معماران تخت جمشید از کجا کپی کاری کردند؟

«خبرجنوب» نوشت: گرچه تخت جمشید بزرگترین و منحصربه فردترین بنای سنگی جهان است و نمونه آن را در هیچ کجای دنیا نمی توان دید، اما معماری این بنای هخامنشی هم از الگویی گرفته شده که بقایای آن در محوطه جهانی پاسارگاد است. مجموعه بناهایی که بر روی صفه ای از سنگ ساخته شده و به گفته کارشناسان، قدمت این مجموعه به قبل از دوره هخامنشیان بازمی گردد و در دوره حکومت کوروش و داریوش هخامنشی، الگویی برای ساخت دیگر بناهای سنگی این دوران بوده است.

در شمالی ترین نقطه مجموعه بناهای پاسارگاد تپه ای طبیعی با استحکامات خشتی وجود دارد که حدود پنجاه متر از سطح دشت بلندتر است، این محوطه به نام تل تخت معروف است و در سالهای گذشته کاوش شده، اما به دلیل نبود حفاظت مستمر در حال از بین رفتن است.
از خردادماه امسال پروژه های حفاظت و احیای تل تخت آغاز شده و همچنان ادامه دارد با این هدف که این محوطه مکانی برای بازدید گردشگران به حساب آید.
یک فصل آواربرداری برای این منطقه درنظر گرفته شده که با کمک تیم باستانشناسی انجام شد.
کارگاه تولید خشت راه اندازی شد تا این ساختارها احیا و پلن معماری این بنا خواناتر شود.
بنا بر این گزارش تل تخت یا دژ داریوش، معروف به تخت مادر سلیمان، یکی از بناهای محوطه پاسارگاد است که در زمان ایران باستان به عنوان بنایی تشریفاتی و مذهبی مورد استفاده قرار میگرفت.باستان شناسان تاریخ گذاری های متفاوتی برای ساختارهای معماری این مجموعه تعریف کرده اند و قدمت آن به دوران حکومت کوروش (546 تا 530 قبل از میلاد مسیح) مربوط می شود.
در اين رابطه حميد فدايي مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد به خبرنگار ما گفت: تل در واقع همان تپه است و تخت در گويش محلي به مفهوم صفه و تختگاهي مي باشد اما به طور حتم نام اين مجموعه تل تخت نبوده و در سده هاي اخير به اين نام ناميده مي شود.
به گفته وي، طبق شواهد موجود، اين بناي تاريخي در دورههاي قبل از هخامنشيان در محل وجود داشته است.
فدايي ادامه داد: با توجه به اينكه در ساخت بنا از سنگ هاي بزرگ و يك تكه و بست هاي آهني استفاده شده و در قسمت بالايي بناي سنگي نيز بقايايي از تاسيسات متعدد شامل ديوارها، برج و... ديده مي شود احتمال اينكه تل تخت، دژ و يا قلعه اي نظامي بوده، وجود دارد.
وي با بيان اينكه براي اطمينان از كاربري اصلي بنا بايد كاوشها و مطالعات گسترده تري صورت گيرد، افزود: در تل تخت استحكاماتي ديده مي شود كه نشان مي دهد اين مجموعه، قصرهاي اقامتي بوده كه در دوره هاي بعد به واسطه جنگي كه رخ داده دچار آسيب هاي جدي شده و كم كم كاربري خود را از دست داده است.
مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد در ادامه گفت: آثار متعددي از 3 تا 4 دوره تاريخي قبل از هخامنشيان در اين محل ديده شده، اما هنوز به درستي كاربري بقاياي آثار مشخص نيست و ابهامات زيادي در اين مورد وجود دارد.
فدايي در ادامه اضافه كرد: با توجه به قدمت تل تخت و نحوه جايگيري آن برروي صفه سنگي (صفه اي كه از جنس سنگ بر بلنداي يك تپه ساخته شده است) مي توان به طور حتم اين مجموعه را الگوي ساخت تخت جمشيد دانست.
وي در ادامه اين گفت وگو به آزمايش ها و مطالعات گسترده اي كه بر روي مصالح گلي و خاك هاي محوطه صورت گرفته، اشاره كرد و گفت: به تازگي آزمايشگاه سنگ مجموعه جهاني پاسارگاد علاوه بر مطالعات بر روي سنگ هاي تاريخي، خاك هاي محوطه هاي كاوش شده چون تل تخت را نيز مورد مطالعات گسترده قرار داده، چرا كه برخي از تاسيسات موجود در اين محوطه، خشتي است.
فدايي افزود: خاك هايي كه مورد مطالعه قرار گرفته مربوط به آوار سازه هاي خشتي تل تخت بوده كه طي 4 دهه اخير بر اثر كاوش هاي باستان شناسي منطقه انجام شده و مشخص گرديده بخشي از مصالح گلي و خشتي به كار رفته در اين بنا (تل تخت) از خاك هاي محوطه اطراف (پاسارگاد) مي باشد.وي در ادامه تاكيد كرد: خوشبختانه طي ماه هاي اخير، آزمايشگاه تخصصي مجموعه جهاني پاسارگاد تجهيز شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =