۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
برنده نوبل ادبیات معرفی شد

کازو ایشی گورو نویسنده ژاپنی‌تبار اهل انگلستان برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2017 شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معتبرترین جایزه ادبی جهان به نویسنده‌ای با تبار آسیایی از قاره اروپا رسید. کازو ایشی گورو نویسنده انگلستانی ژاپنی تبار است. خانواده ایشی گورو هنگامی که او کودک بود به انگلستان مهاجرت کردند. 

ایشی گورو نیز همانند باب دیلن به هیچ وجه در میان پیش‌بینی‌های برندگان نوبل جایگاه بالایی نداشت اما برخلاف دیلن کارنامه ادبی بسیار قابل قبولی دارد. او با کتاب «بازمانده روز» برنده جایزه بوکر شد. 

سارا دانیوس دبیر دائمی آکادمی نوبل سبک نوشته‌های ایشی گورو را ترکیبی از آثار فرانتس کافکا و جین آستین توصیف کرد که اندکی از مایه‌های مارسل پروست را نیز در خود دارند. 

او هشت کتاب از جمله «بازمانده روز»، «منظر پریده رنگ تپه‌ها» و «هرگز رهایم نکن» و چند فیلمنامه در کارنامه کاری خود دارد. با اقتباس از کتاب «بازمانده روز» فیلمی با بازی آنتونی هاپکینز ساخته شد. 

ایشی گورو «در رمان‌های سرشار از احساسش، از ورطه‌ای پرده بر می‌دارد که زیر احساس واهی ما از ارتباط با جهان قرار دارد.» این توصیف فرهنگستان سوئدی از فردی است که جایزه نوبل ادبیات سال 2017 را دریافت می‌کند.

سال گذشته نوبل ادبیات به باب دیلن خواننده و ترانه سرای مشهور آمریکایی اهدا شد. نوبل ادبیات از سال 1901 به این سو هر سال به هنرمندی که « در حوزه ادبیات آثاری برجسته با سمت‌وسویی آرمانی» خلق کرده باشد، اعطا می‌شود.

فرهنگستان سوئد کار انتخاب برنده نوبل را برعهده دارد. برنده از میان چهره‌هایی انتخاب می‌شود که از سوی برندگان پیشین نوبل و کارشناسان ادبی در سراسر جهان به فرهنگستان پیشنهاد می‌شوند. 

57241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسیم DE ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    0 0
    منم با نویسندگان ژاپنی ارطبات برقرار نمیکنم.