سرانجام، رییس دولت‌های نهم و دهم در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کرد تا ثابت کند: هیچ‌چیز و دقیقاً هیچ‌چیز برای نمایش اصول، چارچوب و موازین وی در این جهان وجود ندارد!

او نه به توصیه های صریح رهبری، نه به عهد مکتوب خود و نه به مصاحبه هایش وفادار نماند تا نشان دهد: غیرقابل پیشبینی ترین سیاستمدار در ایران است! به راستی چگونه هشت سال از عمر مملکت را توانستیم به چنین فردی واگذار کنیم؟!

اما در مقیاسی بزرگتر و البته شگفت انگیزتر، دنیا اینک با رهبری در کاخ سفید روبرو شده که او نیز دقیقاً به هیچ سند و پژوهش علمی اعتقاد نداشته و اخیراً در سخنانی شگفت آور، پس از نفی خطر تغییرات اقلیمی، به دفاع تمام قد از صنعت سدسازی و تولید برق از نیروگاه‌های آبی پرداخت؛ دفاعی که خشم طرفداران محیط زیست را به شدت برانگیخت.

به گفته پروفسور گری‌وکنر، جغرافیدان و نویسنده سرشناس آمریکایی: یکبار دیگر، ترامپ سخت در اشتباه است. در زیر مشکلاتی که نیروگاههای آبی در سراسر دنیا ایجاد می کنند، اشاره می شود:
نابودی رودخانه ها و تالاب ها؛ کشتن و به خطر انداختن ماهیها و دیگر گونه های آبزی؛ وخیم تر کردن تغییرات اقلیمی با انتشار گاز متان؛ آلودگی آبها، خطر مسمومیت مردم و ماهیها؛ گرانتر از نیروی باد و خورشید؛ موجب نقض جدی حقوق بشر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران؛ شیوع عوامل بیماری زا مانند ویروس زیکا؛ به خطر انداختن کیفیت و آلودگی هر چه بیشتر آب؛ به زیر آب بردن زیستگاهها و مناطق حساس اکولوژیکی؛ بوجود آمدن رسوبات در مخزن سدها و ...
وی می افزاید: گفته #ترامپ که "ما در مورد آن دیگر حرف نمی زنیم" احمقانه است. واضح است که ترامپ هیچ چیز درباره سدها نمی داند.

همانطور که پیشتر اشاره کردم، اینک بهترین فرصت است تا کنشگران محیط زیستی و فعالان مدنی منتقد غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب کشور، به ویژه پس از افتضاح سد داریان، تونل زاب، سد کریت، طرح بهشت‌آباد، سد سیوند، فاجعه چشمه لنگان در فریدونشهر، سد گتوند، تونل‌گلاب، بن بروجن، چغاخور، بندرعباس به میناب، کازرون به بوشهر، چشمه‌های قطری، سدهای مرگ آور بر هلیل‌رود و جازموریان و ... با یکدیگر متحد شده و فارغ از نگاه های قومیتی و انگاره های سیاسی، ۲۸ فروردین را به عنوان روز جهانی مخالفت با غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب گرامی داشته و با هر نوع طرح‌انتقال‌آب مخالفت کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =