ایرنا نوشت:

فشارها به «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برای عذرخواهی رسمی از آنچه جنایات ارتش ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم است، در آستانه سفر وی به آمریکا افزایش یافت.

نخست وزیر ژاپن بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است اواخر آوریل و اوایل می (اردیبهشت ماه سال 94) به آمریکا سفر و در نشست کنگره آمریکا سخنرانی کند.

«مایک هوندا» از نمایندگان کنگره آمریکا در جدیدترین موضع گیری در مورد این سفر گفت که حضور شینزو آبه در کنگره یک فرصت تاریخی برای او و کشورش است.

وی گفت: نخست وزیر ژاپن از فرصتی مناسب برخوردار شد تا بتواند ضمن عذرخواهی از جنایات ارتش امپراطوری این کشور در زمان جنگ جهانی دوم، ذهنیت ها و نگاه های برخی کشورهای از جمله همسایگان خود را تغییر دهد.

مقامات توکیو و واشنگتن در تلاش و تدارک سخنرانی «شینزو آبه» در جلسه کنگره آمریکا هستند تا او بتواند در این سخنرانی بر تداوم رویکرد صلح آمیز ژاپن پس از جنگ جهانی دوم تاکید کرده و خواستار تعمیق روابط واشنگتن و توکیو شود.

«هوندا» که در حاشیه نشست کنگره و در جمع خبرنگاران گفت: به اعتقاد من، شینزوآبه باید نسبت به جنایاتی که نظامیان کشورش در جریان جنگ جهانی دوم مرتکب شده اند و به ویژه موضوع بردگی جنسی زنان به روشنی و صراحت عذرخواهی کند.

نماینده کنگره آمریکا همچنین سوء استفاده از زنان کره ای در جریان جنگ را نوعی «آدم ربایی سیستماتیک» در شرایط جنگی توصیف کرد که دولت ژاپن باید بدون ابهام ضمن پذیرش مسوولیت خود، عذرخواهی و جبران آن را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: شینزو آبه در این خصوص یک مسوولیت تاریخی به عهده دارد.

پیش از این قرار بود «یونیچیرو کویزومی» نخست وزیر وقت ژاپن در سال 2006 میلادی در کنگره آمریکا سخنرانی کند که این مساله به دلیل مخالفت تعدادی از نمایندگان لغو شد.

علت مخالفت نمایندگان آمریکا، بازدید های نخست وزیر ژاپن از معبد جنجال برانگیز «یاسوکانی» بود.

این معبد از نگاه چین محل نگهداری لوحه های یادبود نظامیانی است که در چین و دیگر نقاط آسیا در جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی شده اند.

چین و کره جنوبی همواره از ژاپن خواسته اند از رفتار ارتش استعمارگر این کشور در زمان جنگ جهانی دوم عذرخواهی کند.

موضوع بردگی جنسی زنان کره ای توسط ارتش امپراتوری ژاپن و عذرخواهی ژاپن از این جنایت تاریخی همچنان یکی از چالش های اصلی در روابط توکیو و سئول است.

«پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی نیز بارها ژاپن را به خاطر عذرخواهی نکردن از این واقعه تاریخی «ترسو» نامید و از زمان روی کار آمدنش در سال 2013 میلادی از دیدار مستقیم با «شینزو آبه» نخست این کشور خودداری کرد و نشان داد که همچنان از همتای ژاپنی خود ناراحت است.

این موضوع حتی باعث شد تا سئول و توکیو که پیشتر انجام هفت دور مذاکره را برای حل اختلافات تجربه کرده اند، تاکنون نتوانند به راه حل مناسبی دست یابند و این موضوع همچنان به صورت لاینحل باقی مانده است.

کره جنوبی می گوید در دوران جنگ جهانی دوم بیش از 200 هزار زن کره ای از سوی ارتش سلطنتی ژاپن مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند و ژاپن باید از این اقدام خود عذرخواهی کند و به 54 قربانی زنده این جنایت غرامت بپردازد.

رییس جمهوری کره جنوبی ضمن طرح این درخواست از توکیو خواسته است با توجه به سالخوردگی این زنان کره ای و کهولت سن آنان که اکثرا بالای 90 سال هستند ، این عذرخواهی را بیش از این به تعویق نیاندازد.

از سوی دیگر، جمهوری خلق چین نیز اعلام کرده که موضوع جنایات جنگی ژاپن در جریان تجاوز نظامی به خاک این کشور اهمیت مساله عذرخواهی آبه در کنگره آمریکا برای شکل دهی مناسباتی همه جانبه با همسایگانش را دوچندان می نماید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    10 2
    آیا عذر خواهی از جنایات ارتش ژاپن در طول جنگ دوم جهانی فقط بر عهده دولت ژاپن است و آمریکا بعنوان طرف دیگر در آن جنگ که از بمب اتمی استفاده کرده از عذرخواهی معاف است؟ و در حال حاضر اسراییل که در هر دوره تجاوز خود به همسایگان از غیر متعارق ترین سلاحها در ممنوع ترین نقاط بهره میبرد از پاسخگویی و قبول مسئولیت مبرا هستند؟