رییس سازمان انژی اتمی از رونمایی سانتریفیوژ پیشرفته صنعت نفت در بیستم فرودین ماه 96 خبر داد و گفت: کارشناسان انرژی اتمی این دستگاه را طراحی کرده اند که در تشخیص میزان آب، نفت و گاز درجای چاه های نفتی کاربرد دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در این سه سال توانسته ایم در دولت یازدهم به نحو مشهود و بارزی از سرریز صنعت هسته ای برای رساندن خدمات فنی به سایر دستگاه ها همچون حوزه سلامت، نفت و کشاورزی استفاده کنیم.


وی در خصوص کارکرد این دستگاه ها اظهار کرد: مغزه یا نمونه هایی که قرار است برای بررسی حفر چاه های نفتی مورد بررسی قرار گیرد، در این سانتریفیوژها یا در سیال آب یا سیال نفت آغشته می کنند. اگر سیال درونی را آغشته به نفت بکنند سیال بیرونی آن آب است و برعکس.


به گفته رییس سازمان انرژی اتمی این سانتریفیوژها مغزه ها را در دور 17 هزار می چرخانند که 40 هزار برابر نیروی جاذبه به نمونه ها نیرو وارد می شود و در اثر این نیرو، نفت و یا آب اشباع شده سنگ بیرون می آید و با آب بیرون و یا نفت بیرون مخلوط می شود.
صالحی افزود: با این روش میزان تخلخل سنگ و در نتیجه میزان آب و نفت و گاز درجای چاه های نفتی تشخیص داده می شود.
معاون رییس جمهوری افزود: طبق اطلاعاتی که داریم بیشتر از یک یا دو نمونه از این سانتریفیوژها با عمر بیش از 40 سال در پژوهشگاه نفت وزارت نفت وجود ندارد.


وی با بیان اینکه تست نهایی این دستگاه ها انجام شده است، اظهارداشت:سانتریفیوژ طراحی شده توسط کارشناسان سازمان انرژی اتمی تمام داده ها را به صورت آنلاین دریافت کرده و علاوه بر ارزیابی و بررسی این داده ها حتی تصویر برداری هم می کند.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر آتی رییس جمهوری به روسیه موافقتنامه ای در زمینه هسته ای یا نیروگاهی خواهید داشت، گفت: درخصوص زمان سفر و ابعاد آن آقای ظریف پاسخ می دهند اما در زمینه مسائل هسته ای توافقنامه ای برای ساخت دو نیروگاه داریم که عملیاتی شده و احتمالا در این سفر در خصوص مسائل مالی صحبت‌هایی خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =