همزمان با بست‎نشینی یاران محمود احمدی‌نژاد در حرم شاه عبدالعظیم (ع)، جای خالی برخی دیگر از یاران او بیش از همیشه احساس شد. همان‌هایی که پشتیبانی قوی برای رییس دولت‎های نهم و دهم محسوب می‌شدند، این روزها کنج عزلت گزیده‌اند تا شمار حامیان دولتمرد بهاری در همان چند بست‌نشین خلاصه شود.

رضوانه رضایی‌پور: محمود احمدی‌نژاد این روزها از هر فرصتی برای رسانه‌ای شدن خود و حلقه نزدیکانش استفاده می‌کند. از بازداشت‌ حمید بقایی گرفته که برای آزادی‌اش جشن راه می‌اندازد تا برگزاری دادگاه مجدد او که پروژه بست نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم را با بدرقه یاران گرمابه و گلستانش کلید می‌زند. او که بدون وجود هیچ مانعی همچنان به تمام فعالیت‌های خارج از عرف خود ادامه می‌دهد، و در آخرین اقدام باز هم یارانش را راهی شهر ری می‌کند، سیلی از انتقادات را هم به دنبال خود راه انداخته که در میان آن جای برخی از حامیان او خالی است. 

حامیانی که روزی به حمایت از گفتمان 3 تیر برخاستند و نقش زیادی در پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 88 ایفا کردند، مدت‎هاست دریافته‌اند که رییس دولت‌ متبوع‌شان آنها را به قله آرزوهایشان نخواهد رساند.

حکم ابقای وزیر اطلاعات از سوی رهبر انقلاب، اولین جرقه جدایی حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد را زد. خانه‌نشینی رییس دولت دهم که به تبع همین موضوع انجام گرفت، تا مدتی برخی حامیان او را در هاله‎ای از سکوت فرو برد. چهره‎هایی چون آقاتهرانی که ولایتمداری را یک اصل مهم در چارچوب فعالیت‌های سیاسی خود می‌دانستند، معترض لجاجت احمدی‌نژاد بودند. از آن پس رفتارهای احمدی‌نژاد یکی پس از دیگری، چهره اصلی او را نمایان ساخت تا بخشی از حامیان اصلی‌اش نه تنها دست از حمایت همه جانبه از او بکشند بلکه تصمیم به تشکیل جبهه‌ای بنام «پایداری» بگیرند.
جبهه‌ای که در سال 90 تشکیل شد، ترکیبی از دولتمردان نهم و دهم و برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی بود. بیزاری از جریان انحرافی یعنی حلقه مشایی، بقایی، جوانفکر و... گرداگرد محمود احمدی نژاد، از اصول این جبهه شناخته شد تا آنها راهشان را از رییس دولت مستقر و دار و دسته‌اش جدا سازند. با این حال آنچه که آنها را همچنان دارای صفت «احمدی‌نژادی‌ها» کرد، تبدیل شدن‌شان به منتقد تند و تیز دولت حسن روحانی بود. دولتی که با روی کارآمدنش و با دیدن حجم وسیعی از خرابی‌هایی که در اثر 8 سال مدیریت غلط ایجاد شده بود، ناچار به طرح مسائلی در ارتباط با دولتمردان گذشته بود، با تقابل جبهه پایداری‌ها روبه رو شد.

در آن روزها که تعدادی از اعضای این جبهه در پارلمان حضور داشتند اولین سنگ بنای مخالفت با تصمیمات دولت را بنا نهادند؛ از دیپلماسی روحانی بویژه مخالفت با برجام گرفته تا کارشکنی‌هایی که با رمز «فتنه» در عدم ارائه رای اعتماد به اعضای کابینه در پیش گرفتند. آنان با تمام اعتراضاتی که با نگاه موشکافانه خود به همه اقدامات دولت یازدهم داشتند، در عوض نه تنها هیچ واکنشی به اقدامات دولت قبل نداشتند بلکه به دولتمردان جدید هم معترض می‌شدند که چرا همه تقصیرات را به گردن گذشتگان می‌اندازند. 

پایداری‌ها اگرچه از چهره‌های فعال عرصه سیاسی بودند و از هیچ مصاحبه‌ای علیه دولت حسن روحانی خودداری نمی‌کردند، اما در برابر هرگونه اقدام محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش سکوت اختیار کردند. آنان به هیچ روی حاضر نبوده و نیستند که کلمه‌ای در مخالفت با مردان بهاری حرف بزنند تا مبادا در تضاد با پشتیبانی‌های گذشته‌شان باشد. هرچه هست آنان تاکنون دلیل این انفعال‌شان را اعلام نکرده‌اند و همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهند. سکوت اعضای شاخص جبهه پایداری معلوم نیست که ناشی از به انزوا رفتن آنان به دلیل اختلافات موجود است و یا به علت برنامه‌های انتخابات آتی است که این گروه در سر می‌پروراند.

رفتن به انزوا

«عامل اصلی شکست‌های پیاپی اصولگرایان»، عنوانی است که به جبهه پایداری داده می‌شود. اختلافاتی که در درون این جبهه ایجاد شده بود نه تنها اعضای آن را، بلکه اصولگرایان را هم با خود به پایین کشید، تا آنان عملا جایگاهی در سیاست ایران نداشته باشند چه برسد به اینکه بخواهند در مورد اقدامات محمود احمدی‌نژاد و یاران نزدیکش اظهارنظر کنند. شاهد این مدعا، صحبت‎هایی است که از سوی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مطرح شد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در آن ائتلاف (انتخابات مجلس دهم) افرادی وارد شدند که سهم بیش از حد خواستند. این یعنی هوای نفس و سقوط. قصد داریم تا از تمام احزاب و تشکل‌های اصولگرا که جمعیت قابل توجهی دارند، دعوت کنیم تا مبادا یک گروه بگوید، چرا ما غایب بودیم. در انتخابات مجلس هم من این را گفتم اما نشنیدند. گفتم که باید همه اصولگرایان دعوت شوند اما نپذیرفتند.» این سخنان بدان معناست که اعضای جبهه پایداری بیش از اینکه خود گوشه نشینی و به انزوا رفتن را برگزیده باشند، از سوی جریان اصولگرایی کنار زده شدند.

اما این تمام مشکلات جبهه پایداری نیست. آنان خیلی زود دچار ریزش نیرو شده و ناپایداری بر جبهه پایداری سایه افکند. رسایی و کوچک‌زاده اولین کسانی بودند که از این جبهه جدا شدند و بعد از آن هم لنکرانی، حسینیان و نبویان از شورای مرکزی کنار کشیده و کمتر در جلسات حضور یافتند. با این حال آنها شانس خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم هم محک زدند. حمایت از رییسی از جمله اقداماتی بود که این جبهه در دستور کار قرار داد و در نهایت هم چیزی جز شکست عایدش نشد.

سکوت تاکتیکی یا پارادوکسی‎کال

جبهه پایداری با شکست در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکبار دیگر به محاق رفت. اعضای آن به هیچ روی حاضر به نشان دادن واکنش به هیچکدام از اتفاقات سیاسی کشور نیستند. نه دیگر نقدی علیه دولت روحانی دارند و نه جمعیتی را سازماندهی می‎‌کنند که اعتراض دلواپسی‎شان بلند شود. آنها در سکوت کامل خبری بسر می‌برند و حتی قصد ندارند اظهار نظری در مورد رفتارهای خارج از اصول احمدی‌نژاد مطرح کنند.

اعضای جبهه پایداری همچنان حاضر نیستند از رای و حمایتی که در دهه 80 از محمود احمد‌ی‌نژاد داشتند ابراز ندامت کنند و حتی تاکید دارند که به حمایتشان افتخار می‌کنند. این درحالی است که احمدی‎نژاد از «حامی ملت» به «حامی رفقایش» تبدیل شده و با مظلوم نمایی در قبال اتهامات قضایی آنها، به روسای قوای سه گانه می‎تازد. اعضای این جبهه همانطور که در قبال 11 روز خانه نشینی احمدی‎نژاد سکوت کردند، در قبال نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم علی رغم توصیه رهبری نیز سکوت کردند و هم اکنون نیز در قبال اتهاماتی که او به رئیس دستگاه قضا به عنوان یکی از مسئولین منصوب رهبری می زند نیز سکوت پیشه کرده اند. سکوتی که نشانه موضع پارادوکسیکال -متناقض- آنهاست که از یکسو خود را مدافع ولایت فقیه معرفی می کنند و از سوی دیگر در چنین مقاطعی در لاک سکوت فرو می روند. چه آنکه این روزها هیچ خبری از چهره‎هایی چون آقاتهرانی، حسینیان، حائری شیرازی، روانبخش، سقای بی‎ریا و ... نیست و هیچ نقدی به اظهارات اخیر احمدی نژاد و بست نشینی بقایی ندارند. حتی لیدر این جریان آیت الله مصباح یزدی هم در این موضوع و موارد برشمرده شده گذشته، سکوت پیشه کرده است.

آنچه که بیش از همه گزینه‌ها برای این سکوت محتمل است، انتخابات پیش رو و اشتیاقی است که پایداری‌ها برای به دست گرفتن دوباره پارلمان دارند. آنها تاکنون به خوبی فهمیده‌اند که حمایت از فردی که دیگر هیچ پایگاه اجتماعی در کشور ندارد، نخواهد توانست آنها را به آمال و آرزوهایشان برساند. اگر هم بخواهند به انتقاد از عملکرد او بپردازند، در واقع به معنی بر گردن گرفتن تمام خساراتی است که در یک دوره هشت ساله به کشور تحمیل شده است. با این حال نمی‌توان از یک مهم گذشت و آن اینکه اعضای این جبهه به زعم برخی از چهره‌های اصولگرا، در حال تقویت خود هستند و فعلا قصدی برای ورود به مسائل سیاسی ندارند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    این افراد حامی اصول گرایی هستند نه شخص آقای احمدی نژاد. احمدی نژاد معادل اصول گرایی نیست همانطور که این روزها عارف یا روحانی دیگر معادل اصلاح طلبی نیستند. این سکوت امروز در هر دو جبهه هست. به زودی فقط مردم هستند که حرف اول و آخر را خواهند زد.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      دیگه حداقلش باید قبول کنید بصیرت نداشتید و هاشمی درست تشخیص داده بود نمیتوانید الان همه نوع توجیهی ارائه کنید و بگید ما کلا ادمهای خوبی بوده و هستیم. من تا حالا توی عمرم ندیدم اصولگرا جماعت بگوید اشتباه کردیم و... اصولگرا هرگز اشتباه نمی کند
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      186 1
      نه عزیزم این افراد تاریخ مصرفشون تموم شده مثل یه دستمال ازشون استفاده شد و خودشون هم خبر نداشتند
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      122 1
      کد.م اصولگرایی دلتون خوشه ها
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      152 6
      چطور وقتی تمام قد ازش حمایت میکردن نماد اصولگرایی بود؟ حالا که این همه گند زده اخه شده؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      153 4
      خداوکیلی یک نفرتون بیاد بگوید که اصول شما اصولگرایان چیست؟ تفکر جبهه ناپایدار چیست؟ 8 سال تا 10 سال که طرفدار احمدی نژاد بودین الان میفرمایید از ما نبوده؟ یک نفر شما بیاید و اصولتون را برای ما بیان بفرماید
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    216 7
    بصیرت معجزه هزاره سوم دولت پاک دست هاله نور پول امام زمان فتنه و و و و من دیگه حرفی ندارم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      119 4
      گفتی هاله نور. خیلی وقته از خانم رجبی خبری نیست. زنده است هنوز؟
  • saeid A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    191 6
    چون احمدی نژاد براشون مثل دستمال کاغذی بود.استفاده شد و تمام شد.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      105 3
      باش چه جاهایی رو هم پاک کردن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    چون که برای آنهاشخص مهم نیست ونظام مهم است.مثل بعضی هانیستندکه جلودارآشوب می شوندوطرفداران شون حاضرنیستندازاونهااعلام برائت کنند.متعصب خشک مغزنیستندکه بت سازی کنند.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      106 2
      نمیشه هم نظرت نزدیک باشه هم اعلام برایت کنی
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      104 2
      اگر نظام براشون مهم بود در ازای ضررهایی که او به نظام زد نباید سکوت کنن
  • امير IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    دكتر احمدي نژاد نماد اخلاص،درستكاري و پاكدستي است،ما مردم ايران زمين لحظه اي درنگ نخواهيم كرد تا با استعانت از خداوند متعال و با الهام از خون شهداي هشت سال دفاع مقدس براي هزاران بار هم كه شده شير مرد اريايي ايران زمين يعني دكتر احمدي نژاد را بر كرسي رياست اين مرز و بوم بنشانيم.
    • ناهید RO ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      77 18
      نفرماييد
    • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      تو اگه بخواهی از خون شهیدان هشت سال دفاع مقدس الهام بگیری باید تو دهن این شخص بزنی . اشتباه الهام نگیر داداش
    • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      21 54
      بنده بخاطر اینکه احمدی نژاد علیه خود اصولگرایان وارد عمل شده ازش حمایت می کنم خود اصولگرایان هم در مقیاس و اصول خودشون باید قبول کنند بصیرت نداشته اند من 88 رای ندادم ولی الان موافق احمدی نژادم چون داره حرفای ما رو میزنه هر چند میدونم این بنده خدا هم به حصری چیزی میفته و یه برچسبهایی خواهد خورد ولی حرفاش رو من تایید می کنم و اگر بیاد نامزد بشه قطعا بهش رای میدم هر چند میدونم رد صلاحیتش میکنن کارش درسته و هر جا حمایت از عدالت و مبارزه با فساد باشه و بحث ازادی بیان و حقوق مردم و ملت باشد طبق قانون اساسی بنده حامی و پشتیبان خواهم بود قانون اساسی را ایشون میخواهد دقیق اجرا شود حرف ما هم اجرای قانون اساسی است نظارت استصوابی شورای نگهبان و امثالهم خلاف قانون اساسی است
    • بینام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      74 7
      باز کارتون گیر افتاد " مردم ، مردم " میکنین ، این مردمی که تفکری مثل شما دارن در خوشبینانه ترین حالت یک درصد جمعیت کشور هم نمیشن ،‌ از این توهم " خود مردم پنداری " بیرون بیاین
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      60 2
      پاکدستی رو تعریف بفرمایید لطفا
    • کیو A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      23 1
      ما مردم ايران زمين ؟؟؟ خودت و خانواده محترمتون مورد نظر هستند؟؟؟ مردم ایران زمین
  • امیر A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    سلام بر زبان گویای مردم فقیر ایران زمین دکتر عزیز
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      101 9
      سلام بر تو ای بی بصیرت که این همه بلایی که سر کشور آوردن رو نمیبینی
  • بی نام RO ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    48 3
    سکوت علامت رضا است.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    8 86
    مگه حالا همه اصلاح طلبان درباره رفتار غلط فتنه‌گران در جریان فتنه صحبت کردن و این فتنه ننگین امریکایی اسراییلی را محکوم کردند که توقع دارید افراد مومن و انقلابی به خاطر رای دادن به احمدی‌نژاد که آن وقت هنوز در جریان انحرافی گرفتار نشده بود بازخواست شوند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    48 3
    تنها چیزی که میتوان گفت این علمای علم سیاست .فریب خورده اند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    39 2
    چرا میخند اقای احمدی پور؟ چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مضحک؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    41 3
    برادرمن این من و تو نیستیم که تعیین کنیم حضرات کی حرف بزنند و کی سکوت پیشه کنند. این منافع مالی و معنوی گروهک هایشان است که شاخص اصلی رفتارهای سیاسیشان است.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    72 9
    احمدی نژاد حامی فقرا نیست ، بلکه فقرا را نردبان ترقی خودش میکند . هشت سال سابقه ریاست ایشان برای هفت پشتمان کافی است .تنها حسن ایشان فعلا مقابله با مشکلات در قوه قضائیه است .
  • بیطرف DE ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    47 6
    کی میگه حامیان احمدی نژاد امروز ساکت و خاموشند؟؟؟این جماعتی که امروز حتی انتقاد به مسکن مهر رو هم بر نمیتابند و آسمان و ریسمان رو به هم میبافند که حتی ایرادات فنی مسکن مهر رو منکر بشن مگه غیر اینه که سنگ احمدی نژاد و دولت ش رو به سینه میزنن.....بعضیا فقط به خاطر یه سری ملاحظات مثلا گاهی تظاهر به برائت از احمدی نژاد میکنند
  • یوسفی A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    10 51
    الحمدالله مردم عزیز ما فهیم هستند و شعور سیاسی خوب و عالی دارند ولی این احزاب چپ و راست هستند که مردم و شعور سیاسی این عزیزان را به بازی گرفته و برای منافع شخصی حزب و گروه خود تا می توانند امثال محمود احمدی نژاد را با تهمت و افترا تخریب می کنند و جوری وانمود می کنند که احزاب چپ و راست خادم مردم بودند ولی امثال احمدی نژاد خائن هستند در حالی که اکثر مردم ایران زمین اسلامی می دانند که احمدی نژاد خادم این ملت بود نه احزاب و گروه ها.
  • یوسفی A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    5 48
    آقای احمدی نژاد خادم مردم و مملکت بوده و هست این احزاب چپ و راست مدعیان دروغین اصلاح طلبی و اصولگرایی هستند که با اختلافات شدید حزبی در یک نقطه با هم شریک بوده و اشتراک دارند آنهم ضدیت با آقای احمدی نژاد که هویت این احزاب چپ و راست را برای مردم روشن کرد/ در آینده ی نزدیک منتظر احمدی نژادهای دیگر باشید که هویت احزاب و گروه های چپ و راست را بر ملا می کنند./ این راه ادامه دارد/ اگر وجود دارید این مطالب بنده را منعکس کنید/
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    14 33
    اینی که احمدی نژاد و دوستاش رفتن توی امامزاده و نشستن و نسبت به رفتارهایی که باهاشون شده ناراحت هستن چه ایرادی داره چقدر تفکراتمون دیکتاتوری شده
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    53 9
    از ماست که بر ماست خدا رو شکر که من به این بابا نه در سال ۸۴ و نه ۸۸ رای ندادم
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    3 20
    تقریبا با همه مطلب موافقم جز آوردن اسم حائری شیرازی ب عنوان عضو جبهه پایداری‌‌‌...
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    12 57
    احمدی نژاد حرف حق می زند و کسی نمی تواند جواب دهد
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      38 2
      تا حرف حق رو چی بدونین
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    30 2
    جبهه ناپایداری هستن اینا
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    21 2
    سکوتی که نشانه موضع پارادوکسیکال متناقض آنهاست که از یکسو خود را مدافع ولایت فقیه معرفی می کنند و از سوی دیگر در چنین مقاطعی در لاک سکوت فرو می روند.
  • بی نام DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    40 6
    سلام خداوند از سر تقصیرات احمدی نژاد نگذره کشور نابود
    • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      15 2
      ایضاً هواداران پس پرده احمدی نژاد و حامیانش از حزب باد که بادش کردن و امروز ساکتن
  • حمید A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    11 1
    پس حتما راهزنان و اختلاسگران و مال یتیم وخوران شغل شریفی دارند...
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    21 4
    سلام برهر 2طیف نوبتی هم باشد روز گار شما هم کم کم به اتمام می رسد تند باشید یا کند قضاوت مردم ملاک است هردو محاسن و معایبی دارید نه شما معصوم اید نه انها پس غره نشوید و همدیگر راملامت نکنید تاریخ امثال شما را زیاد دیده است.
  • حسین IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    0 34
    من نه طرفدار اصول گرام نه احمدی نژاد نه روحانی و نه اصلاح طلب . من یک انقلابیم ... همانطور که سردار سلیمانی ، رهبر انقلاب یک انقلابیند . بی خود اینگونه افراد رو به امثال من نچسبونید ...
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    16 0
    عارف چی آقای سایلنت شده