ایرنا نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال امروز جمعه خبر داد که در پی اعلام راهبرد ضد ایرانی دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای اروپایی اطمینان خاطر داد که واشنگتن به دنبال اختلال در روابط تجاری اروپا با ایران نیست.

رکس تیلرسون روز پنج شنبه در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: رئیس جمهوری به وضوح گفته است که قصد مداخله در توافق های تجاری جاری اروپایی ها و ایران را ندارد.

تیلرسون گفت: 'او (ترامپ) واضح گفت اشکالی ندارد. شماها (اروپایی ها) هر کاری که می خواهید انجام دهید.'
وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت و گو که یک هفته پس از سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام راهبرد جدید وی علیه سپاه و برجام انجام شد، گفت که مسئولیت پرداختن به نگرانی های متحدین آمریکا در این زمینه بر عهده او است.

تیلرسون مدعی شد: شش ماه است که با اروپایی ها همکاری می کنیم و آنان با چنین دیدگاهی (راهبرد ترامپ در قبال ایران) همراه شده اند. وی در عین حال اظهار داشت: این بدان معنا نیست که به طور کامل با آن موافق باشند. حالا که این سیاست تصویب شده است، روند رسمی تری را با آنها آغاز خواهیم کرد.

وال استریت ژورنال نوشت که به نظر می آید اظهارات تیلرسون برای رفع نگرانی اروپایی ها از این باشد که واشنگتن به عمد آینده توافق هسته ای را دچار ابهام می کند تا بانک ها و شرکت های اروپایی از ایران به دور بمانند.

وال استریت ژورنال نوشت که روابط تجاری ایران و اروپا در سال گذشته و پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 دو برابر شد و ارزش آن به 16 میلیارد دلار رسید. وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت در مورد سرنوشت قرارداد بوئینگ اظهار نظری نکرد. طبق این قرارداد، غول هواپیماساز آمریکایی دهها فروند هواپیمای مسافربری به ایران خواهد فروخت.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: به گفته تیلرسون هنوز بسیاری از مراودات تجاری شرکت های آمریکایی طبق تحریم های برقرار، ممنوع است ولی به گفته وی، ترامپ 'تلاش نمی کند در تصمیم گیری های شرکت ها مداخله کند.'

وال استریت ژورنال اضافه کرد: به گفته تیلرسون، الحاقیه قانون نظارت بر پایبندی ایران به برجام که دولت ترامپ از آن حمایت می کند منجر می شود که آمریکا در چندین سال آینده و زمان انقضای محدودیت های هسته ای ایران، از برجام خارج شود. به گفته وی دولت ترامپ از طریق الحاقیه قانون مذکور فشار می آورد تا این محدودیت ها دائمی باشند.

 هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی جمعه پیش (21 مهر/13 اکتبر ) اعلام کرد که پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید نکرده و نخواهد کرد، با روالی قانونی مخالفت کرد که بر اساس آن ملزم است هر 90 روز، گزارشی از الف - پایبندی ایران به برجام و ب - مطابقت رفع تحریم های ضد ایرانی آمریکا با امنیت ملی آن کشور به کنگره ارائه دهد.

این الزام ها بخشی از 'قانون بررسی توافق هسته ای ایران' (INARA) سال 2015 کنگره است تا بر توافق هسته ای ایران و 1+5 که به رغم مخالفت قاطبه جمهوریخواهان به امضای دولت دمکرات باراک اوباما رسید، نظارت بیشتری شود.
دیگر کشورهای عضو 1+5 با انتقاد از راهبرد جدید ترامپ، با تغییر برجام مخالفت کرده و پایبندی خود را به آن اعلام کرده اند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    3 0
    هست و از همین زورش میاد که ایران چند ده میلیارد دلار با اروپا قرارداد بسته ولی با آمریکا نه.