برای اولین بار در ایران، سامانه پرداخت با تلفن همراه مبتنی بر فناوری NFC، با همکاری ایرانسل، بانک پاسارگاد و شهرداری مشهد، در این شهر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در مراسمی که ۱۵ آذر ۱۳۹۶، با حضور مدیران عالی‌رتبه استان خراسان و شهر مشهد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به میزبانی ایرانسل و بانک پاسارگاد برگزار شد، توافق‌نامه پیاده‌سازی و توسعه زیرساخت شهر هوشمند مشهد مقدس بین استانداری خراسان، شهرداری مشهد و ایرانسل امضا و بهره‌برداری از سامانه پرداخت با تلفن همراه برای اولین بار در ایران در این شهر آغاز شد.

با بهره‌برداری از این طرح، از این پس هموطنان عزیزمان در شهر مقدس مشهد می‌توانند تمامی پرداخت‌های خرد خود از جمله در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل شهری، ایستگاه‌های سوخت، فروشگاه‌های خرده‌فروشی مواد غذایی، رستوران‌ها، کیوسک‌های مطبوعاتی، پارکینگ‌ها، فعالیت‌های خیریه و موارد مشابه را با تلفن همراه خود انجام دهند.

ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، با تامین بستر ارتباطی مورد نیاز، عرضه نسل جدید سیم‌کارت‌های NFC و نیز توسعه برنامه کاربردی «دُرج» به عنوان «کیف پول همراه ایرانسل» نقش برجسته‌ای در زنجیره تجاری‌سازی پرداخت همراه بر عهده گرفته است.
برنامه کاربردی دُرج، به‌عنوان رابط به‌کارگیری سیم‌کارت‌های NFC‌ ایرانسل و نیز برنامه کاربردی کیپاد (کیف پول همراه بانک پاسارگاد) به‌عنوان درگاه ارتباطی کاربر با حساب بانکی و ساخت کارت‌های اعتباری مجازی بر روی تلفن همراه، همزمان کاربران را قادر می‌سازند تا با استفاده از تلفن‌های هوشمند مجهز به فناوری NFC و در تمامی فروشگاه‌ها و مراکز مجهز به پذیرنده NFC بانک پاسارگاد، پرداخت‌های خرد خود را از طریق تلفن همراه انجام دهند.

در توافق‌نامه امضا شده بین استانداری خراسان، شهرداری مشهد و ایرانسل، ارائه و توسعه خدمات ارزش افزوده و تولید محتوای دیجیتال بر بسترهای ایرانسل، فرهنگ‌سازی در خصوص همکاری دستگاه‌ها و شهروندان برای ارتقای پوشش شبکه ایرانسل در راستای تحقق شهر هوشمند، توسعه زیرساخت‌های فنی و ارتقای پوشش شبکه با افزایش حداقل 50 درصدی نسبت به وضع موجود آن و نیز ارائه محصولات و امکانات مربوط به شهر هوشمند در مشهد مقدس بر بسترهای ایرانسل و توسعه آنها، شامل ارائه انواع بسترهای ارتباطی مورد نیاز پروژه‌های شهر هوشمند، پیاده‌سازی و ارائه کیف پول همراه و امکانات پرداخت همراه با استفاده از فناوری NFC یا سایر فناوری‌های مربوطه، توسعه هوشمندسازی حمل و نقل شامل هوشمندسازی پارکینگ‌ها و مدیریت ناوگان حمل و نقل، پیاده‌سازی و توسعه انواع راهکارهای مبتنی بر مفهوم اینترنت اشیا (IoT)، پیاده‌سازی و توسعه انواع راهکارهای هوشمندسازی مدیریت شهری از جمله مدیریت بحران، مدیریت روشنایی شهری، مدیریت پسماند، مدیریت حمل و نقل و ترافیک و مدیریت آبیاری فضاهای سبز تاکید شده است.

در مراسم بهره‌برداری از سامانه پرداخت همراه، باقر صمدی مدیرکل بازاریابی ایرانسل با ارائه آماری از مشترکان و مصرف دیتا در شبکه این اپراتور گفت که ایرانسل در استان خراسان رضوی بالاترین سهم بازار و بیشترین تعداد کاربر را در مقایسه با رقبا دارد و از اولین روزی که شبکه ایرانسل در شهر مشهد به بهره‌برداری رسیده، ایرانسل همواره نگاه ویژه‌ای به مشهد مقدس داشته است.
شهر مشهد به‌عنوان یکی از شهرهای پیشرو در ارائه خدمات هوشمند شهری، پس از آنکه توسط ایرانسل به عنوان اولین شهر در بهره‌برداری از فناوری NB-IoT برای پیاده‌سازی سامانه کنتورخوانی هوشمند برگزیده شد، اکنون نخستین شهری خواهد بود که راهکار پرداخت همراه را به شهروندان ارائه می‌کند.

صمدی همچنین با اشاره به فناوری ارتباط نزدیک (NFC) گفت که ایرانسل با ارائه فضای امن و اختصاصی روی سیمکارت، این سرویس را برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌ها قرار داده و در زمینه‌هایی مانند پرداخت، امضای دیجیتال و... قابل استفاده است.
به گفته وی، استفاده از این سرویس مزایایی همچون کاهش کارمزدهای تحمیلی به بانک‌ها و کمک به اقتصاد ملی، کاهش هزینه شارژ و رفع مشکلات بانکی و کاهش آسیب‌های وارده به به محیط‌زیست از طریق کاهش چاپ برگه‌های تراکنش در پی خواهد داشت.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735511

برچسب‌ها