مدیرکل مدیریت بحران قم: کشاورزی در شرق قم در حال انقراض است

مهر نوشت؛ مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به گسترش بحران دشت مسیله و دریاچه نمک از فراروی ۱۷ میلیون متر مکعب آب‌های شور خبر داد و گفت: کشاورزی در شرق قم رو به انقراض است.

محسن اوروجی ظهر پنج‌شنبه در دیدار ستاد اجرایی همایش ملی «بحران دریاچه نمک و پدیده گرد غبار» با آیت الله امینی که در دفتر این استاد حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ۴۵ بلای طبیعی در دنیا شناسایی شده است، اظهار کرد: در کشور ایران ۳۴ مورد از این بلای طبیعی و در استان قم ۱۸ مورد اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به روند پیشرونده بحران دریاچه نمک و ریزگردها، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به برداشت‌های بی‌رویه آب و مدیریت غلط منابع آبی و تغییر اقلیم و گرمایش زمین با پدیده‌ای به نام ریزگرد و گرد و غبار مواجه بودیم که در سال‌های اخیر رشد پیدا کرده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه بخشی از پدیده گرد و غبار منشأ خارجی دارد و از کشورهای همسایه است و بخشی منشأ داخلی دارد، گفت: از سال ۷۵ در مرکز کشور هم این پدیده ایجاد شده است که منشأ داخلی داشته و در اثر کوچک شدن و خشکی حوضه دریاچه نمک و دشت مسیله به وقوع پیوسته است.

مشکل افزایش روزهای غباری در قم

وی با بیان اینکه در سال ۶۵، ۳ روز پدیده گرد و غبار داشته‌ایم، تصریح کرد: این آمار در سال ۹۵ به ۱۰۵ روز رسیده است و این افزایش روزهای گرد و غبار در آینده می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

اوروجی با اشاره به برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی در این زمینه از برگزاری همایش ملی دریاچه نمک در اردیبهشت‌ماه خبر داد و افزود: ۶ ماه اول سال بادها از سمت شرق استان است و از طرفی که کشاورزی در حوزه شرقی کاملا در حال انقراض قرار گرفته است، درختچه‌هایی که از گرد و غبار جلوگیری می‌کرد در اثر این کمبود آب از بین رفته است و همه این مسائل در آینده شرایط بسیار سختی را رقم خواهد زد.

وی با تأکید بر اینکه پدیده گرد و غبار کاملا به استان قم نزدیک شده است، عنوان کرد: اگر چنانچه این بحران ادامه داشته باشد در سال‌های آینده ۲۵ درصد مردم را که در مرکز کشور زندگی می‌کنند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قم مستعدترین استان از لحاظ تولید گرد و غبار است

مدیر کل مدیریت بحران استان قم با اشاره به اینکه ۱۷ میلیون متر مکعب فراروی آب‌های شور را به سمت شهر داریم، افزود: وزارت نیرو متعهد شد که ۱۵۴ میلیون متر مکعب حقابه به دریاچه نمک اختصاص دهد که تا به امروز انجام نشده است که در صورت تحقق این وعده می‌توان از پیشروی این بحران جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که راهکارهایی اندیشه شود که در آینده گرد و غبارهای نمکی نداشته باشیم، تأکید کرد: ۱۰۵ هکتار اراضی مستعد گرد و غبار در استان قم داریم و قم مستعدترین استان از لحاظ تولید گرد و غبار محسوب می‌شود، ۴۰۰ هزار هکتار اراضی که امکان بیابان شدن دارد در استان قم وجود دارد و جلوگیری از این اتفاق نیاز به اعتبارات خاص خود را دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =