حسین ابراهیمی*

نگاهی به عرصه سیاسی کشور نشان می‎دهد که نیروهای جوان راهی به عرصه تصمیم‎گیری ندارند یا کمتر چنین امکانی را پیدا کرده‌اند. کارهای سنگین را جوانان بهتر می‎توانند پیش ببرند. البته هنوز تجربه نکرده‎ایم که چگونه به نسل جوان میدان بیشتری داده شود. اما باید به یاد داشته باشیم که اگر ما در عرصه هایی همچون انرژی هسته ای پیشرفت داشتیم، کسی که بیشترین تحرک و تعقل را داشت نسل جوان بود.
اما چرا جریان سیاسی اصولگرا به نسل جوان میدان نمی‎دهد؟ معتقدم باید بعضی تجربه ها پیش بیاید که مزایای این مسئله به افراد ثابت شود، چون ثابت نشده، هنوز دنبال مجرب ها هستند نه نیروهای متحول. همه باید به این باور برسند که نسل جوان گرچه تجربه ندارد، اما شجاعت، جسارت و انرژی آنها می تواند جای تجربه را هم پر کند. مضاف بر اینکه اگر به نسل جوان میدان داده نشود، شاید در آینده مسئولان اظهار ندامت و پشیمانی کنند.
در عین حال این دیدگاه که الان پیرمردها سکاندار و در صدر تصمیم گیری جریان اصولگرا هستند را قبول ندارم؛ چون این طور نیست. در همه جریانات اصولگرا جوانان کم و بیش حضور دارند. الان جامعه مدرسین، مدرسین جوان را جذب کرده است؛ خیلی هم با نشاط دارند کار می کنند. جامعه روحانیت هم درصدد همین است که بتواند انشاءالله از نسل جوان استفاده کند. سال‎ها پیش نیز جلسه ای در حزب موتلفه دعوت بودم و دیدم عمده اعضای این حزب سن و سالشان بالاست. البته الان موتلفه، موتلفه سابق نیست چون جوانان خوبی در حزب حضور دارند و جریان جوانی در موتلفه مشغول کار است.

امیدواریم نسل جوان در آینده جایگزین افراد مجرب و سن و سال دار بشوند. البته این درست نیست که یک مرتبه بگوییم پیرها کنار بروند و جوانان سرکار آیند. نسل ها باید یکدیگر را پوشش دهند. نسل جوان باید میدان پیدا کند و در کنارش از تجربه مجرب‎ها استفاده شود. به عبارت دیگر در کنار تجربیات مجرب‌ها، استفاده از شجاعت و نیروی جوانی توأمان لازم است. اینجا پادگان نیست که یک نسلی کامل کنار برود و نسل دیگر جایگزین شود.
اما با چه قالب و مکانیزمی این رویکرد دنبال شود؟ معتقدم جمنا سطحش وسیع بود و همه گرایش های اصولگرا را دور هم جمع کرد. اگر چنانچه پشت کار را بگیرند، جمنا می تواند پاسخگوی این نیاز اصولگراها باشد. در جمنا از نسل جوان خوب استفاده شد و مشکلی ندارد. اگر جمنا حفظ شود، نسل جوان ورود خوبی به میدان خواهد داشت. الان همه اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که باید از نسل جوان بیشتر استفاده شود؛ بنابراین به این سمت رفتند. در جمنا تا آنجایی که من حضور دارم، مطلعم و دیدم، جوانان خوب حضور پیدا کردند و میدان دار هستند. بنای کار هم نمایشی نیست.

*عضو جامعه روحانیت مبارز تهران
27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =