افتتاح نمایشگاه خودرو دیترویت، همان و رونمایی از تازه‌ترین محصولات دنیای فناوری، همان. ستاره روز نخست نمایشگاه هم چیزی نبود جز تاکسی پرنده خودران و برقی شرکت «اسپیس‌ایکس»، موسوم به « Mobi-One ».

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، بخش فناوری‌های پروازی شرکت اسپیس‌ایکس که «AirSpaceX» نام دارد، طرحی از برنامه‌های خود را برای آینده خدمات تاکسی هوایی در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی (NAIAS) در دیترویت ارائه کرد. با این محصول، ایلان ماسک، کارآفرین معروف و مالک شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا موتورز، نشان داد که برای بازارهای نوین روبه‌رشدی مانند پروازهای شهری نیز برنامه دارد.

تاکسی پرنده این شرکت که «Mobi-One» نام دارد، هواپیمایی برقی و خودران با قابلیت پرواز و فرود عمودی است که می‌تواند با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، محموله‌های باری و سرنشین را جابه‌جا کند.

به گفته مسئولان ایراسپیس‌ایکس، فقط در ایالات‌متحده سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار بابت سوخت، عدم بهره‌وری در ترافیک و تأخیرهای حاصل از آن هدر می‌رود. رانندگان شهری آمریکا در هر سال ۴۲ ساعت در ترافیک گیر می‌کنند و ۱۷ میلیارد کیلوگرم کربن را در جو زمین منتشر می‌کنند. این در حالی است که این تاکسی پرنده، جایگزینی پاک و بی‌صدا برای حمل‌ونقل جاده‌ای است و تولید آن نیز مقرون به‌صرفه تمام می‌شود.

«Mobi-One» از ۶ موتور الکتریکی روی بال و ۲ موتور در انتهای بدنه بهره می‌برد و سازندگانش ادعا می‌کنند که این موتورها از بالگردها هم کم‌صداترند. این پرنده برای حمل ۲ تا ۴ مسافر و بارهای بیش از ۲۰۰ کیلوگرم با سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت طراحی شده و با هر بار شارژ باتری می‌تواند تا ۱۰۴ کیلومتر جابه‌جا شود.

ایلان‌ماسک، تاکسی پرنده ساخت

این تاکسی هم امکان هدایت خودران دارد و هم می‌توان از صندلی خلبان، هدایت آن را در دست گرفت. اینترنت پرسرعت، سیستم ضد تصادف و سیستم هشدار ایمنی از دیگر امکانات این تاکسی پرنده است.

به غیر از جابه‌جایی مسافر و محموله، می‌توان از آن برای عملیات نجات پزشکی، تخلیه در زمان وقوع حوادث طبیعی، گردآوری اطلاعات تاکتیکی، نظارت و شناسایی و پروازهای تحقیقاتی نیز استفاده کرد.

هم‌اکنون کارهای اولیه طراحی مهندسی ساخت آن در حال انجام است، اما امید می‌رود که نمونه کامل و عملیاتی آن به زودی آماده شود.

«جی‌پی یورو» مدیر تجاری «ایر اسپیس‌ایکس» می‌گوید: «هدف ما این است که تا سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۵)، تعداد ۲۵۰۰ دستگاه از این هواپیما را در ۵۰ شهر بزرگ آمریکا راه‌اندازی و زیرساخت‌ها آن را فراهم کنیم. برنامه توسعه این وسیله بسیار وسیع، فشرده و پرهزینه خواهد بود؛ اما حمل‌ونقل هوایی به عنوان ۱ سرویس می‌تواند میلیاردها دلار بهره‌وری اقتصادی داشته باشد. ما در حال بررسی مجموعه وسیعی از گزینه‌های تأمین مالی، ازجمله مالکیت پراکنده و مدل‌های به اشتراک‌گذاری سهام هستیم.»

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =