۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۶

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: آمارهای جدید از تکرار وضعیت هشدار در بازار سوخت خبر می‌دهد.

«مصرف بنزین از 83 میلیون لیتر در روز عبور کرد» این خبر کوتاه روز گذشته در شرایطی اعلام شد که پیام «لزوم واقعی‌سازی قیمت سوخت» و هشدار پیشگیری از «ابتلای سرنوشت بنزین به روزگار گاز» را با خود به همراه دارد.

قیمت بنزین طی دو سال گذشته ثابت مانده و اکنون باعث شده با وجود تولید روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور همچنان نیاز به واردات 16 میلیون لیتری وجود داشته باشد؛ یعنی هزینه‌ای حداقل برابر 5 هزار میلیارد تومان در سال برای تامین بنزین به کشور تحمیل می‌شود. گرچه به گفته مسوولان «با افزایش تولید بنزین تا انتهای امسال ایران به جمع صادرکنندگان بنزین خواهد پیوست» اما با توجه به قیمت غیرواقعی بنزین در کشور و مصرف غیرمعمول آن ممکن است کشورمان همچنان واردکننده سوخت باقی بماند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود آنکه سرانه خودرو (تعداد خودرو به‌ازای هر نفر) در ایران پایین است، اما مصرف بنزین نسبت به استاندارد جهانی به‌شدت بالا است. موضوعی که به کیفیت پایین خودروها، عدم‌وضع مالیات و عوارض شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها و همچنین ناهمگنی سفرها در تعطیلات مربوط می‌شود. بنابراین در صورتی که قیمت‌ها آزاد نشوند، این احتمال وجود دارد که بنزین نیز به سرنوشتی مشابه گاز مبتلا شود و دائما با سیاست‌گذاری نامناسب، تمامی رشد تولید جذب مصرف‌کنندگان داخلی شود. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیزاده A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    6 0
    یک سوال: اگر یک خودرو فاصله 10 کیلومتری را در طی 60 دقیقه بپیماید مسیر کلاک تا گلشهر تا اتوبان تهران و کرج و بالعکس، چقدر بنزین می سوزاند. عدد به دست آمده را در 1 میلیون خودرو ضرب کنید. نتیجه اینکه مردم تمایلی به خوردن بنزین ندارند. خوردن بنزین توسط خودروهای بی کیفیت و مسیرهای بزرگراهی و معابر شهری است که نیازمند بازنگری در تولید و توسعه آنها است.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    6 0
    چاپ کن دیگه. مسخره کردی مردمو؟؟؟؟ اگه قرار نیست مردم نظرشونو واسه همیچین دیدگاه های یکطرفه ای بدن پس لطفا این بخش نطرها رو بردار
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    15 0
    دوباره بهانه های جدید برای افزایش قیمت
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      0 9
      منم مثل شما با افزایش قیمت تحت هیچ شرایطی موافق نیستم ولی آخه بنزین و آب به قدری تو ایران در دسترس قرار گرفته که خیلی ها فکر می کنن هر جوری عشق شون کشید می تونن این سرمایه ها رو صرف کنند.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      2 0
      منفی رو اشتباه زدم.ببخش
  • بی نام EU ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    5 0
    جالبه تو این جا همیشه ساده ترین راه که گران ترکردن و کم مصرف کردن هست تجویزمیشه که در واقع مصرف کم نمیشه اگه میشد که تو ده دوازده سال بنزین قیمتش 12 برابر گران تر شد شد و مصرفش هم 10برابر بیش ترشد .فقط گران میشه و جیب دولت پر میشه اگه عرضه دارین ماشین با مصرف سوخت بهینه تولید کنین نه چار تا لگن بامصرف وحشتناک تولید می کنید . جاده هامون هم که نور علی نور .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    1 3
    رقم مصرف بزنین فاجعه اس
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    3 1
    کجای دنیا به این شکل عمل میکنن؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    3 0
    بنزین در ایران خیلی ارزونه قبول ولی این دلیل نمی شه که گرون بشه بعدش کسی مصرف نکنه. تجربه نشون داده کلا مردم با گرون شدن چیزی از درست مصرف کردنش خبر نمی دن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    2 0
    آزیرش قرمزه به نظر من با این میزان مصرف. کلا سهمیه بندی شد و آزاد شد که خیلی ها مصرف بی رویه نداشته باشن دقیقا آمارها برعکسش شد.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    6 0
    تا حمل و نقل عمومی راه نیفته آش همین و کاسه همین