معاون رییس جمهور: زنان نمی‌توانند به عرصه‌های مختلف ورود کنند/ توانمندسازی زنان، برنامه دولت یازدهم

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اینکه نقش زن و خانواده با پیشرفت تکنولوژی ارتقاء یافته است، گفت: ارتقای آگاهی‌های تخصصی اجتماعی از مهم‌ترین این تاثیرات است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ شهیندخت مولاوردی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، با اشاره به توسعه و ساماندهی پژوهش امور زنان و خانواده در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین منابع راهبردی در عصر فراصنعتی دانش بوده که ماحصل پژوهش است.

او گفت: برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در امر تحقیق می‌تواند هر کشوری را در عرصه رقابت جهانی، رفاه اقتصاد ملی و ارتقای توسعه دانش‌بنیان و دانش‌محور یاری کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش تحقیق و پژوهش سرمایه‌گذاری مهمی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته صورت گرفته است، گفت: با نگاه اجمالی به درصد درآمد ملی کشورهای صنعتی می‌توان سرمایه‌گذاری این کشورها را در امر پژوهش مشاهده کرد.

مولاوردی گفت: در حال حاضر باید به شاخص‌های بین‌المللی که در حوزه پژوهش و تحقیق تعیین شده است توجه داشته باشیم؛ زیرا این شاخص‌ها با شاخص‌های کشورهای دیگر مقایسه می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های حوزه پژوهش و تحقیقات گفت: اختصاص بودجه، تعداد پژوهشگران حرفه‌ای، سرانه پژوهشی و تعداد مقالات و تولیدات علمی پژوهشی از شاخص‌های حوزه پژوهش و تحقیق است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: برآورد اعتبارات در کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که به طور میانگین پنج درصد از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش و تحقیق اختصاص پیدا می‌کند.

مولاوردی با اشاره به اینکه در حوزه زنان پژوهش‌های نظام‌مند صورت نگرفته است، تصریح کرد: در حوزه پژوهش در امور زنان و خانواده به نیازهای اساسی مخاطبان پاسخ داده نشده است؛ بسیاری از پژوهشگران در این حوزه با موازی‌کاری و پراکنده‌کاری مواجه هستند و از این امر رنج می‌برند که تاثیر آن را می‌توان در عدم توسعه امور زنان و خانواده در کشور مشاهده کرد.

وی گفت: در حوزه پژوهش در امور زنان و خانواده با مباحث و مشکلات پیچیده‌ای رو‌به‌رو هستیم که این امر از آغاز پژوهش که سعی در جمع‌آوری اطلاعات دارد تا پایان پژوهش که به نتیجه‌گیری از پژوهش به دست آمده است به خوبی نشان داده می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به موانع پژوهش در حوزه زنان و خانواده اشاره کرد و گفت: یکی از این موانع وجود محدودیت‌های خاصی است که در این حوزه وجود دارد و گاهی مشاهده می‌شود که زنان را از پاسخ صحیح دادن به سؤالات منع کرده یا در تنگنا قرار می‌دهند.

او گفت: ابزارهای درک و استنباط منطقی از درون ذهنی زنان کافی نیست؛ تحلیل درست برای زنان و گرایش‌های واقعی آنان اغلب از طریق پرسش‌نامه و یا مصاحبه پاسخ داده می‌شود که این امر سبب درک نادرست از حوزه زنان و امور خانواده می‌شود.

مولاوردی با اشاره به اینکه زنان نمی‌توانند به عرصه‌های مختلف ورود پیدا کنند، گفت: ضعف شدید تخصص‌گرایی، اعتماد به نفس زنان و عدم دسترسی به اطلاعات از مهم‌ترین علل کمبود پژوهش‌های درست در حوزه زنان و خانواده است. تقسیم کار در نهادهایی که تاثیرگذار هستند مانند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید صورت گیرد؛ زیرا این دو نهاد بهترین یاری دهنده حوزه زنان و خانواده هستند.

او با اشاره به اینکه تعامل و تاثیرگذاری مراکز پژوهشی با دولت باید عملی شود، گفت: این دو نهاد پژوهشی باید با دولت ارتباط بیشتری داشته باشند تا شاهد نزدیکی آمارها با واقعیت‌های جامعه باشیم. زن و شأن او در جهان و کشورهای اسلامی سال‌ها است که مرکز توجه مردم قرار گرفته است و مطالعاتی نیز در این حوزه انجام شده که به تفاوت‌های میان زن و مرد و رفع این تفاوت‌ها می‌پردازد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه نقش زن و خانواده با پیشرفت تکنولوژی ارتقاء یافته است، اضافه کرد: ارتقای آگاهی‌های تخصصی اجتماعی از مهم‌ترین این تاثیرات است و کشورهای اسلامی برای ارتقای این امر سندی را تنظیم و تدوین کرده‌اند که با تصویب هر لایحه شاهد ارتقای نقش زنان در جامعه باشیم.

مولاوردی گفت: در پنجمین نشست امور زنان و خانواده که در کشور باکو برگزار شد، ایران پیشنهاد تاسیس مرکز حقوق زنان و خانواده را در ایران را داد؛ با تاسیس این مرکز مطالعات و پژوهش‌های حوزه زنان و خانواده در اختیار کشورهای اسلامی قرار خواهد گرفت.

 

اقدامات معاونت امور زنان طی ۱۵ ماه گذشته

به گزارش ایرنا؛ شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با آیت الله عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری طی 15 ماه گذشته گفت: طبق ماده 230 برنامه پنجم توسعه برنامه ها در حول 14 محور مورد اقدام قرار گرفت که توانمندسازی زنان از نظر اقتصادی و فرهنگی و توسعه کارآفرینی نیز جزء این برنامه ها است.

وی گفت: تامین و تقویت امنیت و سلامت، آموزش و نیز تعمیق باورهای دینی از جمله دیگر اقداماتی است که در طی این مدت صورت گرفته است.

معاون رییس جمهور با اشاره به بهره مندی از نظرات و رهنمودهای مراجع تقلید گفت: در این سفر به استان قم گزارشی از عملکرد این معاونت ارایه کردیم تا بتوانیم در جهت رفع موانع مشکلات جامعه زنان از همفکری مراجع و علما بهره مند شویم.

مولاوردی گفت: در این دیدارها مراجع تقلید و علما با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند به ارزش های اسلامی در خصوص جایگاه زنان تاکید کردند.

وی ادامه داد: به علت موضوعات مختلف در خصوص زنان ، مراجع و علما به تقویت نهاد خانواده، وضعیت اجتماعی زنان و آسیب شناسی در حیطه های مختلف زنان را مورد اهتمام قرار دادند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، امروز در سفر به قم با آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید و آیت الله 'ابراهیم امینی' از اساتید برجسته حوزه علمیه و حجت الاسلام علی بنایی معاون ساسی و امنیتی استاندار قم دیدار و گفت و گو کرد.

حضور در دانشگاه مفید و سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز از دیگر برنامه های معاون رییس جمهوری در سفر یکروزه به قم بود.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    17 18
    بروید بانک ببین چند تا مرد اونجاست چند تا زن؟؟؟؟؟ الان زنها بیشتر از مردها سر کار هستند به این خاطر که ازدواج کم شده چون پسر کار نداره ولی دختر برای جهیزیه اش کار میکنه
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      15 19
      بدبختی جهیزیه رو هم باباش میده کی گفته واسه جهیزیش کار می کنه؟
  • قاطع A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    7 22
    ما مخالف کار کردن بانوان نیستیم اما موافق حفظ شان و منزلت خانواده خیلی بیشتر هستیم تا کار کردن بانوان ما در مقابل بانوان مسئولیم که حفظ حریم و حرمت کنیم . وقتی طرح تفکیک جنسیتی مطرح می شود همه مخالفن چون نمی خواهند حفظ حریم بشود اگر تفکیک بطور کامل اجرا گردد در بسیاری از مشاغل حضور بانوان بلامانع است
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      13 11
      هیچ هم موافق کار کردن زنها نیستیم. بخاطر اینکه همه مردها بیکار شدن و کلی هم حقوق مالی به گردن مردهاست که بدون کار نمی تونن بدن اونوقت امثال وکیل هایی مثل خانم مولاوردی منتظرن آدمو زندانی کنن. پسر بیکار چطوری ازدواج کنه آخه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    7 8
    آقایان معلوم الحال که بالا کامنت گذاشته اند مردم راجیگر فرض نکنید لطفا