سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست امروز در کنفرانس خبری خود، درباره مصوبه جدید دولت به نام " برش یک ساله اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا " صحبت کرد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ظهر امروز نشست خبری سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در سالن سرو پارک پردیسان برگزار شد.

او با تسلیت شهادت سه محیط بان کشورمان شروع به صحبت کرد. جلسه امروز در رابطه با مصوبه اخیر دولت در زمینه آلودگی هوا بود.

وضعیت آلودگی هوا در سال 1395 و گرد و غبار ها

او با اشاره به این موضوع که از ابتدا سال 1395 تا اواسط خرداد ماه هیچ روزی وجود نداشته که هوا ناسالم باشد سخنان خود را آغاز کرد، متصدی گفت که این موضوع در نوع خودش بی سابقه بوده و هم اکنون شرایط مطلوبی در رابطه با کیفیت هوا وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه گفت که علت ناسالم شدن هوا پس از نیمه دوم خرداد ماه طوفان های گرد و غباری بودند که منبع آن ها برون مرزی بوده است، او گفت: در صورتی که این طوفان ها فعال نمی شدند همچنان در شرایط پاک بودیم. از نظر آلاینده هایی که انسان در آن نقش دارد تا امروز روز آلوده ای نداشتیم.

او همچنین در رابطه با کانون های داخلی گرد و غبار گفت: خوشبختانه کانون های داخلی گرد و غبار تشخیص داده شده اند و فعالیت های اجرایی در این کانون ها شروع شده است.

او به این موضوغ اشاره کرد که گرد و غبار از عراق، سوریه و اردن آمده اند و حتی در خوزستان هم کانون های داخلی فعال نبوده اند.
او در ادامه گفت: سازمان محیط زیست در زمینه کنترل گرد و غبار در منطقه قطع نامه ای را در سازمان ملل به ثبت رسانده است.

متصدی همچنین گفت: مسئله گرد و غبار قابل حل است و ما فعالیت های خود را در این رابطه آغاز کرده ایم اما حل این مسئله بلند مدت است.

جزئیات مصوبه دولت در رابطه با کاهش آلودگی هوا

او در رابطه با مصوبه جدید دولت در رابطه با کاهش آلودگی هوا به نام " برش یک ساله اجرای راه کارهای کاهش آلودگی هوا " گفت: هدف از این مصوبه این است که وضعیت آلودگی هوا در کلان شهر های ایران، مخصوصا در کلان شهر ها کاهش پیدا کند تا شاهد روز های بیشتری در زمینه بهبود کیفیت هوا باشیم.

متصدی در رابطه یکی از اصلی ترین بخش های این مصوبه گفت: حمایت های مالی بانک ها برای جایگزینی خودرو های فرسوده یکی از مهمترین بحث های این مصوبه است که تسهیلاتی معادل 22 هزار میلیارد ریال از طریق بانک ها برای نوسازی حمل نقل عمومی در نظر گرفته شده.

او سپس گفت که در این رابطه خودروساز ها و وزارت صنایع موظف هستند خودرو ها را با تخفیفاتی به استفاده کنندگان ارائه دهند.
سعید متصدی در رابطه با اجرا شدن طرح LEZ گفت: این طرح قرار است به زودی این طرح توسط وزارت کشور اجرایی شود، زمان اجرا این طرح اولین روز آبان امسال در نظر گرفته شده است.

او در رابطه با بخش دیگری از این طرح گفت: بحث دیگر جریمه خودرو های فرسوده است که در عنوان "تخلفات رانندگی" در نظر گرفته می شود. این بخش دو هفته پس از تصویب مصوبه اجرا می شود.

او درباره  موتور سیکلت ها هم گفت: از اول مهر ماه تولید موتور سیکلت کاربراتوری ممنوع خواهد شد. او همچنین گفت که دستگاه های دولتی و نیمه دولتی از خرید موتور سیکلت های کاربراتوری منع شده اند.

در بخش دیگری از مصوبه به بحث های سوخت مانند حذف سهمیه سوخت کامیون های فرسوده به زودی از طریق وزارت نفت صورت خواهد گرفت.

متصدی در رابطه با افرادی که می خواهند خودرویی وارد کنند گفت: اگر شخصی بخواهد خودرویی را وارد کند که کمتر از 6 لیتر سوخت مصرف می کند باید یک خودرو فرسوده بین 6 تا 10 لیتر 4 دستگاه فرسوده و بیش از 10 لیتر باید 6 دستگاه را از رده خارج کند.

او در رابطه با تولید کنندگان داخلی هم گفت: برای سواری و وانت تولید داخل اگر بین 7 تا 10 لیتر خودرو سوخت مصرف کند 1 دستگاه و بیش از 10 لیتر 2 دستگاه باید از رده خارج شود.

متصدی در ادامه در رابطه به بخش دیگری از این مصوبه یعنی " توسعه مترو " اشاره کرد، او گفت به علت کمبود واگن های مترو به این حمل و نقل کمک مالی خواهد شد.

در بخش های دیگر این مصوبه قرار است تاکسی های غیر فعال شهر ها، خودرو هایی که روشن هستند اما حرکت نمی کنند جریمه شوند.

متصدی درباره مهلت وزارت نفت برای اجرای طرح کهاب تا پایان سال 95 هم گفت: وزارت نفت تا پایان سال 95 مهلت دارد تا طرح کهاب را اجرایی و بخارات بنزین که منشأ عمده بنزن هوای کشور هستند را مدیریت کند. همچنین کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به معاینه فنی موتورخانه‌های خود اقدام کنند تا به تایید سازمان ملی استاندارد برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد وزارت نفت باید تعرفه گاز و قطع گاز واحدهای متخلف را ابلاغ کند تا اگر شش ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل به دستگاه‌ها نسبت به معاینه فنی اقدام نکنند، گازشان قطع شود.

متصدی در رابطه با بحث تعطیلات به خصوص در فصل زمستان گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت پیدا کرده در طول سه ماه با همکاری آموزش پرورش و وزارات دیگر نسبت به سامان دهی تعطیلات زمساتانی اقدام بکنند.

او در رابطه با تدوین استاندارد استفاده از دیزل جنراتور ها هم که فاقد استاندارند هستند گفت: سازمان ملی محیط زیست و سازمان استاندارد این فعالیت را انجام می دهند.

او گفت لایحه برخورد با فعالیت های مجرمانه منجر به آلودگی محیط زیست هم توسط سازمان محیط زیست باید تا دو ماه تدوین شود.

42237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    مترو را سریعتر گسترش دهید. اتوبان تهرا ن کرج هرروز خودش تولید انبوه الودگی میکند اگر متروی دوم کرج راه اندازی شود مردم خیلی کمتر ماشین خواهد آورد هم تهران خلوتتر میشود و هم پاکتر.