یک کارشناس بین‌الملل معتقد است که در بحث همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نیاز است که آیت‌الله سیستانی ورود کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی خوانساری کارشناس روابط بین الملل درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان در گفتگویی کوتاه به خبرنگار ما گفت: «ایده همه پرسی در کردستان عراق از نگاه بین الملل و معادلات در ارتباط با ایجاد قدرت، مبنای وطن کردی ندارد. اول به دلیل مخالفت سازمان ملل و همه کشورهای جهان به غیر از اسرائیل،  و دوم به دلیل حکومت و حاکمیت مشروع مورد حمایت سازمان در بغداد که یکپارچگی ارضی عراق را تضمین می کند. ضمنا کافی است که آیت الله سیستانی بر حفظ یکپارچگی عراق تاکید نمایند.»

خوانساری در ادامه با تاکید بر تمامیت ارضی عراق افزود: «بنابراین برگزاری رفراندوم بدون حمایت های منطقه ای و جهانی حتی اگر در قالب یک آرزو و یا یک اشتباه محاسبه سیاسی صورت پذیرد، نه تنها اعتبار سیاسی و مشروعیت بین المللی برای ملت سازی و دولت سازی ایجاد نمی کند، بلکه بر مشکلات موجود هم خواهد افزود.»

این کارشناس بین الملل در ادامه ماهیت و پیامدهای این همه پرسی گفت:

«رفراندوم یعنی تجزيه عراق و مقدمه جنگ برای حفظ مرزها و قلمرو ارضی، و درست در زمانی صورت می گیرد که گروه های تروریستی حافظ منافع بیگانگان در عراق و سوریه در مرحله شکست کامل قراردارند و راهبرد جدید بازیگران فرا منطقه ای، تلاش برای موازنه  قدرت و ایجاد ظرفیت ظرفیت ژئواستراتژیک در عراق در مقابل کشورهای غیر همسو در منطقه است.

در یک جمع بست می توان گفت که هدف از برگزاری رفراندوم یک مانور برای تثبیت قدرت تضعیف شده اقلیم، و چانه زنی سیاسی با دولت مرکزی بغداد جهت امتیاز گیری بیشتر و تقسیم غنائم در بخش  ذخایر نفتی بویژه در کرکوک می باشد.

اما اختلافات داخل گروهها و اقوام کرد و فساد اداری نهادینه شده در کردستان عراق، هرگز اجازه تشکیل یک دولت مستقل را به اقلیم  نخواهد داد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    16 11
    بیایید یه جور دیگه به این موضوع نگاه کنیم این که اگه ما حمایت کنیم چی می شه؟
    • nima IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      5 8
      چیز خاصی نمیشه امنیت عراق و ترکیه و سوریه و ایران به خطر خواهد افتاد و از طرفی اسرائیل قدرتمند تر خواهد شد و به نفت بسیاری دست پیدا میکنه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 7
      بارزانی ها ثابت کردن که نمک نشناس هستن. مشکل این است