۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

ایسنا نوشت: مقامات مصری تصمیم گرفتند تا رهبر سابق اخوان المسلمین را مخفیانه و بدون برگزاری مراسم تشییع، دفن کنند تا مانع از مشارکت مردم در این مراسم شوند.

به گزارش روزنامه مستقل رأی الیوم، مسئولان وزارت کشور مصر می‌گویند محمد مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمین مصر در زمان گذراندن دوران حبس خود و در بیمارستان قصر العینی درگذشت. وی از حدود یک سال پیش به دلیل بیماری سرطان در این بیمارستان تحت مداوا بود و تحت نظارت شدیدی امنیتی قرار داشت.

محمد مهدی عاکف بدون حضور مردم و در سایه تدابیر شدید امنیتی پلیس مصر در قبرستان "الوفاء و الأمل" در شهر نصر به خاک سپرده شد.

محمد مهدی عاکف از سال 2004 تا 2010 رهبر اخوان المسلمین بود و اولین رهبر این گروه فرا ملی بود که از این سمت کناره‌گیری کرد. او بعد از سرنگون شدن دولت اخوان المسلمین در 2013، همانند بسیاری دیگر از رهبران اخوان راهی زندان شد.

مقامات مصری تدابیر امنیتی شدیدی را هنگام دفن وی اتخاذ کرده و تصمیم گرفتند مراسم خاکسپاری وی به صورت مخفیانه برگزار شود تا مانع از مشارکت گسترده مردم در این مراسم شوند.

تعدادی از سیاستمداران و روشنفکران مصری درگذشت عاکف را تسلیت گفته و عدم توجه نظام به وضعیت جسمانی وی در زندان را محکوم کردند.

یوسف القرضاوی، رهبر معنوی اخوان المسلمین دراین باره گفت: مهدی عاکف مردی قوی و استوار بود. خداوند او را رحمت کند و با جایگاه شهدا قرین سازد.

عبدالمنعم ابوالفتوح، از رهبران سابق اخوان المسلمین نیز مرگ وی را تسلیت گفت. وی در توییتر نوشت: مهدی عاکف از مبارزان مصری در جنگ فلسطین علیه صهیونیست‌ها در 90 سالگی در زندان‌های نظامی درگذشت؛ زندان‌هایی که انسانیت را زیر پا گذاشته‌اند.

ممدوح حمزه، فعال سیاسی مشهور نیز گفت: عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر با زندانی کردن مهدی عاکف درحالی که مریض بود، انسانیتش را از دست داد.

عبدالله محمد مرسی، پسر محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر نیز درگذشت مهدی عاکف در سن 89 سالگی را تسلیت گفت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =