تسنیم نوشت: معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: هیچ سالی کمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخیر کاهش بارش نداشتیم.

رحیم میدانی با اشاره به اینکه وضع بارش مطلوبی در سال آبی جاری نداریم افزود: حتی برخی حوضه های اصلی آبریز مثل فلات مرکزی از نظر کاهش بارش نسبت به درازمدت رکوردشکنی کردند و در این حوضه 78 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش ثبت شده است.

وی گفت: در سایر حوضه های اصلی آبریز نیز با کاهش بارش مواجه هستیم. به طور مثال حوضه آبریز خلیج فارس 67 درصد، خزر 15 درصد و ارومیه 28 درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت گزارش شده است.

میدانی تأکید کرد: در برخی استان ها نیز براساس آمار ثبت شده 50 ساله بارش، مانند استان های مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان چنین وضعی ثبت نشده است.

وی افزود: در استان هایی که انتظار بارش خوبی در آنها داشتیم نیز مانند چهارمحال و بختیاری 75 درصد، لرستان 64 درصد، همدان 58 درصد و کردستان 43 درصد کاهش بارش از ابتدای سال آبی نسبت به درازمدت ثبت شده است.

میدانی اضافه کرد: بارش فقط در استان های اردبیل و گلستان نرمال بوده است.

وی گفت: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود در پاییز و زمستان حدود 70 درصد بارش کل کشور باید اتفاق می افتاد که بر این اساس اگر میانگین بارش سالانه کشور 243 میلیمتر باشد از ابتدای مهر تا پایان اسفند باید 173 میلیمتر بارش داشته باشیم که درحال حاضر میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون 36 درصد بوده یعنی 34 درصد کاهش بارش نسبت به پارسال و 59 درصد نسبت به درازمدت ثبت شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی حاکی از آن است که تا پایان اسفند 144 میلیمتر بارش خواهیم داشت که به این ترتیب 21 درصد کاهش بارش نسبت به پیش بینی اولیه خواهد بود که می توانیم امیدوار باشیم کاهش بارش حادتر از این نخواهد بود.

میدانی درباره پیش بینی سازمان هواشناسی در زمینه دمای هوا در زمستان نیز گفت: براساس پیش بینی این سازمان دی و اسفند دمای هوا گرمتر از نرمال خواهد بود اما بهمن ماه دمای هوا نرمال و حتی سردتر از نرمال پیش بینی شده است.

وی افزود: ورودی آب سدها از ابتدای سال آبی تا کنون 4 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گزارش شد که این رقم در زمان مشابه پارسال بیش از 7 میلیارد مترمکعب بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب همچنین میزان خروجی آب از سدهای کشور را 600 میلیون متر مکعب کمتر از پارسال اعلام کرد و گفت: میزان خروجی آب از سدهای کشور در سال گذشته 8 میلیارد و 160 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال آبی جاری 7 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

مصوبه 490 میلیارد تومان برای اجرای طرح های اضطراری آب شرب

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: هیئت وزیران برای اجرای طرح های اضطراری آب شرب، ­490 میلیارد تومان مصوب کرد.

رحیم میدانی گفت: هیئت وزیران امسال مصوبه ای مبنی بر اختصاص این مبلغ برای اجرای طرح های اضطراری آب شرب داشت که درخواست کردیم این اعتبار تخصیص یابد تا دراختیار آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان ها قرار دهیم.

وی گفت: با تخصیص این اعتبار به شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی این شرکت ها خواهند توانست طرح های اضطراری خود را اجرا کنند و تعمیرات لازم و اساسی تجهیزات آبی را انجام دهند تا برای عبور از تابستان 97 آمادگی لازم را داشته باشیم.

میدانی تأکید کرد: با توجه به وضعیت بارش جلسه فوق العاده شورای عالی آب در 18 دی تشکیل و در این جلسه تصمیماتی گرفته شد تا خودمان را برای سناریوهای مختلف با توجه به وجود آمار 50 ساله از بارش ها آماده کنیم و بدترین حالت را درنظر بگیریم و برای آن چاره اندیشی کنیم.مدیریت مصرف برای گذر از تابستان 97 بسیار مؤثر است تا آب بیشتری در سفره های زیرزمینی و سدهای کشور باقی بماند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: برای تأمین آب شرب شهرها 54 درصد از آب های زیرزمینی برداشت می شود و برای تأمین آب شرب روستاها نیز 90 درصد از سفره های زیرزمینی استفاده می کنیم. به طور مثال 80 درصد آب شیراز از آب زیرزمینی تأمین می شود.

وی ادامه داد: در کل 63 درصد از آب شرب کشور از سفره های زیرزمینی تأمین می شود که این موضوع اهمیت اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی را چندبرابر می کند.

میدانی درباره وضع آبی برخی از سدهای کشور نیز گفت: ورودی آب به سد زاینده رود 61 درصد از ابتدای سال آبی تاکنون کمتر شده و درحال حاضر موجودی آب این سد 140 میلیون متر مکعب است درحالیکه در زمان مشابه پارسال به رغم تخصیص آب برای کشت پاییزه 246 میلیون متر مکعب آب داشت.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در مورد وضع آبی سدهای تهران گفت:? نگرانی خاصی در زمینه منابع آبی سدهای تأمین کننده آب تهران نداریم و تقریباً میزان آب موجودد سدهای پنجگانه تهران مشابه پارسال است.

میدانی در زمینه ورودی آب به سدهای خوزستان گفت: ورودی آب به زنجیره سدهای کارون کاهش فاحشی داشته و از ابتدای سال تاکنون حدود 1 میلیاد و 800 میلیون مترمکعب آب وارد این سدها شده است.

وی افزود: آب ورودی به سد دز نسبت به پارسال نصف شده است این درحالی است که در سال آبی گذشته 1 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب وارد سد دز شد اما امسال فقط 500 میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب تأکید کرد: اگر این روال ادامه یابد در پیک تابستان در زمینه تولید انرژی از نیروگاه های برق آبی مشکل خواهیم داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 0
    با اندکی صبر و با همت مسئولان به زودی زود همان دو استان نیز دچار کم بارشی و خشکسالی خواهند شد آنها لیاقت فراوانی در کسب بهترین رتبه در بدترین شاخص ها را دارند...
  • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 0
    کشوری که بیش از شصت درصد ابش از ابهای زیر زمینی تهیه می شود، به ورشکستگی ابی رسیده است.
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 0
    خدایا ..... ما بدیم .... تو که خوبی .... یک نظر عنایتی لطفی در حق این بنده های گناه کارت بکن ..... دق کردیم از بس خبر بد شنیدیم.... از بس مصیبت دیدیم ...... از بس زجر کشیدیم .....غصه مردم رو خوردیم ..... خدایا بسه دیگه...... خدایا هستی ؟