جدیدترین بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، ۷۴ درصد جوانان بررسی شده، به دلیل بیکاری و ۳۳.۵ درصد آنان به دلیل وضع مالی نامناسب سرپرست خانواده خود ازدواج نمی‌کنند.

محمدحسین نجاتی: چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟ پاسخ به این سوال ذهن بسیاری از جامعه شناسان طی دو دهه اخیر را به خود درگیر کرده‌است. برخی دلایل اقتصادی را در عدم تمایل جوانان به ازدواج موثر می‌خوانند و برخی دیگر دلایل اجتماعی و تاثیرات فرهنگی تغییر سبک زندگی را.


هرچه است آمار‌ها به روشنی نشان می‌دهند، تعداد ازدواج‌ها در جامعه ایرانی کاهش یافته است و همزمان با این کاهش، سن ازدواج بالا رفته و نسبت طلاق به ازدواج نزدیک‌تر شده است.


همچنین نرخ دوام زندگی در ایران کاهش یافته است و همه اینا نشان می‌دهد جامعه ایرانی در مساله ازدواج دچار چالش‌های خاصی شده است.
در این میان برخی عدم تمایل جوانان به ازدواج را آسیب اجتماعی نمی‌دانند و آن را متاثر از یک تغییر دیدگاه و سبک زندگی جهانی می‌خوانند.

برخی دیگر هم معتقدند این عدم تمایل جوانان به ازدواج می‌تواند برای جامعه ایرانی چالش برانگیز باشد.
با این حال مرکز آمار ایران در ماه جاری نتایج بررسی‌های خود درباره تحت عنوان « طرح آمارگيري از فعاليت‌ها و رفتارهاي فرهنگي خانوار» منتشر کرد. 
بخش‌های زیادی از این طرح مربوط به ساعات مطالعه در میان ایرانی‌ها، عادت‌های فرهنگی مانند سینما رفتن و شکل تفریح‌ها، چگونگی انتخاب پوشاک، شکل مصرف مواد غذایی و غیره است.

اما در بخشی از این طرح مرکز آمار ایران مهم‌ترین دلایل عدم ازدواج جوانان را نیز بررسی کرده است. 
این طرح يكي از طرح‌هاي آماري جديد مركز آمار ايران است كه با هدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به فعاليت‌ها و رفتارهاي فرهنگي خانوارهاي كشور و استفاده از نتايج آن در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي كشور براي اولين بار در سال 1393 و سپس در سال 1394 به اجرا در آمده است.

براساس نتایج این بررسی مهم، مهمترين دلیل معضل ازدواج جوانان از ديدگاه افراد 18 ساله و بيشتر در محیط‌های شهری، به ترتيب بيكاري با 74 درصد ، نداشتن شغل دائم با 54.4 درصد ، مشكل تهيه مسكن با 54.1 درصد، وضع نامناسب مالي سرپرست 33.5 درصد، پيدا نشدن فرد مناسب 30.3درصد و مسئوليت ناپذيري جوانان 20.8 درصد بوده‌است.

جزيیات را در نمودار زیر مشاهده کنید؛

اما نکته جالب در این بررسی وجود عوامل ذکر شده‌ی جدید از سوی جوانان در رابطه با چرایی عدم ازدواج است.
مهم ترین و جالب ترین این عوامل «وضع نامناسب مالی سرپرست» است. این مساله از دو زاویه می‌توان مشاهده و بررسی کرد؛ نخست اینکه، شاید گروهی از جوانانی که این مساله را دلیلی بر ازدواج نکردن خود معرفی کرده‌اند به دلیل وضع مالی نامناسب خانواده خود، درگیر و داد تامین معاش خانواده خود هستند و ازدواج برای آنها اولویت نیست.


زاویه دیگر نیز این است که گروهی هم به دلیل موقعیت مالی نا مناسب خانواده ازدواج نمی‌کنند. به این معنا که چون خانواده آنها امکان حمایت مالی از آنان را ندارند، در اصطلاح عامیانه «پدرشان پولدار نیست».

زندگی‌ها بی‌دوام شده است

با این حال بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد، در ایران شانه ‌به شانه عدم تمایل به ازدواج، طلاق نیز در ایران افزایش پیدا کرده است.
در حال حاضر طلاق در ایران به یکی از بحرانی ترین مقاطع خود طی سال های اخیر رسیده است. هم اکنون ایران با نرخ خام طلاق 2 درصد یکی از بالاترین آمارها در زمینه طلاق را در کشورهای منطقه دارد و حالا پس از چالش های رفتاری، اخلاقی و اقتصادی، چالش های دیگری مانند سبک جدید زندگی شهری نیز، بر این روند افزایشی تاثیر گذار است.

یکی از چالش هایی که در این زمینه، کم تر به چشم می آید، شاخص دوام زندگی در طلاق است. این شاخص در مسایل جمعیت شناختی واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار می گیرد و ناظر بر طول مدت ازدواج تا وقوع واقعه ی طلاق است. براساس بررسی این شاخص، حدود 14 درصد طلاق‌ها در ایران، کمتر از یک سال و 11 درصد آن پس از یک تا دو سال از زندگی مشترک رخ می دهد. در مجموع بیش از 50 درصد طلاق‌ها در ایران در کمتر از 5 سال از زندگی مشترک رخ می دهد. این اتفاق اما در برخی استان های کشور، بحرانی تر است.

هم اکنون میانگین کشور طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده در کل کشور 8 سال است اما استان های ایلام، کردستان، خراسان جنوبی و اردبیل میانگین زیر 7 سال را تجربه می کنند.

از طرف دیگر، استان های یزد، سمنان، اصفهان، مازندران، تهران و البرز دارای میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده بالای 8 سال هستند. این اتفاق در شرایطی است که شاخص دوام زندگی طی سال های 1386 و 1388 کمتر از سال های 1392 و 9 ماهه اول سال 1394 بوده است.

۴۷۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    30 2
    اتفاقا برادر خواهرهای ارزشی ک خوب ازدواج میکنن.مایم که بچه هامون بدرد نمیخورن میخواین چیکار. تو کشوری که دختراش هر سال پیرتر و اقایونش هر سال جوونتر میشند پیوندی اتفاق نمی افته.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    105 6
    بابا اینقدر نگران ازدواج نباشید، هشت میلیارد انسان برای کره زمین کافیه ديگه، تازه هشتاد میلیون برای ایران خشک شده و محاصره شده با جنگ و خون زیاد هم هست والا. نسل جدید نه تنها تو ایران بلکه تو کل دنیا به این درک رسیدن که تولید مثل ديگه کافیه، جمعیت انسان به اشباع داره نزدیک ميشه، شاید باید هدف های مهمتري رو انتخاب کنیم مثل ایجاد دنیایی آزاد تر و کمتر خشن تر. شاید داره وقتش ميرسه که یواش یواش نسل گذشته دنباله رو نسل جوانتر باشند. از همينجا اعلام میکنم بزرگترا، والدین، مسولين، لیدر ها، نصف این جمعیت هم اگه ازدواج کنند برای بقاع انسان کافیه، دنبال هدف های بهتری بگردید
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      12 26
      نیاز به همسر و همدم یکی از اساسی ترین احتیاجات انسان محسوب میشه
    • بی نام RU ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
      26 6
      جک میگی همسر همدم ما باشه بیشتر همدم جیب ما هستند و بلای جانمان
  • معلم بازنشسته IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    33 1
    این هم از سهام عدالت ؟ به جای آن که پولی دست مردم را بگیرد تا به زخم کاری مانند ازدواج بزنند حالا باید پول هم بدهند
  • محمد IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    39 39
    من در سن 28 ازدواج کردم و در یک خانواده معمولی هم بزرگ شدم بچه دوتا کارمندم خیلی هم زندگیم عالی هس از لحظه به لحظه اش لذت می برم کنار همسرم کارم هم ازاده ...به شرطی که اگر در انتخاب همسر بیش از همه چیز عقل و دوس داشتن را لحاظ فرار دهید....
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      5 3
      فعلا گرمی ،بزار یه مدت بگذره اون وقت تو هم مثل بقیه میشی.
  • امیر A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    39 20
    مشکل اصلی از دختر خانوم توقع هایی دارند که پسر هایی از دو دهک بالا از پسش برمیان 90 درصد اون پسر ها هم که اصلی دنبال ازدواج نیستند اگر دخترا توقعشونو پایین بیارن مشکل حله
    • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      7 0
      دخترا توقعشونو پایین بیارن مشکل بیکاری جوونا حل میشه؟ شما انگار تو این جامعه نیستین و از آمار واقعی بیکاری خبر ندارین. بدون داشتن شغل،یه نفری هم نمیشه زندگی کرد چه برسه به اینکه یه نفر دیگه هم اضافه بشه. مشکل اصلی مسئولان بی مسئولیت هستن که خودشونو به خواب زدن
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    15 2
    خبرآنلاین 74درصد بعلاوه 33درصد میشود 107 درصد
    • بی نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      0 0
      داداش داری اشتباه میزنی اون جوری حساب نمیشه که،پرسش شوندگان به چند گزینه میتونستند رای بدن به خاطر همینه بالای 100 درصد شده.برای مثال 74 درصد جلوی گزینه بیکاری تیک زدن و 26 درصد باقی نزدن.
  • بی نام US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    10 1
    همیشه بدهکار مهریه باشی و در آخر فضای مجازی و واقعی با آقا پسرهای پولدار وقت میگذرونه خوب چه کاری ازدواج نکنیم که بهتره اگه قراره سه شیفت کار کنیم در اخر هم با زیاده خواهی هایش بنیان خانواده رو از بین ببره بهتر که ازدواجی صورت نگیره و فرزندی هم به دست این دختر خانم تربیت نادرست نشه که فردای جامعه از این هم بدتر بشه اما در کل هم پسرهای جامعه و هم دختر های جامعه از کوچکترین و کمترین و حداقل ترین اموزشهای زندگی و مهارت فردی برخوردار نیستن و این برمیگرده به وزارت ارشاد و آموزش و پرورش که نمیخواهند واقعیت های جامعه را پذیرا و مطابق با اون برنامه ریزی و عمل کنن و باز اینم بر میگرده به مسئولین بالاتر. آقایی میگفت جامعه و خانواده امریکا در حال فروپاشیه لطفا تشریف ببرید آمریکا ببینید کجا فروپاشیه
  • امیر RO ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    10 1
    زندگی بی‌مایه واقعا سخته.اما از اون سختر بی وفایی خیانت وبی معرفتی که واقعا آدم و داغون می‌کنه مورد مناسب در این دوره بی که ما هستیم واقعا سخت پیدا میشه دخترا پرتوقع شدن از اون طرف مشکل شغل حقوق کم مهریه های بالا مراسم‌های پرخرج و ناسازگاری کم تحملی از هر دو طرف .من۳۳سالم اما هرجا میرم توقعها واقعا بالاست.حتی شهرستان رفتم وضع مالیم خوبه اما قرار نیست با یه زن گرفتن خودم رو به خاک سیاه بشونم.با آدمی که نمی دونم واقعا برای زندگی کردن اومده یا بستن بارش با خونه وماشین وپول من
  • بی نام US ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    14 0
    ازدواج یک مسئله شخصی هست / ازدواج نکردن بهتر از طلاق گرفتن است.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    20 1
    دختره هر چی خونه باباش نخورده نپوشیده نگشته رو از یه جوون ۳۰ ساله میخواد. خوب معلومه اون جوون ۳۰ ساله هم میگه چه کاریه من صب تا شب سگ دو بزنم که عقده های یکی دیگه برطرف بشه؟ اصلا سر کارم نمیرم . ننه آب خورشتو زیاد کن گشنمه
  • بی نام یک A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    32 2
    من 42 سالمه، بهترین مدرک مهندسی از بهترین دانشگاه، خونه، ویلا پول ماشین کارخونه دفتر خلاصه خدا به همه بده شکر خدا کم و کسرس ندارم. ولی هم میترسم چون با این امکانات مهریه بالا بهم میبندم و منم که کلی چیز میز به اسمم هست باید تا قرون آخر بدم و قانون صد و ده سکه شاملم نمیشه. دومم و مهمتر از بالایی اینکه دخترها دیگه پسر شدن و نمیشه باهاشون کنار اومد. به دل نمیشینن
  • پدرام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    1 1
    انشااله درست میشه
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    1 9
    دفعه قبلم گفتم این بارم می گم : من 16 ساله ازدواج کردم و فوق العاده راضی هستم چون تا حالا هیچی نبوده که حاج خانم بخواد و نتونم تهیه کنم دوباره و صد باره : پوووووووووووووووووووول حلال مشکلات
  • نیما IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    11 1
    سلام... من 31 سال سن دارم، حدود 10سال هم هست که جدی دارم کار میکنم هیچ سرمایه ای از پدرم به ارث نبردم، من توی این 10 سال به سختی تونستم حدود 40 میلیون جمع کنم، که بخشی از این پول رو دادم یه ماشین مدل 85 خریدم با کلی خرج حالا شما بفرمایید که چگونه و چطور من میتونم اصلا به فکر تشکیل خانواده باشم؟؟؟؟ به نظرم تیتر مانع جدید ازدواج باید بشه: "مانع اصلی ازدواج"
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    11 1
    هر وقت مادرتون اومد در مورد ازدواج حرف زد سریعا خونه رو ترک کنید تا یه مدت ناپدید بشید تا آبا از اسیاب بیفته بسیار چیز خطرناکیه این ازدواج اسمش ازدواجه ولی در واقع قرض و بدبختی و زندان و زندانی شدن در خونه توسط دختر مردم هست. به نظر من حتی شده برید جنگ ولی وارد این داستان ازدواج نشید.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    26 11
    اگر پدر بی‌پول دارید تقصیر شما نیست اما اگر پدرزن بی‌پول دارید تقصیر شماست.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    10 2
    عاقا کلی فکر کردم ب این رسیدم مشکل ازدواج یه جوون در درجه اول اشتغاله بعد مسکن، برای اشتغالش راهکاری ندارم ولی با توجه به اینکه هشتاد درصد قیمت مسکن برمیگرده به زمینش، اگه یجوری از معادلات اقتصادی قیمت زمین رو حذف کنیم جوون های زیادی میتونن صاحب خونه بشن. به نظر من اگه تو هر استان یک یا دو شهر جدید ساخته بشه ولی به این شکل که مالک همه زمینهای اون شهر ها دولت باشه و زمین رو به مدت 99 سال رایگان در اختیار جوون های دم بخت بذاره، همه میتونن با 20 تا 30 میلیون صاحب خونه بشن،قیمت مسکن تو شهر های دیگه بشدت میاد پایین و فردی که برای شروع مجبور بوده به همچین شهری مهاجرت کنه بعد چند سال اونقدر توانمند میشه که میتونه برگرده شهر خودش و ملک خودش رو داشته باشه
    • جعفر A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      2 0
      تو هیچ فکر نکردی عوامل غیرمادی مثل تفکیک جنسیتی هم وجود داره؟
  • بابک 786 RO ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    16 24
    اکثر کامنتها را خوندم ...همه ناراضی و مینالن ...ولی اگر هرکس از دیگری میناله .از خودمون شزوع کنیم همه چیز تحت نظارت پروردگار است . از تو حرکت از خدا برکت باور کنین اروپایی ها و کشورهای پیشرفته معنی حرف را فهمیدن ما نفهمیدیم.اکثرا دنبال پول باد اورده و بدون سختی ره صد ساله رفتنن.میدونم سخته نفسمم از جای گرم بلند نمیشه ولی اینو میدونم خدا قول داده هر کس یسم الله بگه و به خودش توکل کنه جواب میگیره دیرو زود داره ولی سوخت و سوز نداره .32 سالمه چند بار خواستم ازدواج کنم نشده اون کیسی هایی هم که من میخوام جواب مثبت نمیدن سطحشون بالاس .ولی این باعث میشه رو خودم کار کنم وعیب هامو از بین ببرم نه فغان که ای دخترخوب نیست و این حرفا خدا گردانده امور است .زندگی کردن میزان زیادی به دید شما از زندگی بستگی
    • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      11 2
      مرد حسابی این همه فقیر رو در جامعه نمیبینی؟ این همه ادم بیچاره رو؟
    • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      5 3
      مرد حسابی اینهمه فقیر رو میبینیم ولی چند ملیون کارگر افغانستانی رو هم میبینیم که از این مملکت پول در میارن و میفرستن و ازدواج هم میکنن... الان خیلیهاشونم اوستا کار شدن
  • نادر A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    22 2
    بیخود آلمان رو ول کردیم اومدیم
  • درویشی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    9 2
    متاسفانه دختر های امروزی فقط مصرف گرا هستند و مرد رو با میزان پولش میسنجن و شرایط روحی ومعنویات اصلا براشون مهم نیست البته پول وکار و.. هم مهمه ولی اگر کسی درآمدش کم بود ویا سرمایه زیادی نداشت نباید ازدواج کنه ؟؟؟؟
  • جناب جان IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    13 0
    من پولدار نیستم اما دلیل ازدواج نکردنم تو سن 29 سالگی این نیست.والدینم منو جوری تربیت نکردند که بتونم روی پای خودم بایستم و شدیدا ضعف دارم و تلاشم برای اصلاح خودم تا حالا بی نتیجه بوده، بنابراین تصمیم گرفتم با خودم صادق باشم و زندگی یه نفر دیگه رو به گند نکشم حتی اگر تمایلات نفسانیم چیز دیگه ای رو طلب کنه