تسنیم نوشت:

سفیر ایران در دهلی‌نو گفت: رئیس جمهوری ایران از هند خواسته است تا ۸ میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی ایران سرمایه گذاری کند که توسعه بندر استراتژیک چابهار از آن جمله است.

یک مقام ایرانی در دهلی نو گفت، رئیس جمهوری ایران از هند خواسته تا در پروژه های زیرساختی به ارزش 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند که شامل نقش بیشتر در توسعه بندر استراتژیک چابهار است.

بندر چابهار در جنوب شرق ایران واقع شده و نقشی محوری در تلاش های هند برای دور زدن خاک پاکستان و رسیدن به افغانستان و کشورهای آسیای میانه دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند به رویترز گفت، روحانی در جریان دیدار اخیر خود با نارندرا مودی، نخست و زیر هند در حاشیه نشستی در روسیه که چند روز قبل از توافق تاریخی بین ایران و قدرت های جهانی برگزار شد، به هند پیشنهاد کرده بود نقشی بزرگتر ایفا کند.

غلامرضا انصاری افزود: «پتانسیل (همکاری) بین ایران و هند بسیار بالاست، اما ما با دیواری به نام تحریم مواجه ایم. دیوار فشارهای آمریکا.»

انصاری در ادامه گفت، با توجه به احتمال لغو تحریم ها در آینده نزدیک، به دلیل «روابط تجاری نزدیک و منافع مشترک دو کشور در توسعه ارتباطات حمل و نقل با آسیای میانه» اکنون «فرصتی طلایی» برای هند است تا بتواند فرصت های سرمایه گذاری بیشتری در ایران به دست آورد.

سفیر ایران در هند ادامه داد: «ارتباطات سیاست اصلی دولت مودی است که اتفاقا سیاست دولت ایران نیز هست.ما در زمینه ارتباطات 8 میلیارد دلار پروژه پیشنهاد کرده ایم.»

دیدار مودی با روحانی بخشی از سفر نخست وزیر هند به آسیای میانه برای افزایش نقش دهلی نو در منطقه بود.

مشخص نیست که نخست وزیر هند به این پیشنهاد حسن روحانی چه واکنشی نشان داده است.

ایران و هند در سال 2003 توافق کردند تا بندر چابهار در ساحل دریای عمان و در نزدیکی مرز با پاکستان را توسعه دهند، اما به دلیل تحریم ها علیه ایران، این طرح تا به امروز به تاخیر افتاده است.

 

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =