ایلنا نوشت: رئیس انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به اینکه مهمترین داروی بیماران پوکی استخوان از پوشش سازمان‌های بیمه‌گر خارج شد، گفت: به یکباره این دارو برای حدود ۷ هزار بیمار قطع شده، یعنی درمان این بیماران به شکل ناگهانی متوقف شده است و این بیماران بلاتکلیف مانده‌اند.

احمدرضا جمشیدی، رئیس انجمن روماتولوژی ایران درباره حذف داروی تری‌پاراتاید از لیست بیمه‌ها گفت: داروی تری‌پاراتاید از تحت پوشش بیمه خارج شده‌ است و علت آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: داروی تری پاراتاید یک داروی منحصر به فرد است. زمانی که بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان خیلی شدید دارند و به خصوص دچار شکستگی‌های مهره می‌شوند تنها دارویی که برای درمان وی مفید است؛ همین تری‌پاراتاید است و ما ابزار دیگری برای درمان این بیماران نداریم.

رئیس انجمن روماتولوژی با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر دیگر این دارو را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند، گفت: متاسفانه معلوم نیست به کدام دلیل غیرعلمی سازمان‌های بیمه‌گر تصمیم‌ گرفتند؛ این دارو را از لیست بیمه خارج کنند.

جمشیدی با تاکید براینکه داروی تری پاراتاید تولید داخل است، افزود: یکی از افتخارات کشور تولید داروی تری‌پاراتاید است که تکنولوژی بسیار بالایی دارد.

رئیس انجمن روماتولوژی تصریح کرد: به یکباره این دارو برای حدود ۷ هزار بیمار قطع شده، یعنی درمان این بیماران به شکل ناگهانی متوقف شده است و این بیماران بلاتکلیف مانده‌اند و هیچ درمانی نیست که بخواهند ادامه دهند. طول دوره درمان این دارو ۱۸ تا ۲۴ ماه است، در حالی که به طور مثال بیماری ۶ ماه دارو مصرف کرده و امروز یک دفعه درمان قطع شده است.

او با اشاره به هزینه دارو گفت: باتوجه به اینکه این دارو تکنولوژی بالایی دارد، بسیار گران است و بیماران بدون حمایت بیمه‌ها قادر به تهیه این دارو نیستند و عملا وضعیت به این گونه شده‌است که سازمان بیمه‌گر می‌گوید؛ من هیچ مسئولیتی در برابر بیماری که پوکی استخوان شدید دارد و دچار شکستگی استخوان می‌شود، ندارم.

جمشیدی افزود: این مسئله رسما به شورای عالی بیمه و سازمان غذا و دارو اعلام شده و با معاونت درمان نیز نامه‌نگاری‌هایی شده است. همچنین به تک تک سازمان‌های بیمه‌گر نیز نامه ارسال کردیم که متاسفانه تا امروز هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۵ روز است که این دارو قطع شده و بیماران بسیار برای این مسئله نگران هستند، زیرا درمان‌شان قطع شده است. هزینه‌هایی که یک شکستگی به بیماران و سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل می‌کند، بسیار بالاتر از هزینه این داروست و اگر بیمه‌ها این مسئله را محاسبه می‌کردند، این دارو را از تحت پوشش خود درنمی‌آوردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر براساس یک مطالعه که پایه علمی ندارد این دارو را از لیست‌ خود حذف کردند و متاسفانه بیماران را بلاتکلیف گذاشتند.

جمشیدی با اشاره به اینکه بیمه‌ها به خاطر مشکلات مالی این دارو را از لیست حذف کردند، گفت: این تصمیم برای داروهایی باید گرفته شود که مشابهش وجود داشته باشد. اینکه یک دفعه مردم بیمار را بی‌دفاع رها کنیم، کار غیرانسانی مرتکب شده‌ایم. غالب بیمارانی که دچار پوکی استخوان و شکستگی‌های شدید هستند، سطح مالی‌شان از متوسط هم پایین‌تر است که امروز بی پناه رها شدند این مسئله حتی توجیه علمی هم ندارد، زیرا این دارو هیچ مشابهی ندارد.

او تاکید کرد: سازمان‌های مربوطه با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام شده، هنوز هیچ پاسخی به ما ندادند، حتی می‌‌خواستیم در جلسات شورای عالی بیمه نیز شرکت کنیم که ‌همچنان آنها نیز پاسخی ندادند. از طرفی مطالعه‌ای برای سازمان غذا و دارو فرستادیم که آنها این مطالعه را تایید و به شورای عالی بیمه ارسال کردند، اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

یکی از بیماران پوکی استخوان که با این دارو تحت درمان بوده نیز درباره این مسئله به خبرنگار ایلنا، گفت: حدود یک و ماه نیم است که این دارو از لیست بیمه حذف شده و دارویی که با ۶۰ هزار تومان قابل خریداری بود، امروز حدود ۶۰۰ هزار تومان است که هزینه بسیار سنگینی را تحمیل کرده است و متاسفانه به علت عدم توانایی در پرداخت هزینه دارو ناچار به توقف درمان شده‌ام.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =