ایرنا نوشت: قانون «حذف سوگند به ختم نبوت پیامبر اسلام» در قانون انتخابات پاکستان که طی هفته های اخیر با اعتراض فراوان از سوی گروه های سیاسی مواجه شده و پنجشنبه سیزدهم مهرماه نیز در مجلس این کشور اصلاح شده بود، از سوی مجلس سنا با عنوان الزام «سوگند به ختم نبوت» تصویب شد.

در اصلاح قانون انتخابات پاکستان برای فراهم کردن شرایط ریاست دوباره «محمد نواز شریف» نخست وزیر پیشین پاکستان بر حزب مسلم لیگ نواز ، به جای «من سوگند یاد می کنم» که حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خداوند است، «من اعلام می کنم» آورده شده بود.
این تغییر ، با اعتراض گسترده احزاب سیاسی و مذهبی رو به رو شد.
سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان نیز پس از این اعتراضات در پاسخ به اعتراض احزاب و گروه های سیاسی در خصوص قانون جدید گفته بود: حذف سوگند به ختم نبوت پیامبر گرامی اسلام در اصلاح قانون انتخابات، اشتباه نگارشی است و بزودی برطرف می شود.
رئیس مجلس ملی پاکستان عصر روز گذشته (چهارشنبه) در نشست با رهبران احزاب سیاسی این کشور اعلام کرده بود: دولت هرگز عمداً خواهان تغییر سوگند یاد کردن به ختم پیامبر اسلام نبوده و این یک اشتباه نگارشی بوده است.
وی افزوده بود: در این باره بزودی لایحه اصلاح در قانون جدید را در مجلس ملی مطرح و نگرانی احزاب سیاسی را برطرف خواهیم کرد.
براساس قانون انتخابات پاکستان ،هر نامزد انتخابات می بایست به همراه مدارک و فرم ثبت نام، سوگند نامه ای را نیز به کمیسیون انتخابات ارائه کند.
در این سوگند نامه آمده است: من سوگند یاد می کنم که حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خداوند است و من به این حقیقت عقیده دارم. اما در قانون جدید «من اعلام می کنم» که حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خداوند است، آمده است.
«شاه محمود قریشی» نماینده پارلمان ملی پاکستان از حزب «تحریک انصاف» نیز در این خصوص گفته بود: حزب ما خواهان تغییرات بیشتر در لایحه جدید انتخابات است زیرا برخی از بندهای جدید در دادگاههای مختلف قابل به چالش کشیدن است. وی افزود: برخی از رهبران سیاسی با استفاده از این بندها با وجود ردصلاحیت بار دیگر توانستند به ریاست حزب خود برسند.
«شیخ رشید احمد» رئیس حزب مسلم لیگ عوامی، لغو قانون جدید انتخاباتی را خواستار شده بود.
وی گفت: بی اعتنایی به ختم نبوت در قانون جدید انتخابات را دولت برای خوشحال کردن کشورهای غربی انجام داده است.
قانون «حذف سوگند به ختم نبوت پیامبر اسلام» در قانون انتخابات پاکستان که هفته های اخیر با اعتراض فراوان از سوی گروه های سیاسی مواجه شده بود، پنجشنبه هفته گذشته در مجلس این کشور اصلاح شد و از سوی مجلس سنا نیز این اصلاحیه تصویب شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =