واحد مرکزی خبر نوشت: معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: از بین هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور، متولدین سال‌های 55 تا 68 می‌توانند تا پایان امسال نسبت به خرید سربازی خود اقدام کنند.

حسن قشقاوی که همراه هیئت مجلس شورای اسلامی به نیویورک سفر کرده است، افزود: البته چنین تسهیلاتی برای این افراد در داخل ایران وجود ندارد و هدف تسهیل تردد هموطنان مقیم خارج است.

معاون وزیر امور خارجه درباره تردد دانشجویان مشمول نیز گفت: حتی اگر افرادی که سربازی را خرید نکنند و دانشجویان مشمول هستند، می‌توانند سه بار در سال به کشور تردد کنند و بر اساس این طرح، دیگر هیچ مشکلی‌ برای ورود هموطنان عزیزمان به داخل کشور نیست.

قشقاوی درباره دیگر تسهیلات برای ورود هموطنان به کشور گفت: مشکلات یا بهانه‌هایی برای کم بودن تردد هموطنان مقیم خارج به وطن وجود داشت که بررسی‌ شد و با دستور رئیس جمهور، مصوبه بسیار خوبی‌ داشته‌ایم.

معاون کنسولی و مجلس وزیر امور خارجه درباره موضوع چند تابعیتی برای ایرانیان مقیم خارج گفت: علیرغم آنکه ایران از نظام حقوقی تک تابعیتی پیروی می‌کند و تابعیت ایرانی‌ برای ما اصل است، اما از این پس هیچ ضرورتی ندارد که از هموطنان به هنگام ورود به کشور درباره تابعیت دیگرشان سؤال کنیم یا بخواهیم بدانیم که در جیب دیگرشان چه گذرنامه‌ای است.

وی افزود: ملاک برای ما گذرنامه ایرانی‌ است و به هیچ وجه، هیچ یک از ماموران ما از ارگان‌های مختلف حق ندارند که گذرنامه هموطنی را با هر بهانه‌ای به محض ورود و در فرودگاه ضبط و یا درباره جزئیات مسائل تابعیتی و دیگر مسائل آنان پرس و جو کنند.

قشقاوی تاکید کرد: صرف اینکه هویت ایرانی‌‌ هموطنان محرز شود که البته حتما باید گذرنامه داشته باشند چون مهر ورود و خروج خواهد خورد، ولی‌ برای ما اصل ضرورتاً حتی اینگونه مدارک نیست، یعنی‌ مدارکی مثل گذرنامه نیست، بلکه صرف احراز هویت که طرف واقعاً ایرانی‌ است، ولو با یک شناسنامه و یا یک کارت و اینکه فارسی زبان ملت دیگری نیست، همان مجوز ورود به داخل کشور است، یعنی‌ از این جهت ما این را بهانه‌ای برای عدم ورود ندانسته‌ایم.

وی افزود: ما حساب ویژه‌ای را برای هموطنانمان در خارج از کشور باز کرده‌ایم چون ما بین شش تا هفت میلیون ایرانی‌ در خارج از کشور هستند و به ویژه به هموطنان مقیم آمریکا تاکید کرده‌ایم که شما را یک پل بزرگی‌ برای دو فرهنگ و دو تمدن می‌دانیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این دسته از هموطنان ما می‌توانند به خوبی‌ نقش این پل بزرگ را در ارتباط فرهنگی‌ و انسانی‌ با کشور‌های مقیم ایفا کنند.

وی افزود: ما دعوت می‌کنیم از این عزیزان که به سرزمین مادری خود بیشتر تردد کنند و حتی اگر مایل به سرمایه‌گذاری هستند، اصراری بر این نیست که حتما برگردند به داخل ایران و می‌توانند هرکس در جایگاه و محل سکونت کنونی خود بماند، ولی‌ در عین حال می‌توانند یک نقش بسیار مثبتی برای کشور داشته باشند.

قشقاوی رشد و بالندگی ایران اسلامی، تمامیت ارضی، توسعه و امنیت ملی‌ را از آمال همه ایرانیان دانست و گفت: همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور از چنین اصولی تبعیت می‌کنند و این می‌تواند محور بسیار ارزشمندی تلقی شود که به سرزمین مادری تردد بیشتری کنند و در بخش مادی، معنوی و فرهنگی‌ سرمایه‌گذاری‌های بهتری انجام دهند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: فکر می‌کنیم بیش از 97 درصد از هموطنان برای تردد به داخل کشور هیچ مشکلی ندارند و ممکن است دو یا سه درصد بعضا پرونده‌ای در محاکم داشته باشند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    54 50
    ما بايد جاى اون افرادى كه خدمت ميخرند خدمت كنيم اين ديگه چه قانونى هست چاپ كن
    • رضا A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      11 14
      اشتباهی مثبت دادم .
    • سعید IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      71 15
      دوست عزیز کسانی که خارج زندگی می کنند از خدمات دولت مثل امنیت و یارانه و غیره استفاده نمی کنند. این افراد فقط خانوارشون رو میخوان ملاقات کنند.
    • سعید شیراز A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      1 0
      خوب شما هم 8سال نرو تا بتونی بخری به نظرم به شما ربطی نداره هر کس داره میتونه بخره
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    57 30
    تا الان که قوانیین سربازی همش به نفع سربازفرراری ها و کسانی که غیبت کرده اند و ایرانیان مقیم خارج بود تکلیف من جوون که نه غیبت کردم نه به جای دیگه پناهنده شدم نشستم درس خوندم چی می شه این وسط؟ ایرانی های مقیم خارج قراره آمار ازدواج رو در ایران بالا ببرند؟ یا قرار سن ازدواج رو پایین بیاورند؟ فکری هم به حال جوانان تحصیل کرده داخل بکنید نه اینکه سربازی رو از 18 به 21 و 24 افزایش بدید
    • بی نام RO ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      14 4
      وضع منم مثل شما است. همش بحث پوله داداش.
  • مهدی A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    45 32
    غیبت کنی معاف میشی. خارج بری معاف میشی. مثل ادم سرتو بندازی پایین تو کشور خودت درستو بخونی و نیمه وقت کار کنی باید به جای هجده ماه بیست ویک و بلکه بیست وچهار ماه بری سربازی. چرا؟ این بود تدبیر؟ نا امید کردن جوونای تحصیلکرده ی کشور؟
  • بی نام AT ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    29 9
    در برخی سازمانها همین که می فهمند ساکن خارج از کشوری انگار حق اونها رو خوردی ورفتی. این هم از چیزاییه که کار رو برای سرمایه گذاری سخت میکند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    36 29
    الان وقتشه که دوستانی که رفتن اون ور آب به ریشه منی که نشستم به عنوان دانشجوی مثلا استعداد درخشان تو این مملکت موندم و درسمو خوندم بخندن. چقدر زیاد مسخره شد همه چی
    • مهدی بلک NL ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      14 10
      امثال تو که اینجوری فکر میکنن خندیدن هم داره
    • ریش تراش MY ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      3 1
      ریشت رو بزن البته نه با تیغ آخه با استعداد چند وقته پدر و مادرت رو ندیده ای؟؟ کنار خانواده ات زندگی کرده ای و درس خونده ای...حالا منتظر این هستی که ببینی کی به ریشت میخنده؟؟
    • سعيد A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      3 0
      خارج از كشور خيلي خوش ميگذره داداش. اينجا خيلي ما رو تحويل ميگيرن. هرجا ميريم تا ميفهمند ايراني هستيم ميز و صندلي ميدن به ما صبح تا شب روزنامه ميخونيم و اس ام اس جوك ميفرستيم براي همديگه تا سر برج چند هزار دلار بفرستن تو حسابمون. خانواده و پدر مادر هم كه نداريم مثل شما دل تنگ بشن. هر از گاهي هم يكي ٢ تا خونه خريد فروش ميكنيم بدون پرداخت ماليات سود ٤٥ برابري ميزنيم به جيب. مشكل ما اينه كه جوونامون فرنگ نديده هستن، حرف كه ميزنن مشخص ميشه تا نوك دماغ بيشتر نديده. پسر خوب دنيا هر جا مشكل خودش رو داري. نشين بقيه رو قضاوت كن. اگر در زندگي كسي نفعي برد، حسادت نكن. تو هم جاي ديگه نفعي ميبري اما اعلام رسمي تو روزنامه نميشه. شادزي
  • حسن A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    16 7
    سلام خواهشن طرح دوم خرید سربازی بالا هشت سال غیبت شروع نماید
    • سعید IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      21 5
      شما از اینکه افرادی خانودشون رو ملاقات کنند ناراحت میشین؟ این افراد از تسهیلات و خدمات کشور قرار نیست استفاده کنند.
    • علی A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      19 2
      همه اونایی که رفتن اون ور آب به ریش کسی نمی خندند. چرا این باور وجود داره که مثلا یه قانونی میاد و این قانون چون برای من بوده یا نبوده حق من توی اون خورده شده. الان دولت پول نیاز داره، سرمایه گذاری نیاز داره. اینم خودش یه فرصت برای مردم داخل و خارجه.
  • احمد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    5 3
    سلام عده اى زیادى طرح اول خرید سربازى بالا هشت سال غیبت ثبت نام کند طرح دوم لطفا شروع نماید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    24 10
    ایرانی ایرانیه چه فرقی با هم دارند قانون باید برا همه یکسان باشه
  • بی نام US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    8 0
    "با آنکه ایران از نظام حقوقی تک تابعیتی پیروی می‌کند و تابعیت ایرانی‌ برای ما اصل است، اما از این پس هیچ ضرورتی ندارد که از هموطنان به هنگام ورود به کشور درباره تابعیت دیگرشان سؤال کنیم یا بخواهیم بدانیم که در جیب دیگرشان چه گذرنامه‌ای است." قبلاً هم ضرورتي نداشت، ولي خوب، نه تنها مي پرسيدين ضبط هم ميكردين حالا حرف يه سخن گوي رده چندم وزارت خارجه چه تضميني ايجاد ميكنه؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 2
    متاسفم واقعا متاسفم . بچه های ننر و بچه ننه ی آقازاده الان جواب خوشگذرونیهاشونو میگیرن
  • مهرداد CA ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    طرح خوبی هست. همین که دولت داره مشکل سربازی عده ای را حل میکنه نشانه ی خوبیه. حتما در طرح های جدید افراد بیشتری شامل میشوند. بهتره همه دوستانی که مشکل سربازی دارند از این طرح ها حمایت کنند تا به دولت کمک شه که این طرح ها را ادامه بده.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 0
    جناب آقاي معاون كنسولي و غيره... تحويل بگير "تکذیب فروش سربازی به مشمولان خارج از کشور/ سردار کمالی: هیچ برنامه‌ای برای خرید سربازی نداریم" داداش...عمو...مشكل شما يه چيز ديگه ست دلم به حال آقاي قشقاوي سوخت.از سمت و كارش بگذريم... به عنوان يه مرد...يعني جاي ايشون بودم ... آخه واقعاً ...
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    روی همه چیز نرخ گذاشتین روی قبر زندگی قلب کلیه روی همی چیز این یکی مونده بود ان هم درست شد وسرباز با پول ندیده بودیم .این هم دیدیم ...............
  • علی A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    حتما باز نوبت خدمت پسرای خودشونو باز می خوان یه قانون بزارن معاف شن بعدم بردارنشپسرای همشونم خارج درس میخونن والا چرا کسی فکر جونایی که دارن تو ایران زندگی میکنن نیست...
  • حمید A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    چرا تبعیض اگر قرار است بفروشند باید به همه بقروشند جوان تحصیلکرده داخل کشور چه تفاوتی با ایرانیان خارج از کشور دارند ؟؟ یکبار به سربازان فراری فروختند و استقبال هم نشد حال هم به ایرانیان مقیم خارج و این وسط فقط تحصیلکرده های که به قانون احترام گذاشته اند قربانی شدند ...ایا ایرانیان مقیم خارج می خواهند وارد بازار کار شوند و از تحصیلاتشان استفاده کنند یا به افزایش ازدواج و زاد ولد و رشد جمعیت کمک کنند چرا امکان خرید به جوانان داخل نمی دهید
  • بهروز A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام بنده متولد68/10/1هستم اياميتونم مرحله دوم ثبت نام كنم.توروخداهركس ميدونه جواب بده