آذربایجان خاستگاه تحولات هنری در سطح جهانی است

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت:آذربایجان منشا و خاستگاه تحولات بزرگی در زمینه هنر در سطح جهان است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمد محمدپور در آیین افتتاحیه هفته فیلم اروپایی تبریز افزود: بسیار خوشحالیم که در آستانه تبریز۲۰۱۸ که این شهر کهن از طرف سازمان همکاری های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برگزیده شده است شاهد برگزاری رویداد های مهم سینمایی از طرف تعدادی از کشورهای اروپایی تحت عنوان هفته فیلم اروپایی در این شهر هستیم.

وی با بیان اینکه هنر صنعت سینما شیوه ای ارتباطی و پدیده ای فراگیر و جهانشمول است تصریح کرد:همواره چون ابزاری موثر جهت برقراری تعاملات فرهنگی و اجتماعی محسوب شده و بهترین قالب برای طرح مضامین مختلف اجتماعی و انسانی است.
محمدپور ادامه داد: باتوجه به اهمیت و نقش این هنر در بهبود و ارتقای ویژگی های شخصیتی انسان باید بیش از پیش مورد توجه اصحاب فرهنگ وهنر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یک اثر سینمایی در هر پلان خود بازتاب جامعه هایی است که در آن نفس میکشیم و زندگی می کنیم، هنری که ویژگی های منحصربفرد و جلوه های بصری و هنری قدرتمندی در آن گنجانده شده و تاثیر گذاری شگرفی برمخاطبان دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد با اشاره به نقش و تاثیر زبان هنری سینما گفت: نقش و تاثیر زبان هنری سینما بر فرهنگ جوامع از دیرباز تاکنون مقوله انکار ناپذیری بوده و همواره در طول سالیان فرهنگ های مختلف برای تبلیغ خود از ابزارمختلفی چون سینما بهره گرفته و بایکدیگر به رقابت پرداخته اند و در این میان تبریز اولین شهری است که خورشید سینمای ایران از آن طلوع کرد.

محمدپور اذعان داشت: تقویم کهن فرهنگ و هنر آذربایجان و تبریز اولین های بسیاری را در خود ثبت کرده است و این شهر گوهر پرور به عنوان یکی از پایگاه های مهم فرهنگی و هنری در ایران با پیشینه غنی تاریخی نقش اساسی در شکل گیری مکاتب و صتایع هنری مختلف داشته و همواره زبان زد عام وخاص است.

وی افزود: در سال ۱۹۰۰میلادی مطابق با۱۲۷۹شمسی یعنی پس از پنج سال بعد از اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر در ۱۸۹۵در پاریس در تبریز اولین سینمای ایران به شکل امروزی به نام سینما سولی دایر شد که با گنجایش ۱۰۰ نفر هر روز یک نوبت فیلم نمایش می داد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی سینما نیز دچار تحولات اساسی شد وبا تغییرات اساسی و ساختار و ماهیت ایرانی -اسلامی پیدا کرد و با فرم و قالب جدید دوران رشد و شکوفایی خود را آغاز نمود.

محمدپور خاطر نشان شد:سینمای ایران و سینمای آذربایجان و تبریز با برخورداری از سرمایه های انسانی برجسته و حرفه ای راه توسعه و تکامل را باقوت ادامه می دهد و در تعامل با جهان سهم خود را در این عرصه ایفا خواهد کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =