ایسنا نوشت: سخنگوی کاخ سفید در واکنش به گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا درباره ممنوعیت مهاجرتی گفته است که این گزارش ارزیابی اطلاعاتی مورد نظر ترامپ نیست و رئیس‌جمهوری آمریکا آن را معتبر نمی‌داند.

 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا تاکید شده بود که ممنوع کردن ورود شهروندانی از هفت کشور عمدتا مسلمان راه موثری برای متوقف کردن روند ورود تروریست‌ها نیست چرا که تعیین یک سری کشورهای خاص نمی‌تواند مولفه معتبری برای فعالیت‌های تروریستی بالقوه باشد. 

رئیس‌جمهوری آمریکا تنها به این دلیل با گزارش مذکور درباره ممنوعیت مسافرتی جنجالی علیه مسلمانان مخالفت کرده است که ادعای او را درباره اینکه طرح مسافرتی مذکور موجب ارتقای امنیت ملی آمریکا می‌شود، اثبات نکرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده تا یک نسخه اصلاح‌شده از دستور جنجالی مهاجرتی‌ خود ارائه کند. اجرای دستور پیشین که ۲۷ ژانویه امضا شد، از سوی دادگاه‌های آمریکا متوقف شد. با این حال ترامپ تاکید داشت که این یک اقدام امنیتی است و یک ممنوعیت دینی محسوب نمی‌شود! طبق آن دستور، ورود مسافرانی از هفت کشور ایران، عراق، یمن، سومالی، لیبی، سودان و سوریه ممنوع می‌شد.

در گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا همچنین آمده است که طی شش سال گذشته آن دسته از شهروندان آمریکایی متولد خارج که در حملات تروریستی مشارکت داشتند، از ۲۶ کشور مختلف بوده‌اند. تنها کشور عراق و سومالی جزو ۱۰ کشوری محسوب می‌شوند که شهروندانی از آنها در اقدامات مرتبط با تروریسم در آمریکا مشارکت داشتند. از زمان ۱۱ سپتامبر، هیچکدام از شهروندان هفت کشور مذکور در هیچ حمله تروریستی موفقیت‌آمیزی دست نداشته‌اند.

طبق گزارش مذکور، بیش از نیمی از ۸۲ فردی که "از ابتدا" در آمریکا ساکن بوده‌اند و حین مشارکت در اقدامات مرتبط با تروریسم در آمریکا کشته شدند، متولد آمریکا بوده‌اند.

طبق گفته مقام‌های کنونی و سابق، تحلیلگران از این اطلاعات برای تدوین سیاست‌های ضد تروریسمی استفاده می‌کنند و آن را در اختیار سایر نهادها هم قرار می‌دهند. با این حال کاخ سفید مدعی است که این گزارش با انگیزه‌های سیاسی تدوین شده و براساس تحقیقات ضعیف است. سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا هم در تلاش برای کم اهمیت نشان دادن اختلافات با کاخ سفید گفت که این گزارش تنها یک "تفسیر" از منابع عمومی موجود بوده است.

مایکل شورت، سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار یک ارزیابی اطلاعاتی شده بود اما این گزارش آن ارزیابی اطلاعاتی مورد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا نبود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =