ایسنا نوشت: رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که درمذاکرات دانش هسته‌ای را به هیچ وجه حراج نکرده‌ایم.

علی لاریجانی روز دوشنبه در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کل کشور گفت: قطعاً تا جایی که امکان بود ما بر اصول و مواضع خود ایستادگی کردیم و توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است، به شرط اینکه غربی‌ها تحریم‌ها را برداشته و به تعهدات خود از جمله پی‌ام‌دی عمل کنند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: مسئله هسته‌ای ایران نشان داد که زورگویی غربی‌ها هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد.

رییس‌مجلس تاکید کرد: ایران در این حوزه مقاومت بسیاری انجام داد،‌ البته این مقاومت هزینه‌هایی را در برداشت، اما درنهایت نتیجه‌بخش بوده و جمهوری اسلامی ایران به دانش هسته‌ای دست یافت.

لاریجانی با بیان اینکه به طورحتم پذیرش غنی‌سازی ایران ازسوی آمریکایی‌ها از روی اضطرار و ناچاری بود، اظهار کرد: آنها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند، حال زمانی که ایران به دانش هسته‌ای دست یافت،آمریکایی‌ها به پای میز مذاکره آمدند.

لاریجانی با اشاره به اینکه مذاکرات تنها مربوط به دولت فعلی نمی‌شود، بلکه این گفت‌وگوها در یک‌سال پایانی دولت قبل کلید خورد، گفت: دراین رابطه باید گفت که مذاکرات به درستی پیش رفت،هر چند در درون آن چالش‌هایی ایجاد شد،اما داده‌ها و ستاده‌ها درمذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد.

وی تاکید کرد: براساس توافق صورت گرفته دربخش تحقیق و توسعه در بالاترین سطح تثبیت شد و البته آنها می‌خواستند محدودیت‌هایی را در این حوزه ایجاد کنند که ما زیر بار آن نرفتیم و حتی حدود 2 ماه تعیین تکلیف این مسئله به طول انجامید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً در مذاکرات هسته‌ای در مسائل اصلی مقاومت کرده و زیربار خواسته‌های آنها نرفتیم، البته برخی موضوعات پذیرفته شد،چراکه آنها تاثیری روی دانش هسته‌ای ما نداشت.

لاریجانی ادامه داد: دربحث رآکتور اراک نیز قرار است، براساس برجام تغییراتی صورت گیرد که براین اساس ساعت‌ها روی آن فکرشده تا تغییرات برای ایران پیشرفت ایجاد کند .

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قطعاً مسئله PMDعلیه ایران برپایه یک دروغ بزرگ استوار است و غربی‌ها این مسئله را سالیان سال است که طول داده‌اند، حال برای حل آن لیستی برای گفت‌وگو داده‌اند که آن لیست انجام شد.

لاریجانی تصریح کرد: به طورحتم در شرایط کنونی اعلام می‌کنیم که اگر پرونده پی‌ام‌دی بسته نشود، نمی‌توانیم حرکت ترسیم‌شده در مذاکرات را انجام دهیم.

وی با اشاره به تصویب برجام در کشور و موضوع اجرای آن تاکید کرد: این مسئله دارای ریزه‌کاری‌هایی است،از این‌رو برای نظارت برابعاد برجام،هیاتی مشخص شد، بنابراین اگر این مسیر می‌خواهد ادامه پیدا کند، باید درست و سامان یافته صورت گیرد.
17213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =