فیلم | تصویر نجومی روز ناسا: سفری باورنکردنی به سیاه‌چاله مرکزی راه‌شیری

چه می‌شد اگر می‌توانستیم قلب کهکشان راه‌شیری را ببینیم و به لانه هیولای غول‌پیکری که در آنجا کمین کرده است، سرک بکشیم؟ خوشبختانه اخترشناسان توانسته‌اند این منطقه خطرناک را به‌دقت شبیه‌سازی کنند.

 

 

به گزارش خبرآنلاین، پژوهشگران ناسا، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کاتولیک شیلی در پروژه‌ای مشترک، قلب کهکشان راه‌شیری را شبیه‌سازی کرده‌اند. پژوهشگران با استفاده از تصاویر فروسرخ «تلسکوپ بسیار بزرگ» (VLT) در شیلی و تصاویر پرتو ایکس رصدخانه فضایی چاندرا، حرکت اجرام سماوی به دور ابرسیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه‌شیری و فوران‌های گاه‌گاه آن را به‌دقت شبیه‌سازی کرده‌اند.

ویدیویی که ملاحظه می‌کنید، نمایی ۳۶۰ درجه را از این منطقه نمایش می‌دهد. فیلم با حرکت به سوی «قوس-آ*» (*Sgr A) آغاز می‌شود، بزرگ‌ترین منبع رادیویی در صورت‌فلکی قوس (کمان) که از ابرسیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه‌شیری نیرو می‌گیرد. سپس دوربین به بیرون نگاه می‌کند و با گام‌های زمانی ۵۰۰ ساله، توده‌های گاز درخشان و نقاط نورانی متعددی را در گردش به دور سیاه‌چاله مرکزی نمایش می‌دهد.

بسیاری از این نقاط نورانی درخشان درواقع ستارگانی از نوع «وولف-رایه» هستند، ستارگان فوق‌سنگین و به‌شدت درخشانی که بادهای ستاره‌ای داغ و آشکاری را به سحابی‌های اطراف خود گسیل می‌کنند. ابرهایی که به فاصله نزدیکی از سیاه‌چاله می‌رسند، کشیده می‌شوند و اجرامی که بیش‌ازاندازه به سیاه‌چاله نزدیک می‌شوند، درون آن سقوط می‌کنند و ناپدید می‌شوند.

در بخش پایانی فیلم هم شبیه‌سازی دوباره تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که این بار، محیط دینامیک اطراف «قوس-آ*» گازهای داغی را به بیرون پرتاب می‌کند که به مواد در حال سقوط برخورد می‌کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ر GB ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    6 0
    البته همه این این " اَبَرها " فقط ذره ای کوچک از عالم قابل مشاهده است
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 0
    چقدر دربرابر جهان هستي کوچک وناچيز هستيم