معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: دولت حامی بیان نقد، مشکلات، کاستی‌ها، بی‌عدالتی و تبعیض است و در جایی که به دلیل برخی سوء استفاده‌ها ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها می‌شود این کار را با بی‌میلی، بی‌رغبتی و تاسف انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين و به نقل از روابط عمومي معاونت زنان، معصومه ابتکار روز دوشنبه در سفر یکروزه خود به استان بوشهر در نشست با سازمان های مردم نهاد این استان افزود: دولت دوازدهم از نقد استفاده می کند و باید فضا برای طرح مشکلات و اعتراض ها در چارچوب قانون مهیا باشد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: مردم اگر مشکل و کمبودی دارند و احساس بی عدالتی و تبعیض می کنند باید فرصت بیان آنها را داشته باشند.

وی اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر عدالت شکل گرفته و تا زمانی که این فضا نباشد که مردم بتوانند دردها، مشکلات کاستی ها را بگویند این عدالت هرگز به معنی و مفهوم واقعی خود فراتر از شعار نمی رسد.

ابتکار یادآورشد: دولت معتقد به آزادی اینترنت و بهره مندی صحیح از فضای مجازی است ولی یک سری اتفاق هایی افتاد که فضا را به سمتی برد که دولت مجبور شد از این جهت گیری‌ها عبور کند. این محدودیت ها به نفع هیچ کسی و هیچ بخشی از جامعه نیست و ما را از آرمان‌ها و جهت گیری‌های اصلی خود دور می کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهارکرد: با توجه به اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در پیشبرد امور، دولت مصصم و پیگیر تدوین و تصویب قانون برای این تشکل ها و مشارکت عمومی است. تصویب این قانون می تواند بسیاری از خلاءهای موجود در زمینه فعالیت سازمان های مردم نهاد را برطرف شود.

وی اضافه کرد: امروز نگاه تصویب قانون جامع، روز آمد و منطبق با واقعیت های اجتماعی برای تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در وزارت کشور و دولت شکل گرفته است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اهمیت دخالت سازمان های مردم نهاد در سیاست گذاری ها گفت: تشکل‌های غیردولتی باید در سیاست گذاری ها و در جایی که تصمیم گیری می شود، همکاری و مشارکت داشته باشند.

ابتکار اضافه کرد: دولت معتقد است از تجربه و نظر بخش خصوصی باید بهره گرفت با این سیاست برنامه ها جامعیت بیشتری پیدا می کنند و زاویه دید جدیدی به تصمیم می دهد.

وی یادآور شد: در این ارتباط در آیین نامه مربوط به شورای برنامه ریزی از زمان دولت اصلاحات سازمان های مردم نهاد به عنوان عضو معرفی و در دولت تدبیر و امید نیز نماینده شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست به عنوان عضو کارگروه آمایش سرزمین شورای برنامه ریزی معرفی شد. با این سیاست گذاری تلاش می شود با جمع دیدگاه دولتی با غیردولتی بتوان به یک جامعیت و پویایی بیشتری در سیاست ها رسید.

ابتکار، با اشاره به نقش سازمان های غیردولتی در جلب مشارکت مردم و ایجاد جریان های اجتماعی گفت: پایه گذاری جریان های اجتماعی مثبت برای توان افزایی زنان، کاهش آسیب ها، ارتقای سطح آموزش، دانش، فرهنگ و بهبود محیط زیست، تحولات ارزشمند و بیانگر آغاز جریان های اجتماعی نیک با مشارکت مردم برای حل مشکلات جامعه است.

وی با اشاره به اهمیت و موفقیت طرح تاب آوری گفت: طرح تاب آوری از جمله طرح های مثبت مطرح توسط استان بوشهر است که امروز تفاهم نامه اجرای مرحله دوم آن با استاندار بوشهر امضا می شود.

وی اضافه کرد: تلاش می شود این طرح با همکاری سازمان های مردم نهاد، تسهیلگران، استادان دانشگاه و متخصصان با قوت ادامه باید. در این طرح علاوه بر زنان خانواده نیز دیده شده است.

وی با اشاره به تجربه موفق شبکه سازی سازمان های مردم نهاد در سازمان محیط زیست به صورت استانی، منطقه ای و ملی گفت: با تشکیل شبکه های تخصصی و موضوعی می توان در شورای برنامه ریزی به عنوان یک شبکه حضور داشت.

وی ارتقا، توان افزایی و ارتقای سطح توانمندی های سازمان های مردم نهاد را از جمله طرح های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: در این طرح آموزش و آشنایی با مباحث اجتماعی، مدیریت سازمان های مردم نهاد، روش ها و شیوه های مدیریت، درآمد زایی و روش های جلب منابع مطرح می شود.

وی اضافه کرد: هرچند سازمان های مردم نهاد با دولت همکاری می کنند ولی باید نقش دیدبانی و استقلال آنها حفظ شود. همان اندازه که نگران فساد، تبعیض و بی عدالتی در بخش دولتی هستیم در یک جامعه مدنی پیشرفته نیز نگران این مطالب هستیم، در این شرایط است که سازمان های مردم نهاد باید کمک کنند و ساز و کارهای نظارتی درون خود را ارتقا دهند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: نقش دیدبانی سازمان های مردم نهاد این است که در مسائل موشکافانه و دقیق وارد مسائل شوند و با دوری از غوغاسالاری و فضاسازی ها بتوانند واقع بینانه و نگاه تخصصی مسائل را ببنند.

وی افزود: اگر الان فضای مجازی وجود دارد و بر آزادی آن تاکید داریم به همان میزان به انضباط آموزش و ساماندهی و نظام مند کردن این فضا نیز تاکید می کنیم، زیرا این فضا می تواند بسیار آسیب زننده باشد و به نظام ارزشهای اخلاقی و باورها و ساختارهای اجتماعی ما ضربه وارد کند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =