۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
برای صدمین شماره روزنامه فرصت امروز

روزنامه فرصت امروز در چهارشنبه این هفته شماره صدمش را منتشر کرد. روزنامه ای تخصصی که در زمینه مدیریت و اقتصاد خرد فعالیت می کند و با توجه به وجود چنین خلائی در میان نشریات اقتصادی در همین مدت کوتاه توانست خود را جا بیندازد. سایتی پر و پیمان هم از این روزنامه فعال است که پی دی اف روزنامه را می توانید روی آن ببینید. به این بهانه یادداشتی برای صدمین شماره اش نوشتم.


آغاز: اگر روزی از بسیاری از افرادی که دستی در آتش اخبار و اتفاقات ایران دارند بپرسند که مهمترین معضل کشور چیست؟ قطعا مدیریت نامناسب از گزینه های با اولویت بالای آنها خواهد بود. چرا که یک مدیر قوی، صادق، با تجربه و دانش که درکی درست از کار و کردارش داشته باشد و فراز و فرود کارش را بشناسد، منابع را تلف نخواهد کرد و نیروهای انسانی را بر سر جایشان خواهد نشاند و شایسته سالاری و حاکمیت ضابطه بر رابطه را در زیر مجموعه خود حاکم خواهد ساخت و در نهایت بازار دروغ و ریا و رشوه و زیر میزی را برخواهد چید. به همین دلیل است که در کشورهای غربی رشته های مدیریت از اعتبار بالایی برخوردارند و مدیران بیشترین قدر را از منظر معنوی و مادی می بینند و بر صدر هم می نشیند. چرا راه دور برویم ، یکی از مشکلاتی که اقتصاد و فرهنگ و سیاست ما در هشت سال دولت پیشین تحمل کرد ، به شکل ملموس فقدات تدبیر و مدیریت در سطوح کلان کشور بود که ثروت ها و منابعی چنین عظیم را تلف کردند و فرصت هایی طلایی را بر باد دادند.


در چنین فضایی است که انتشار روزنامه تخصصی در این زمینه می تواند بحث های نظری و تئوریک را بین مدیران جامعه نهادینه ساخته و با نقد و ارزیابی وگزارش عملی مدیریت در حوزه های مختلف حوزه ای عمومی در این مسیر ایجاد کند. معرفی مدیران کار آفرین و نخبه و برگزاری مصاحبه های تخصصی با آنها و انعکاس رموز توفیق آنها در جامعه از جمله کارهایی است که روزنامه فرصت امروز می تواند انجام دهد. برخی از این مدیران به دلیل فراز و فرودهایی که در زندگی خود داشته و دارند می توانند پاورقی های جذابی برای روزنامه بیاوزند و مخاطب به جمع اضافه کنند. در واقع اگر روزنامه بتواند بخشی با عنوان تاریخ شفاهی مدیریت اقتصادی ایجاد کند و با مدیران نامدار مصاحبه کند قطعا خوانندگان زیادی خواهد داشت. نمونه آن استاد عبدالرحیم جعفری،مدیر و بنیانگذار انتشارات امیر کبیر که کتاب خاطراتشان مثل یک رمان خواندنی است و به رغم قیمت بالای آن تا کنون 4 بار تجید چاپ شده است.


میانه:از بختیاری های نگارنده این بود که در دانشگاه علامه طباطبایی درس حسابداری و مدیریت خواند و به همین دلیل همه گاه علاقه مند به مباحث اقتصادی بودم و هستم و البته عمدتا مباحث اقتصاد کلان. به همین دلیل در آن سال ها یکی از خریداران نشریات حوزه مدیریت و اقتصاد بودم و ماهنامه تدبیر از جمله نشریاتی بود که برای مدتها آن را می خریدم . اما به نظر می رسید که جای یک نشریه و یا روزنامه همه گاه در این حوزه خالی بود.رسانه ای که بتواند مباحث مدیریتی را تعقیب جدی کند. اگر چه به نظر می رسد که روزنامه فرصت امروز هنوز تا پرداخت تخصصی تر به مباحث مدیریتی در ایران راه درازی در پیش دارد. ضمن آنکه تفکیک برخی امور و خبرها از یک دیگر و این که چه بخش آن مدیریتی است و چه بخش آن غیر مدیریتی و اقتصادی صرف اندکی دشوار است. اما به گمانم اگر سرکی به شکایت های اقتصادی در دادگاه ها بیندازیم قطعا یک نقطه محوری آن مباحث مدیریتی است


بخشی دیگر از خلایی که روزنامه فرصت امروز توانسته به خوبی آن را حس کرده و در جهت پرکردن آن بکوشد، پرداختن به مسائل و مصادیق اقتصاد خرد است. کسب و کار در ایران شاخه های گوناگونی دارد و البته تنوعی فراوان. لذا اگر خبرنگاران بتوانند با نقب زدن به هر پیشه ای و سرک کشیدن به هزارتوی آن و تهیه خبر و گزارش و مصاحبه درباره موفق ترین افراد هر حرفه جذابیت های ان را رسانه ای کنند قطعا مردم و مخاطبان را با این پیشه ها و ظرایف و دقایق آن بیشتر آشنا کرده و اسباب همدلی و همراهی آنها را با صاحبان این حرف و مشاغل بیشتر خواهند کرد.


انجام:یکی از توفیق های نشریه فرصت امروز وجود تیمی همدل و کارکشته در زمینه مطبوعاتند که در سال های طلایی روزنامه همشهری با برخی از برگزیدگان تاریخ روزنامه نگاری بعد انقلاب همکار بود ند و از آنها بسیار آموختند. نیروهایی خوشفکرند که تلاطم های سالهای مطبوعات را دیده اند و تجربه های وثیقی دارند و اهل جو زدگی و هیجان نیستند، اگر چه هیجان نمک کار روزنامه نگاری است. اما در حوزه کلان و سیاستگزاری و آن هم در چنین برهه ای خونسردی بهترین کیماست. همین که روزنامه در شماره صد خود توانسته وجه افتراقش را با سایر روزنامه های اقتصادی اثبات کند و سایتی پر و پیمان بر فضای اینترنت قرار دهد باید بر دستان آنها و تیم تحریه ای که تدارک دیدند بوسه تحسین زد. اگر چه سایت آن تا سایت شدن و اقبال پیدا کردن بیشتر کار بسیاری دارد. امید که روزی را شاهد باشیم که برای شماره هزارم نیز ویژه نامه ای منتشر کنید.

توضیح : این یادداشت در شماره صد روزنامه فرصت امروز منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    4 0
    فکر کنم تیراژش کمه، دو سه بار سراغشو از دکه ها گرفتم گفتن تموم شده
  • بی نام US ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 1
    از شما بعید بود در این مطلب به از نقش منفعل آن نهاد بخصوص صحبتی نکرده اید