ماجرای شیرخشک‌های فاسد وارداتی توسط یاسین رامین چه بود؟/ وکیل رامین: شایعه است،‌ کسی شکایت نکرده

وکیل یاسین رامین در پرونده شکایت از مطرح‌کنندگان موضوع شیرخشک فاسد می‌گوید: از افرادی که شایعه شیرخشک‌های فاسد را علیه خانواده رامین مطرح کرده‌اند، شکایت کرده‌ایم.

فهیمه حسن‌میری: موضوع شیرخشك‌ها هنوز بر سر زبان‌هاست، شیرخشك‌هایی كه عده‌ای مي‌گويند فاسد بوده و نوزادانی را نابینا كرده یا به كام مرگ كشانده. در پی پرونده چند سال گذشته شكایت هلال‌احمر از یاسین رامین، این موضوع حاشیه‌های زیادی پیدا كرد و گفته شد فرزند محمدعلی رامین، ‌با استفاده از نفوذ پدرش در دولت احمدی‌نژاد توانسته محموله‌ عظیمی از شیرخشك‌های فاسدشده را وارد و توزیع كند كه سود كلان برای خودش داشته و ضررهای جبران‌ناپذیر برای بعضی خانواده‌ها.

این موضوع هنوز هم مطرح می‌شود و تنورش داغ است،‌ مخصوصا وقتی مهناز افشار، همسر یاسین رامین، فعالیت جدیدی را شروع می‌كند یا در شبكه‌های اجتماعی، درباره موضوعات مختلف واكنش نشان می‌دهد، هجمه‌ زیادی علیه او درباره فعالیت همسرش شدت می‌گیرد. این موضوع حتی به جایی رسید كه این بازیگر كه سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» هم هست و برای بهبود وضعیت كودكان تلاش می‌كند، با گلایه از بعضی حرف‌ها، در یك نشست خبری، نسبت به این موضوعات واكنش نشان داد و خواست كه تسویه‌حساب شخصی را از فعالیت اجتماعی او جدا كنند. او تاکید کرد که به اندازه منتقدان، پیگیر این موضوع است و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، آن را جنایتی غیرقابل بخشش می‌داند که لازم است به آن رسیدگی شود.

اما موضوع به اینجا ختم نشد و در ادامه، باز هم افرادی همان اتهامات را به یاسین رامین و مهناز افشار نسبت دادند، تا این که خبر رسید صبر این خانواده تمام شده و علیه مطرح‌كنندگان موضوع شیرخشك‌های فاسد، شكایتی تنظیم شده است. وحید مشگانی فراهانی، وكیل یاسین رامین در پرونده شكایت از مطرح‌كنندگان موضوع شیرخشك فاسد است. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین چنین چیزی را شایعه می‌داند: «این موضوع از اساس شایعه است بنابراین از افرادی كه شایعه شیرخشك‌های فاسد را علیه خانواده رامین مطرح كرده‌اند، شكایت كرده‌ایم و آن را رسیدگی قضایی می‌كنیم.»

گفت‌وگوی خبرآنلاین با وکیل یاسین رامین را در ادامه بخوانید:

آقای مشگانی، شما به عنوان وكیل آقای رامین‌، چه پاسخی به موضوع شیرخشك‌های فاسد و صحت و سقم این موضوع دارید؟

این موضوع شایعه است. همیشه شایعات پیرامون این خانواده وجود داشته مخصوصا از زمانی كه یاسین رامین با مهناز افشار ازدواج كرد، این شایعات بیشتر هم شد. از بحث مهریه‌ میلیاردی گرفته تا خرید باشگاه استقلال، كاسبی از تحریم و سایر موارد كه از جهت‌گیری‌های سیاسی نیز بی‌بهره نبوده است. هیچگاه هیچ كدام از این شایعات رسما اثبات نشد و جالب اینجاست كه هیچ یك از منابعی كه می‌توانست آنها را تكذیب كند هم تكذیب نكرد. ولی اوج این شایعات از زمانی بود كه پرونده‌ای از سوی هلال احمر علیه یاسین رامین مطرح شد. بعد از آن بود كه مباحثی مطرح شد درباره این كه آقای رامین، شیرخشك‌های آلوده وارد كرده كه منجر به مرگ یا نابینایی عده‌ای نوزاد شده است. این شایعه بیشتر از یك سال است مطرح شده و ما هر چه فراخوان داده‌ایم، تحقیق كرده‌ایم، بررسی و پیگیری كرده‌ایم، حتی یك پرونده ثبت شده شكایت در این زمینه ندیده‌ایم. همینجا باز هم این فراخوان را اعلام و تقاضا می‌كنیم دولت، نهادهای مسئول یا سازمان‌های مردم‌نهاد، كارگروهی تشكیل دهند تا در این مورد تحقیق شود و حتی اگر یك مصداق پیدا كنند كه آقای رامین در این قضیه نقش داشته، او باید پاسخگو باشد. من به اندازه توانایی خودم تحقیق كردم و فرد متضرری بابت این موضوع پیدا نكردم. البته این سهم را به عنوان یك كنشگر اجتماعی در قالب یك وظیفه مدنی به عهده گرفتم و بعد از این كه به نتیجه نرسیدم، تصمیم گرفته شد با شایعه‌سازان مقابله كنیم.

اما این موضوع كه شما می‌گویید شایعه است، در جامعه گستردگی زیادی پیدا كرده.

بله به محض این كه یك خروجی رفتاری از سوی آقای رامین یا همسرش خانم افشار در جامعه بروز پیدا می‌كند، خبرگزاری‌ها یا افراد عادی با جهت‌گیری‌های مختلف این شایعه را دوباره مطرح می‌كنند، مدتی این موضوع دست به دست می‌چرخد و فروكش می‌كند تا زمان بعدی. این ماجرا در طول این مدت به صورت تسلسل‌وار ادامه پیدا كرده تا این كه مجبور شدیم فراخوانی بدهیم به نهادهای دولتی، سازمان دادگستری و قوه قضاییه، وزارت بهداشت، سازمان‌های مردم‌نهاد و هر شخص حقیقی. این فراخوان مبنی بر این است كه هركسی حتی یك مورد اعلام كند كه فردی به واسطه چنین امری یعنی مصرف شیرخشك آلوده دچار مشكل شده، ما به آن رسیدگی می‌كنیم، اما مساله اینجاست كه اصلا چنین چیزی وجود ندارد و گستردگی این شایعه ما را ناچار كرد از این افراد شكایت كنیم.

یعنی از افرادی كه درباره شیرخشك‌های فاسد حرفی بزنند، شكایت می‌كنید؟

ببینید به هر حال حیثیت این خانواده بنا به این بازی تحت ‌الشعاع قرار گرفته، بنابراین طبیعی است تا زمانی كه این موضوع به صورت رسمی اثبات نشود، هر كس به این شایعات دامن بزند و با حیثیت این خانواده بازی كند، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، چه شخص حقیقی و چه حقوقی، او را مورد پیگرد قرار دهیم.

تاكنون شكایتی هم كرده‌اید؟

بله. در حال حاضر نزدیك به 40 نفر از اشخاص حقیقی به اتهام نشر اكاذیب و افترا در دادسرای جرایم رایانه‌ای تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و علیه سه خبرگزاری و روزنامه هم در داسرای جرایم فرهنگ و رسانه پرونده تشكیل شده. این افراد، كسانی هستند كه به شوخی یا جدی این موضوع را مطرح می‌كنند، كسانی كه می‌خواهند از این فضای مه‌آلود استفاده كنند و در شش ماه گذشته به این اتهامات واهی دامن زده‌اند. تا زمانی هم كه كسی نتواند این اتهامات بی‌پایه و اساس را اثبات كند، این رویه را ادامه خواهیم داد. این موضوع شامل كامنت و توییت هم می‌شود و اشخاصی كه این موضوع را بدون دلیل و مدرك در فضای مجازی از توییتر، فیس‌بوك، اینستاگرام، تلگرام و ... گرفته تا فضای واقعی مطرح كنند، از ناحیه مراجع قضایی مورد تعقیب قرار می‌دهیم.

اولین شخصی كه چنین موضوعی را مطرح كرده چطور؟

با توجه به این كه این موضوع به خیلی قبل برمی‌گردد، دشوار است اولین مطرح‌كننده این شایعه را پیدا كنیم. من خودم حدسیاتی دارم و فرد و خبرگزاری خاصی را حدس می‌زنم اما چون اطمینانی نسبت به این موضوع ندارم، نمی‌خواهم اظهارنظر قطعی در این زمینه داشته باشم.

سوالی كه پیش می‌آید این است كه اگر آقای رامین مقصر نبوده‌، اصلا چرا علیه او طرح دعوا شده؟

در پرونده‌ای كه سازمان هلال احمر علیه آقای رامین اقامه دعوا كرده، من مستقیما وارد نشدم اما از آنجا كه در جریان این موضوع قرار دارم، باید بگویم این طرح دعوا هنوز منجر به صدور هیچ حكمی نشده. این صرفا یك طرح دعوا بوده و روند خودش را طی خواهد كرد. موضوع نزاع یاسین رامین با هلال احمر هم شیرخشك آلوده نبوده، این بوده كه هلال احمر می‌گوید من امانتی به شما سپردم كه آن را به امری بگمارید و به زعم من نگماشته‌اید كه این موضوع هم شدیدا مورد انكار موكل من بوده، اساسا این موضوع با شایعه شیرخشك‌های آلوده تفاوت دارد. این نكته لازم به توضیح است در تمام شكایاتی كه نسبت به افراد منتشركننده اكاذیب و شایعات كه در مراجع دادگستری صورت گرفته، به مندرجات پرونده اخیر اشاره شده تا مراجع رسیدگی‌كننده با علم به عدم ارتباط موضوع مورد رسیدگی و شایعات منتشر شده، اقدام به تحقیق و تعقیب كند.

ولی آقای رامین چند ماه را هم در زندان سپری كرده.

درباره این كه چرا آقای رامین در زندان بوده باید بگویم این موضوع نشان دهنده مجرم بودن نیست. در یك فرایند رسیدگی كیفری، بعد از تفهیم اتهام، قرار كیفری صادر می‌شود كه آن فرد متهم یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از عهده قرار كیفری برآید. ایشان هم یا نتوانسته یا نخواسته كه این قرار را تامین كند. بازداشت ایشان دلیلی بر محكوم و مجرم بودن نیست، این موضوع هم شامل همه در یك فرایند كیفری می‌شود. بعد از این كه مبلغ این قرار، كمتر شد، موكل من تصمیم به تودیع چنین تامینی گرفت.

با همه این اوصاف، اگر ثابت شود كه موضوع شیرخشك‌های فاسد شایعه نبوده و موكل شما در این مورد مقصر بوده چطور؟

اگر موكل من خطایی كرده باشد و اثبات شود، باید جوابگوی این خطا باشد. خانم افشار به عنوان همسر موكلم هم بر این موضوع تاكید كرده و من هم تاكید می‌كنم كه به عنوان وكیل، دفاعی از این موضوع نخواهم داشت و او باید پاسخگو باشد ولی تا زمانی كه رفتار خلاف قانونی را مرتكب نشده، لازم است حیثیت او حفظ شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی خبر A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    77 3
    آره راست میگه. اصلا من وارد کردم. ایشون بی گناهه
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    62 4
    طرف ژن خوب داشته که شکایات به جایی نرسیده
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    54 4
    ظاهرا بدهکار هم شدیم
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    47 3
    واژگان جدید در ایران امرکز : شایعه یعنی‌ ماسمال کردیم رفت. تکذیب یعنی‌ هنوز نتونستیم ماسمال کنیم.
  • هاشم IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    50 4
    ایشان همچون طفلی که تازه متولد شده اند بی گناهند. بنده شاهد هستم. شیر خشک را عمه جان پدر داماد ما وارد کرده
  • بی نام DE ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    47 7
    دیگه از پدر بزرگوارشون معلومه اینها چه خانواده ای هستند...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    49 4
    کار خودشه الانم مظلوم نمایی میکنه.