۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۸

حمله موشکی اخیر به پایگاه هوایی الشعیرات حمص سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، به‌اعتبار اینکه بعد از شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق اکنون آمریکا درتلاش است تا با ورود مستقیم به بحران سوریه وضعیت میدانی را به نفع گروهک‌های تروریستی تغییردهد.

سناریو پیش رو از این قرار است که آمریکا تلاش‌می‌کند تا پایگا‌ه‌ها و نیروی هوایی سوریه را از طریق ادامه حملات موشکی فلج‌کند تا سوریه را از معادلات نظامی و منطقه‌ای خارج کند و کفه نظامی در منطقه را به‌نفع رژیم‌صهیونیستی تغییردهد. به‌نظر می‌رسد سناریویی مشابه آنچه در لیبی برای سرنگونی معمر قذافی‌ شکل‌گرفت، اکنون در سوریه درحال اجراست.

آمریکا بدون اینکه چراغ‌سبزی از شورای امنیت دریافت‌کند، به‌طورمستقیم پایگاه‌هوایی الشعیرات را موردحمله قرار داد که این نوعی مقابله با روسیه تلقی‌می‌شود، چراکه روسیه در سوریه منافع استراتژیک دارد و این حمله می‌تواند نوعی توهین به روسیه تلقی شود.

از این‌رو به‌نظر می‌رسد که بحران سوریه وارد مرحله خطرناکی‌ خواهدشد و این احتمال وجوددارد که روسیه درارتباط با بحران سوریه به‌طورمستقیم با آمریکا درگیر شود وکلیه روابط سیاسی مسکو-واشنگتن قطع‌شود. اکنون تلاش آمریکایی‌ها براین است که از طریق حملات موشکی به‌نوعی وضعیت میدانی را تغییر دهند و روسیه را مجبور به خروج از سوریه کنند. این حمله‌موشکی با هماهنگی رژیم‌صهیونیستی، عربستان، قطر و اردن صورت گرفته وآمریکا این کشورها را درجریان این حمله قرارداده است. ضمن اینکه به‌طورضمنی روس‌ها را مجبور به خارج‌کردن هواپیماهای خود ازپایگاه الشعیرات نموده‌است.این وضعیت می‌تواند بحران هوایی این کشور را فراگیر‌تر کند و از مرزهای سوریه خارج گرداند و به یک بحران بین‌المللی تبدیل کند.

اکنون خاورمیانه درآستانه بحرانی جدید قراردارد که ممکن است به مقابله دو ابرقدرت منجر شود. طبیعتا این تقابل فراگیر شده وکشورهای منطقه را نیز درگیر خواهد کرد. ایالات متحده‌آمریکا حاضر به حل بحران سوریه نیست، به این جهت که اگر تمایلی به این کارداشت، می‌توانست در کمتر از یک‌ماه این بحران را به پایان برساند. یکی از مسائلی که مشخص شده، این است که آمریکا تمایل دارد ارتش سوریه همچنان درگیر گروهک‌های تروریستی باشد تا همچنان دچار فرسایش شود. آمریکا پس از ۶سال به این نتیجه رسیده که نیروی هوایی سوریه همچنان سالم و دست‌نخورده است از این رو به بمباران پایگاه هوایی حمص پرداخته و ممکن است این حملات ادامه پیدا کند.

از این رو آمریکایی‌ها درصددند که راه‌حل سوری- سوری را با بن‌بست مواجه کنند وهرگونه مذاکره بی‌نتیجه باقی بماند. به همین دلیل سناریو خان شیخون که منجر به انفجار گاز شیمیایی شد و طی آن ده‌ها نفر در اطراف ادلب کشته و مجروح شدند، سناریویی از پیش تعیین‌شده برای بهانه‌جویی آمریکا برای دخالت در مسائل داخلی سوریه به بهانه حمایت از مردم این‌کشور بود. از این جهت به نظر می‌رسد وضع سوریه بسیار پیچیده‌تر شده و به یک بحران نظامی تبدیل خواهد شد و راه‌حل‌های سیاسی کاملا منتفی شده است.

مقابله نظامی با آمریکا به‌نفع منطقه نخواهد بود، چون بحران نظامی موجب فرسایش منطقه ونابود شدن همه زیر‌ساخت‌های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی آن خواهد شد ومنطقه هم توان تحمل جنگ جدیدی را نخواهد داشت. اگر آمریکا بخواهد به ماجراجویی‌های خود در منطقه و علیه ایران ادامه دهد، با یک بحران جهانی مواجه‌خواهد شد که ممکن است به یک جنگ فراگیر منجر شود. حمله موشکی اخیر به سوریه نشان ‌می‌دهد دونالد ترامپ درصدد دست‌زدن به ریسک‌های خطرناکی است که ممکن است به جنگ سوم جهانی بینجامد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =