نوشت: دفتر صدراعظم، وزارت خارجه و وزارت دفاع آلمان شرطی جدی برای فروش و ارسال سه زیردریایی به اسرائیل گذاشته‌اند: "تعیین تکلیف پرونده فساد مالی نتانیاهو در این معامله دو میلیارد دلاری."

بحث پرکشمکش فروش سه زیردریایی آلمانی به اسرائیل با امضای یک تفاهم‌نامه به پایان رسید. این تفاهم‌نامه که پنجشنبه (۱۹ اکتبر/۲۷ مهر) امضا شده، شرطی نامعمول را طرح می‌کند. به گزارش اشپیگل آنلاین، اجرای معامله مذکور و ارسال زیردریایی‌های دلفین، به روشن شدن پرونده‌ای منوط شده که بنیامین نتانیاهو، یکی از مشاوران و معتمد او را به فساد مالی متهم می‌کند.

در بند ده پیش‌نویس تفاهم‌نامه آمده است که پیش از اعزام زیردریایی‌ها به اسرائیل، باید تکلیف همه اتهامات مالی علیه نخست وزیر و سایر متهمان دولتی روشن شده باشد.

قبل از این نیز، سایت خبری "اشپیگل آنلاین" در گزارشی پیرامون این موضوع خبر از بازجویی ۶ نفر در ارتباط با پرونده خرید این زیردریایی‌ها منتشر کرده بود. سه نفر برای بررسی‌های بیشتر در بازداشت به سر می‌برند و نفر چهارم در خانه خود بازداشت است.


اتهام علیه نتانیاهو

گفته می‌شود که بنیامین نتانیاهو به رغم مخالفت‌ مسئولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به خرید این زیردریایی‌ها اقدام کرده است.

دستگاه قضایی اسرائیل بر بستر اسناد و مدارک به دست آمده معتقد است که سفارش و خرید این زیردریایی‌ها با فساد مالی همراه بوده است.

مهم‌ترین دلیل این گمان حقوقی این است که وکیل شخصی بنیامین نتانیاهو در عین حال مشاور حقوقی شریک شرکت تیسن‌کروپ در اسرائیل است.

زمان سفارش این زیردریایی‌ها به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد. در ماه نوامبر سال گذشته، دستگاه قضایی اسرائیل نسبت به سفارش خرید این زیردریایی‌ها مشکوک شد. از همان زمان، پلیس اسرائیل پیگیری ماجرا را بر عهده گرفت.

بنیامین نتانیاهو و وکیل شخصی او هر گونه اتهامی را در این زمینه رد کرده‌اند.

طبق تفاهم‌نامه، دولت آلمان باید به صورت مستقل در مورد رفع این اتهام متقاعد شود و این حق را دارد که حتی در صورت مختومه اعلام شدن ماجرای فساد مالی از سوی تل‌آویو، از ارسال زیردریایی‌ها خودداری ورزد. طبق اطلاعاتی که اشپیگل آنلاین کسب کرده، لازم است نخست دادستانی کل اسرائیل ختم پرونده را تایید کند تا دولت آلمان نیز پایان گرفتن مسئله را بررسی کند.


زیردریایی دلفین


دولت آلمان پس از آن که نتانیاهو و نزدیکانش به فساد مالی متهم شدند، مذاکره درباره معامله زیردریایی‌ها را معلق کرد، اما تل‌آویو در واکنش، هر راهی برای توافق بر سر یک پیش‌نویس را آزمود. به گزارش روزنامه "دی تسایت"، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی، در سفر ماه اوت به برلین و ملاقات با آنگلا مرکل، صدراعظم، شخصا در این زمینه پادرمیانی کرده است.

در اسرائیل این نگرانی رو به افزایش است که بحث فساد دولتی بهانه‌ای بیش نباشد و دولت آلمان به کلی از فروش زیردریایی به این رژیم چشم بپوشد. تل آویو برای نجات این معامله با شروط سخت‌گیرانه آلمان موافقت کرده است.

زیردریایی‌های مدل دلفین ساخت شرکت تیسن‌کروپ می‌توانند به سلاح اتمی نیز مجهز شوند.


زیردریایی دلفین، لازم یا هدر دادن بودجه؟


مسئولان بلندپایه ارتش اسرائیل با خرید این زیردریایی‌ها به دو علت مخالف هستند: نخست اینکه اسرائیل سه زیردریایی مشابه از همین مدل دلفین در اختیار دارد و دوم اینکه، به باور بلندپایگان ارتش، خرید این زیردریایی‌ها بر توان امنیتی و دفاعی اسرائیل تأثیری ندارد.
به رغم مخالفت مسئولان ارتش اسرائیل، بنیامین نتانیاهو خواستار خرید این زیردریایی‌ها بوده است؛ در معامله‌ای به ارزش ۲میلیارد دلار.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =