جلایی پور پیامدهای منفی همه پرسی اقلیم کردستان عراق را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلایی پور که زمانی فرماندار شهرستان‌های نقده، مهاباد و نیز معاون استاندار کردستان بود، دیدگاه خود در مورد همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را به شرح زیر بیان کرده است:

پیامدهای منفی همه پرسی کردستان عراق

به نظر من پیامدهای منفی همه پرسی یک طرفه مسعود بارزانی اقلا هفت مورد است:

۱- ضد حرکت توسعه در خود اقلیم کردستان و مردم کرد آن است. مسعود بارزانی با این اقدامش به مبادلات تجاری بین مرزی یک خمپاره کاری زد. ( و تحریم اقتصادی هم از سوی هر کشوری انجام شود به مردم مظلوم کرد آسیب می زند نه خانواده مسعود بارزانی).

۲- دولتها ی منطقه را به رقابت تسلیحاتی بیشتر می اندازد.

۳- «دموکراسی» را در برابر «امنیت» در کشورهای منطقه به مقوله ای «فانتزی» تبدیل می کند.

۴- جا پای اسرائیل را در بغل گوش ایران باز می کند.

۵- این اقدام بارزانی ضربه ای کاری به روند «اصلاحات» و «دموکراسی جویی» در ایران است- چون مساله اصلی کشور از ضرورت «حکمرانی خوب» به ضرورت «حفظ امنیت و تمامیت ارضی» تبدیل می کند.

۶- دوستان: دولت اقلیم کردستان با صدای بلند داره می گه: ما جزو «ایران فرهنگی» نیستیم ما کردها تحت اشغال چهار کشوریم!!- به مصاحبه نماینده حزب دموکرات عراق جناب عونی در بی بی سی گوش کنید.

۷- این اقدام ماجراجویانه مسعود بارزانی بین کردهای شیعه و سنی ایران هم «نقار» ایجاد می کند. چون اکثر کردهای شیعه ایران ( که دو سوم کردهای ایران هستند) با استقلال اقلیم مخالف اند.

همه‌پرسی یک‌طرفه و نامطابق با عرف و قوانین بین‌الملل در این منطقه، ایجاد شرایط دوستی‌خاله‌خرسه در حق کردهای عراق و منطقه بود. برای کاهش تبعیض و بهبود شرایط زندگی اهالی کردستان عراق همچنان بسط دموکراسی و رفاه در چارچوب دولت «فراقومی عراق» انتخاب سنجیده‌تری است.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ر GB ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    6 6
    عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی