مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام گفت :بارقه‌های امید برای بهره‌برداری از واحد الفین در پتروشیمی شکل گرفته و واحد SRU تا پایان سال 96 به مرحله‌ی راه‌اندازی خواهد رسید .

«فرهاد دانشي» بابيان اين كه پتروشيمي ايلام در حال حاضر دو پروژه الفين و SRU را در دست اجرا دارد ، اظهار کرد: واحد شيرين‌سازي يكي از پروژه هايي است كه در ابتداي زنجيره توليد قرار دارد و پس از دريافت C+3 و C+5 ترش از پالايشگاه گاز ايلام و شيرين‌سازي آنها نقش اصلی در تامين خوراك الفين دارد .

پروژه SRU 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وي با اشاره به اينكه فعاليت در پروژه SRU از مهرماه سال 94 و پس از 6 ماه از حضور بنده در پتروشيمي ايلام آغاز شد، ادامه داد: در ابتدا متوجه شديم با عواملي كه در اين پروژه حضور داشته‌اند به نتيجه نخواهيم رسيد و تصميم گرفتيم پس از مذاكرات با مديران ارشد و هيات مديره، پروژه را از طريق مناقصه جديد به پيمانكار ديگر واگذار كنيم .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد :در مناقصه جديد تصميم گرفتيم پروژه را به صورت EPCC يعني واگذاري تمام مراحل شامل مهندسي ، تداركات و نصب و ساختمان ،پيش‌ر اه انداري و راه اندازي را به صورت يكجا تحويل پيمانكار دهيم .

دانشی گفت:در مهرماه 94 شركت EIED به عنوان برنده اين مناقصه معرفي شد و پروژه در 5 ماه اوليه شتاب بسيار خوبي داشت و نقشه‌ها تهيه و سفارش‌گذاري تجهيزات و اقلام پروژه انجام پذيرفت و پيمانكار عمليات اجرايي را به صورت جدي از ارديبهشت 95 در سايت آغاز کرد .

وی با بيان اينكه پس از 23 ماه از آغاز فعاليت پيمانكار جديد اين پروژه هم اكنون 78 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، افزود : پروژه SRU يكي از پروژه‌هاي نادري است كه با همكاري تنگاتنگ پيمانكار و كارفرما و عوامل اجرايي در اين مدت زمان به اين درصد از پيشرفت فيزيكي رسيده است .

استفاده از پیمانکاران بومی در بخش سيويل و ساختمان سازي

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با ذكر اين نكته كه از وضعيت پروژه رضايت داريم، ادامه داد : علي رغم تحريم ها در طي كمتر از 18 ماه تمام خريدهاي پروژه انجام شده و اكثر تجهيزات و اقلام سنگين پروژه از جمله كمپرسورها ،كوره‌ها، برج ها،بویلرها و پكيج آمين به سايت رسيده و نصب شده‌اند و بخش اندكي نيز در گمرك در حال ترخيص هستند .

دانشي افزود : پيگيري بسيار جدي را در اين پروژه در دستور كار قرار داده ايم و عمده فعاليت هاي اجرايي پروژه در اختيار پيمانكاران بومي استو عمدتا در بخش سيويل و ساختمان سازي از نيروي بومي استفاده شده است كه تجربه‌ي بسيار خوبي براي استان و منطقه است.

وي با بیان اینکه با تمهيدات انديشيده شده سه خط خوراك از پالايشگاه گاز ايلام شامل اتان، C+3 و C+5 مورد بازرسي دقيق قرار گرفته و مجدداً تست شده‌اند، اظهار امیدورای کرد: واحد SRU تا پايان سال جاري به بهره‌برداري رسيده و شاهد تامين خوراك واحد الفين از طريق SRU بوده و تمام مشكلات هدررفت سرمايه ملي و آلودگي محيط زيست کمتر شود .

آخرین وضعیت پروژه الفین / خبر خوش توليد اتيلن در آینده‌ی نزدیک

مديرعامل پتروشيمي ايلام در بخش ديگري از سخنان خود به بررسي وضعيت پروژه الفين پرداخت و اظهار کرد: اين پروژه شرايط خوبي دارد و منتظر ترخيص برخي اقلام باقي مانده از گمرك هستيم .

دانشی ادامه داد:الفين ايلام پروژه پيچيده ، سخت و طاقت‌فرسايي است كه امروز بارقه‌هاي اميد براي راه اندازي آن شكل گرفته است .

وی افزود :نيروهاي بهره بردار در واحد الفين مستقر هستند و عمليات پيش راه اندازي و راه اندازي را با توجه به پيش‌نيازهاي لازمِ راه‌اندازي مديريت مي‌كنند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام به استخدام و بكارگيري نيروهاي جوان در واحد الفين اشاره و با بيان اينكه اكنون اين جوانان با تيمي از نيروهاي باتجربه ادغام شده و با جديت در پروژه مشغول هستند، تصريح كرد: روند بسيار مناسبي در پروژه شكل گرفته و اوايل سال آينده اتيلن در واحد الفين توليد خواهد شد. گرچه بخش‌های مختلفي از الفين را تا پايان سال در سرويس قرار خواهيم داد .

دانشی با بيان اينكه مسئله مهم اين شركت توليد اتيلن در واحد الفين و استفاده آن در واحد پايين دستي HD است، و منافع و درآمد حاصل از توليد پلي اتيلن با اتيلن توليدي در الفين ايلام قابل قياس با شرايط فعلي نيست متذکر شد : امروز با اتيلن توليدي ساير مجتمع ها در حال توليد مي‌باشيم و هر زمان اتيلن كمتر شد توليد پتروشيمي ايلام نيز كم و يا متوقف مي گردد .

وی افزود: تيم جديد دو سال و 6 ماه است در پروژه حضور دارد و فعاليت چشمگير و قابل توجهي در الفين انجام شده و نتيجه قابل قبول است .

تصمیم برای راه اندازي پست برق و "بويلرهای واحد الفین"

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد: اولين تصميات در هيات مديره جديد شركت براي راه اندازي پست برق و "بويلرهای واحد الفین" اتخاذ شده است و شور و شوق خوبي در نزد مديريت و مجموعه براي پيش راه اندازي الفين شكل گرفته و اميدواريم خبر خوش توليد اتيلن را هر چه زودتر بتوانيم به همه مردم و مسئولين محترم اعلام نمائيم .

دانشی افزود: واحد الفين هم‌اكنون بالاي 87 درصد پيشرفت اجرايي دارد و سه و نيم درصد نيز در بخش‌هاي آموزش و راه اندازي در نظر گرفته شده كه در مجموع بالاي90 درصد پيشرفت فيزيكي می‌شود .

ركوردهایی در صنعت پتروشيمي/ توليد محصول (اتيلن)؛ به زودی

وی با بيان اينكه در ابتداي حضور بنده در پتروشيمي ايلام در مجموع 90 هزار قطر لوله‌ جوشكاري در سيستم لوله‌كشي انجام شده بود كه در اين مدت به حدود 900 هزار اينچ قطر جوشكاري و لوله گذاري رسیده است ادامه داد :اقدامات بسيار ارزنده‌اي در پتروشيمي ايلام انجام شده و آمار و ارقام دقيق را پايان پروژه به مردم شريف استان ايلام ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به اينكه 83مبدل به وزن بيش از دو هزار تن در كمتر از يك سال ساخته و نصب شده كه در نوع خود بي‌نظير است ادامه داد: برخي از كارهايي كه در پتروشيمي ايلام انجام شده بايد به عنوان يك ركورد در صنعت پتروشيمي ثبت شود .

وضعيت كاهش خوراك پتروشيمي ايلام طولاني نخواهد بود

دانشي افزود: يك پروژه نيمه‌كاره را با انباشتي از مشكلات تحويل گرفتيم ولي خدا را شاكريم كه اكنون از سختي‌ها گذشته‌ايم و امروز به افق مد نظر و زمان بهره برداري نزديك شده‌ايم و به زودي توليد محصول (اتيلن) را در اين واحد خواهيم داشت .

وي به مشكلات ناشي از عدم تامين خوراك از طريق خط لوله غرب اشاره كرد و گفت:با توجه به شرايطي كه در توليد اتان در پارس جنوبي بوجود آمد و كاهش توليد اتيلن در واحدهاي پتروشيمي ما دچار مشكل شديم و تامين كنندگاني كه اتيلن پتروشيمي ايلام را تامين مي كردند براي تامين خوراك خود با مشكل مواجه شدند و مازاد آنچناني نداشتند كه در اختيار ما قرار دهند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد : در يك ماه گذشته توليد پلي اتيلن در واحد HD به دليل نبود خوراك اتيلن دچار مشكل گرديد و مسلماً تعطيلي و چنين شرايطي براي شركت نوپايي مانند پتروشيمي ايلام كه توان مالي بالايي ندارد بسيار سخت و دشوار است .

دانشی با تشكر از مسئولين و نمايندگان استان، سهامداران و هيات مديره در جهت پيگيري و رفع مشكل خوراك اين شركت افزود:وضعيت كاهش خوراك پتروشيمي ايلام طولاني نخواهد بود و تا اواسط مهرماه اتيلن مورد نياز در اختيار واحد HD قرار خواهد گرفت .

اشتغالزايي 3 هزار نفر به صورت مستقيم در پتروشيمي ايلام

 

وی به اشتغالزايي 3 هزار نفر به صورت مستقيم در پتروشيمي ايلام اشاره كرد و گفت:پتروشيمي دَين خود را به اشتغال استان ادا نموده و اين ميزان اشتغالزايي در هيچ واحد ديگري در غرب كشور مشاهده نمي‌شود .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با تاكيد بر اين نكته كه بايد دست در درست هم دهيم و اجازه ندهيم مجموعه پتروشيمي ايلام تضعيف شود و پويايي لازم را در اين مجموعه ايجاد نمائيم، افزود: واحد پايين دستي PP در حال فعال‌شدن است و بخشي از نيروها را پس از راه اندازي الفين در آن پروژه مشغول خواهیم کرد .

دانشی تصريح كرد: به جرات مي توانم بگويم پتروشيمي ايلام در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري و اقتصاد مقاومتي وظايف خود را با ايجاد سه هزار فرصت شغلي و توليد 178 هزار تن محصول در سال 95 انجام داده است .

وي با بيان اينكه از ابتداي توليد در اين مجتمع تا كنون 520 هزار تن پلي اتيلن توليد شده است ادامه داد:طبق برنامه‌ي زمان‌بندي شده در سال 96 بايد حدود 200 هزار تن توليد داشته باشيم .

پتروشيمي ايلام از توليد تك محصوله خارج شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پتروشیمی ایلام، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به اين موضوع كه پتروشيمي ايلام با تكيه بر دانشي فني روز و تلاش كاركنان خود از توليد تك محصوله خارج شده است و در حال حاضر در چهار گريد پرفروش تجربه‌‌‌‌‌ي توليد دارد و هر محصولي كه شرايط خوبي در بازار هدف داشته باشد را توليد مي كند ادامه داد: دو گريد جديد 8200 B و PE-80 در طي يك ماه در اين مجتمع توليد شده است كه بازار مناسبي در داخل و خارج از كشور دارند .

ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن پلي اتيلن در پتروشیمی ایلام

دانشي با بيان اينكه هم اكنون پتروشيمي ايلام ظرفيت توليد300 هزار تن پلي اتيلن را در سال دارا مي باشد افزود: با راه اندازي واحد الفين و با عدم پرداخت هزينه‌ي انتقال و هدررفت اتيلن در خط انتقال حدود 13 ميليون دلار در سال صرفه‌جويي نسبت به اخذ خوراک از طریق خط لوله خواهيم داشت .

وي با تاكيد بر اينكه توليد اتيلن يك جهش در وضعيت پتروشيمي ايلام خواهد نمود افزود:گريد 7000F يك گريد پرمصرف در بازار داخل و خارج کشور است و ضمناً پتروشيمي ايلام داراي برند اين محصول است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه شركتهاي داخلي به دنبال خريد گريد PIPE از پتروشيمي ايلام هستند كه انعطاف پذيري ما را در بازار بالا مي‌برد افزود :همچنين شركت هاي ژاپني مشتري خريد گريد" بادي" توليدي اين شركت است.

دانشی ادامه داد : يكي از افتخارات شركت در سه سال توليد اين است كه تاكنون هيچ گونه شكايتي از طرف مشتريان نسبت به كيفيت محصولات طرح نشده كه اين امر براي پتروشيمي ايلام يك افتخار و اعتبار است .

وی به مشكلات توليد بي رويه پلي اتيلن در كشور اشاره كرد و با بيان اينكه براي همه‌ي پتروشيمی‌هاي كشور بازارهاي هدف مشتركي وجود دارد و 80 درصد توليدات ما به چين صادر مي شود افزود :هرگونه تغييرات و نوسان در بازار چين ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بازارهاي ديگر به اندازه چين كشش ندارند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با ذكر اين نكته كه بايد سياست هاي كلان فروش از طريق حاكميت و انجمن صنفي بررسي و مديريت لازم بر توليد انواع گريدها اعمال شود، افزود: پتروشيمي هاي كشور بايستي بر اساس نياز كشور و بازارهاي مصرف توليد داشته باشند و نبايد بدون برنامه كلان و مشخص پلي اتيلن توليد شود و لازم است به گونه‌اي برنامه‌ريزي صورت شود كه خريد تضميني محصولات پتروشيمي بر اساس برنامه زمان‌بندي بلندمدت صورت گيرد .

دانشي ادامه داد :بايد بر اساس برنامه ششم توسعه براي توليد و فروش محصولات شركت هاي پتروشيمي برنامه ريزي لازم صورت گيرد و تصميمات كلان براي منافع كشور اتخاذ شود .

رايزني براي خريد و تامين LPG از طريق تانكر

وي با بيان اينكه دانش و تكنولوژي نبايد در قفسه‌ها باقي بماند و لازم است به توليد تبديل شود خاطر نشان كرد:دانش بايد به توليد و توليد به ثروت و رفاه اجتماعي تبديل شود و اين امر بدون حمايت از نيروهاي خلاق در كشور و تعامل سازنده با كشورهاي صاحب تكنولوژي بسيار دشوار و دور از دسترس خواهد بود .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام تاكيد كرد : خام‌فروشي افتخار نيست و لازم است محصولات پتروشيمي در صنايع پايين‌دستي پس از تبديل به محصول با ارزش افزوده بيشتر به فروش برسد .

دانشی با بيان اينكه قدم‌هايي براي ورود به بازار اروپا برداشته ايم و اگر ارزش محصول ما در اروپا بيشتر باشد در سال‌هاي آتي در اروپا عرضه خواهيم داشت ادامه داد :بازارها بايستي به صورت هوشمندانه مديريت شوند و نبايد ورود شركت ها به بازارهاي مختلف سهم و ارزش محصولات توليدي كشور را در بازار كم كند. لذا يك مديريت واحد بايد وجود داشته باشد .

وی با اشاره به اينكه در بهترين شرايط اگر پالايشگاه گاز ايلام وضعيت نرمالي داشته باشد 60 درصد خوراك دريافت و 300 هزار تن اتيلن توليد خواهيم داشت افزود : درعين حال منتظر پالايشگاه گاز ايلام نخواهيم بود و رايزني براي خريد و تامين LPG از طريق تانكر براي جبران كمبود ظرفيت خواهيم داشت .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد :با بهره برداري از واحد SRU ، الفين و تامين LPG ساليانه ۴۵۰ هزار تن اتيلن توليد خواهيم كرد كه قابليت تبديل به محصولات و گريدهاي جديد HDEP را خواهد داشت.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =